Jägaren sköt två ponnyer - får böter

Det där fattar jag bara inte. HUR kan en person som inte ser skillnad på två shetlandsponnyer vs två vildsvin, få fortsätta ha vapen och jaga?? Ska man inte uppfylla åtminstone de mest grundläggande kriterierna innan man får ge sig ut i markerna och skjuta omkring sig? Normal syn till exempel? Och kunskap om hur det djur man ska skjuta ser ut?
 
Tycker oxå att straffet är alldeles för lågt MEN det som jag tror biter bäst, på sådana gubbar (eller gummor) är skammen och jag hoppas innerligt att han skäms. Att skjuta fel djur, är inget en jägare skryter om och har han inte eget vett att inse sina brister så hoppas jag att andra i hans omgivning
styr upp hans framtida möjligheter att få jaga.
 
Tycker oxå att straffet är alldeles för lågt MEN det som jag tror biter bäst, på sådana gubbar (eller gummor) är skammen och jag hoppas innerligt att han skäms. Att skjuta fel djur, är inget en jägare skryter om och har han inte eget vett att inse sina brister så hoppas jag att andra i hans omgivning
styr upp hans framtida möjligheter att få jaga.
Man kan hoppas på det. Eller så blir det "en visa" på bygden som det skrattas åt ungefär som det blir på vissa ställen när folk försöker ha ihjäl sin (ex)partner eller våldtar någon... Jag är alldeles för luttrad för att tro att omgivningen skulle döma hårdare än rätten tyvärr. Folk är istället rädda i smyg och skämtar just därför om det men vågar inte säga ifrån till den det berör.
 
Han borde iallafall blivit av med vapenlicensen och bli fråntagen jägarexamen. Lite böter är i det här fallet inte ens något straff. Som att få smäll på fingrarna men sedan vara fri att göra om samma misstag igen.
Det vet vi väl inget om ifall det startats något ärende om att dra in vapenlicensen?
Detta är ju bara domen i brottmålet och där behandlas inte en sådan fråga. Man ska inte bli av med licensen som ett straff, utan för att man bedöms olämplig att inneha den.
 
indragen jaktlicens...

Det om något vore spännande eftersom "jaktlicens" inte ens existerar.

Det finns jägarexamen och vapenlicens och som jag redan skrivit så är en klarad jägarexamen inget man kan bli fråntagen. Har man en gång klarat den, så har man den och även om den är ett måste för att ansöka om vapenlicens, så har den noll och inget med om man blir nekad eller får indragen vapenlicens.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter ett bråk mellan två hästintresserade kvinnor lämnade den ena kvinnan bland annat hästgödsel utanför den andres port – mitt i...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren inträffade en allvarlig olycka i skånska Svedala, då en man körde på en häst och en ponny med sin traktor - hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 267
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 970
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp