Jägare på promenadslingor?

Blå

Trådstartare
Var ute och gick på en utmarkerad vandringsslinga alltså uppmärkt med prickar man följer och kartor utefter vägen. Allmänt känt friluftsområde nära en av Sveriges största städer.

Möter då efter en bit ett par jägare som var sura att jag gick där? De hade släppt lös nån hund..
Hur vanligt är det med sura jägare? Har mött ett par stycken både till fots och till häst. Men ska man inte få gå i skogen på hela vintern då?

Detta var dessutom en markerad slinga, kanske bättre att jaga någon annanstans om man absolut inte vill träffa folk?
 
Var ute och gick på en utmarkerad vandringsslinga alltså uppmärkt med prickar man följer och kartor utefter vägen. Allmänt känt friluftsområde nära en av Sveriges största städer.

Möter då efter en bit ett par jägare som var sura att jag gick där? De hade släppt lös nån hund..
Hur vanligt är det med sura jägare? Har mött ett par stycken både till fots och till häst. Men ska man inte få gå i skogen på hela vintern då?

Detta var dessutom en markerad slinga, kanske bättre att jaga någon annanstans om man absolut inte vill träffa folk?
Det är ungefär lika vanligt att möta en sur jägare som att möta en sur människa. ;) Självklart får man gå i skogen under vintern men satt det skyltar uppe att jakt pågick? Sånt kan vara bra att hålla koll på även om det fortfarande är tillåtet att gå i skogen trots att jakt pågår. Nej man vill verkligen inte träffa folk när man jagar, däremot så är det inga problem att möta människor i skogen under jakt, jag har haft många trevliga samtal i skogen.
Jag har ingen aning om hur avtalen ser ut där du gick, där jag jagar finns det både MTB spår och skidspår och vi har en tätkontakt med föreningarna för att informera när vi jagar och de informerar om de planerar något större så vi kan stå över jakt den dagen. Sen måste man självklart alltid vara uppmärksam, folk kan ju träna när som helst. Men vi som jagar består till stor del av markägare, skulle föreningarna som har fått tillåtelse att göra spår och mtb-leder på marken börja bråka om att vi inte får jaga så skulle de inte längre få vara kvar på marken.
 
Var ute och gick på en utmarkerad vandringsslinga alltså uppmärkt med prickar man följer och kartor utefter vägen. Allmänt känt friluftsområde nära en av Sveriges största städer.

Möter då efter en bit ett par jägare som var sura att jag gick där? De hade släppt lös nån hund..
Hur vanligt är det med sura jägare? Har mött ett par stycken både till fots och till häst. Men ska man inte få gå i skogen på hela vintern då?

Detta var dessutom en markerad slinga, kanske bättre att jaga någon annanstans om man absolut inte vill träffa folk?

Vad är det för typ av friluftsområde?
 
Var ute och gick på en utmarkerad vandringsslinga alltså uppmärkt med prickar man följer och kartor utefter vägen. Allmänt känt friluftsområde nära en av Sveriges största städer.

Möter då efter en bit ett par jägare som var sura att jag gick där? De hade släppt lös nån hund..
Hur vanligt är det med sura jägare? Har mött ett par stycken både till fots och till häst. Men ska man inte få gå i skogen på hela vintern då?

Detta var dessutom en markerad slinga, kanske bättre att jaga någon annanstans om man absolut inte vill träffa folk?

Surt folk finns det överallt... de hade ingen anledning att vara sura men om de hade jakträtten fick de naturligtvis jaga där.

Jag undviker skogen helt endast under de första älgjaktsveckorna, efter det får jägarna finna sig i att dela skogen med oss andra (och jag är absolut välvilligt inställd till jägare och tänker ta jägarexamen).

Här vet jag att jägarna faktiskt undviker att ha pass närmast några populära stigar nära byn. Det är nog inte lönt heller, för mycket flåsande motionärer (inkl jag) som säkert skrämt bort allt vilt :D
 
Säger jag med som de står ovan sura jägare är nog lika vanligt som sura människor i allmänhet. På en av våra ”småviltsmarker” är de både vandringsleder och elljusspår. Självklart vill man inte möta folk när man jagar men på vissa marker är de ju tyvärr svårare att undvika än andra och då väljer man ju efter de hur man lägger upp jakten (sen var hunden och vitet bestämmer sig för att springa är en annan femma😅).

Klart man kan röra sig i skogen ändå både under höst och vinter, men jag personligen undviker vissa områden när jag vet att det jagas där. Är man osäker är de bra att höra med jaktledaren för att ha koll var dom planerar att jaga just den dagen.
 
Det där har jag också varit med om. Mötte jägare som höll till på markerat motionsspår i naturreservat norr om Sthlm, en helgförmiddag. Det fanns inga skyltar eller några som helst tecken på att det kunde vara jakt igång där, men jägarna blev allt annat än glada när jag och en annan kom gåendes på hundpromenad. Inte sådär jätteroligt direkt.
 
Var ute och gick på en utmarkerad vandringsslinga alltså uppmärkt med prickar man följer och kartor utefter vägen. Allmänt känt friluftsområde nära en av Sveriges största städer.

Möter då efter en bit ett par jägare som var sura att jag gick där? De hade släppt lös nån hund..
Hur vanligt är det med sura jägare? Har mött ett par stycken både till fots och till häst. Men ska man inte få gå i skogen på hela vintern då?

Detta var dessutom en markerad slinga, kanske bättre att jaga någon annanstans om man absolut inte vill träffa folk?
Ganska vanligt tyvärr, och det är extra obehagligt eftersom de bär vapen. Min erfarenhet är att det ofta skiljer sig mellan de som äger marken och jagar för att skydda grödor eller för husbehov och viltvård och de som betalar (dyrt) för ren nöjesjakt, jägare inom den senare kategorin brukar vara mera irriterade och otrevliga än den förra.

Jakt får bedrivas året runt och jag ser ingen anledning till att övriga som vill vara ute i skog och mark skall undvika områden på grund av det om det inte rör sig om mycket speciella jakter.
 
Senast ändrad:
Precis som folk tidigare nämnt är det klart att det finns sura jägare, men det är ju ett personlighetsdrag och beror inte just på att de jagar. Väldigt många av de vuxna människor jag växte upp med var jägare och inte var de några generella surisar, varken ute i skogen eller hemma. :)
Hade de skyltat tydligt kan jag väl förstå om de är lite irriterade över att folk ränner fram och tillbaka över marken, men mest tror jag du hade our som sprang på otrevliga typer.

Enda gången jag stött på en tjurig jägare var när jag var ute och red och en unghund försökte "ställa" min häst men då var det inte mig han var irriterad på. :D Vi stod snällt kvar och väntade för att inte riskera vare sig häst eller hund.
 
Heeelt OT! (Förlåt)
Men en vän till mig förevigade lite snabbt jaktscenen med en av mina rollspels alter-egon i sadeln. :D :heart
Ja, det var en gråhund och nej, min häst var inte riktigt sådär sur. Bara lite. ;)
d2bu0oo-376021dc-fc89-4c88-a4e3-1a1523b19ee9.jpg
 
De jägare jag mött har inte visat speciellt mycket hänsyn till andra tyvärr. Så jag är inte förvånad över att jägaren du mötte var sur.

Där jag rider jagar ett jaktlag ibland precis bredvid hästhagarna. Stallägaren har bett dem förvarna någon dag innan jakt så hen kan vara hemma och hålla koll och ta in hästarna innan jakten börjar men jaktlaget skiter fullständigt i det. Inte ens ett kort telefonsamtal där de informerar om vilken dag de kommer jaga kan de bemöda sig att göra. Så jag är inte så förtjust i jägare faktiskt. Och då är jag inte alls emot jakten i sig. De får gärna jaga. Det är oftast väldigt bra att de jagar men jag önskar att de hade kunnat visa mer hänsyn och informera de som bor och verkar i området i förväg så man kan anpassa sig till det på det man finner lämpligt. T.ex. ta in hästen i tid, rida en annan dag/tid/plats eller nåt.
 
De jägare jag mött har inte visat speciellt mycket hänsyn till andra tyvärr. Så jag är inte förvånad över att jägaren du mötte var sur.

Där jag rider jagar ett jaktlag ibland precis bredvid hästhagarna. Stallägaren har bett dem förvarna någon dag innan jakt så hen kan vara hemma och hålla koll och ta in hästarna innan jakten börjar men jaktlaget skiter fullständigt i det. Inte ens ett kort telefonsamtal där de informerar om vilken dag de kommer jaga kan de bemöda sig att göra. Så jag är inte så förtjust i jägare faktiskt. Och då är jag inte alls emot jakten i sig. De får gärna jaga. Det är oftast väldigt bra att de jagar men jag önskar att de hade kunnat visa mer hänsyn och informera de som bor och verkar i området i förväg så man kan anpassa sig till det på det man finner lämpligt. T.ex. ta in hästen i tid, rida en annan dag/tid/plats eller nåt.

Det är ju tyvärr sådana jägare som ger alla dåligt rykte. Det är ju inte svårt att vara lite tillmötesgående från deras sida, speciellt när ni som icke-jägare faktiskt vill kommunicera.
 
Jag möter jägare hyfsat ofta den här tiden på året när jag är ute och rider.
De har varit alltid varit glada och trevliga.
I helgen mötte jag en på fyrhjuling med lös hund. Hunden var mer intresserad av mig än sin förare och kom glatt springandes. Min häst är jättebra med hundar så jag gjorde halt och väntade på att han skulle kalla in hunden. Jägaren tackade och fortsatte åt sitt håll och jag åt mitt.
Tycker det brukar gå bra när man är lugn, glad och hjälps åt :)
 
De jägare jag mött har inte visat speciellt mycket hänsyn till andra tyvärr. Så jag är inte förvånad över att jägaren du mötte var sur.

Där jag rider jagar ett jaktlag ibland precis bredvid hästhagarna. Stallägaren har bett dem förvarna någon dag innan jakt så hen kan vara hemma och hålla koll och ta in hästarna innan jakten börjar men jaktlaget skiter fullständigt i det. Inte ens ett kort telefonsamtal där de informerar om vilken dag de kommer jaga kan de bemöda sig att göra. Så jag är inte så förtjust i jägare faktiskt. Och då är jag inte alls emot jakten i sig. De får gärna jaga. Det är oftast väldigt bra att de jagar men jag önskar att de hade kunnat visa mer hänsyn och informera de som bor och verkar i området i förväg så man kan anpassa sig till det på det man finner lämpligt. T.ex. ta in hästen i tid, rida en annan dag/tid/plats eller nåt.
Det är jättetrist med såna jägare, som motpool har vi jättebra kontakt med grannar runt om, vi skickar sms till de som blir berörda och inträffar det något som gör att vi behöver vara närmare en gård än planerat så ringer vi direkt. Men det är även fördelen med att det enbart är jägare med anknytning till marken som får vara med i jaktlaget, det finns alltid en personlig koppling.
 
Jag träffade på en del jägare när jag hade häst i ett stall, alla var trevliga och hade inga problem med att vi red där de jagade till den grad att det var svårt att få ur dem var så jag kunde undvika. Även jägare på annat håll har alla varit trevliga. Nu är det ett område där mycket folk rör sig så jag antar att en och annan ryttare spelar mindre roll.
 
Det finns ett populärt stråk dit det vallfärdas människor under helgerna, jag hänger inte helt med på hur man kan jaga bland allt folk. Men med tanke på mängden grisar så är det nödvändigt. Jagar de i ena änden av skogen så håller vi till i andra (stod väg som delar skogen i två bitar) har mer än en gång ridit förbi rådjur som står och trycker i vår del. :D
Jag har faktiskt inte träffat på sura jägare, där jag bodde tidigare så skickade det alltid sms på morgonen de skulle jaga. Väldigt tacksamt.
(Sura markägare däremot..)
 
Det där har jag också varit med om. Mötte jägare som höll till på markerat motionsspår i naturreservat norr om Sthlm, en helgförmiddag. Det fanns inga skyltar eller några som helst tecken på att det kunde vara jakt igång där, men jägarna blev allt annat än glada när jag och en annan kom gåendes på hundpromenad. Inte sådär jätteroligt direkt.

Bogesund?
Jag har alltid funderat på hur det funkar på sånna ställen. Åtminstone på Bogesund är det ju väldigt mycket folk ute och går.
Jag går på grannmarkerna och höll mig inne första 2 veckorna.
 
Jag vet inte om det kanske är lite annorlunda uppe i norrland. Där har jag aldrig varit med om att det jagats så nära gårdar eller någon typ av tätbebyggelse att det skulle vara ett problem.
Jag kan tänka mig att dialogen måste vara Mycket tydligare i sådana fall.
Jag tror det, jag bor nere i Skåne och jaktmarker är svåra och dyra att få tillgång till om man inte äger marken själv och det gäller även småviltsjakt, i norr är förutsättningarna helt annorlunda. Jakt har också blivit en statussymbol här.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Övr. Hund Vill veta vad hundbuke tycker om följande situation, och hur ni hade agerat. Jag har en ettårig hane som har en handfull lekkamrater...
Svar
11
· Visningar
1 199
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp