Jägare på promenadslingor?

Finns 2 större villaområden nära marken jakten bedrivs så inget ovanligt att möta folk ute under jakt, det är alla i laget medvetna om även om vi inte låter jätte pepp när djuret väljer annan väg när några kommer gåendes så är vi inte otrevliga.

Ska vi inte jaga gris med drevkedja och vill ha folk runt om med på det så skulle jag aldrig gå ut med var vi jagar, finns för många som har glädje i aktivt sabotera jakten.
 
Finns 2 större villaområden nära marken jakten bedrivs så inget ovanligt att möta folk ute under jakt, det är alla i laget medvetna om även om vi inte låter jätte pepp när djuret väljer annan väg när några kommer gåendes så är vi inte otrevliga.

Ska vi inte jaga gris med drevkedja och vill ha folk runt om med på det så skulle jag aldrig gå ut med var vi jagar, finns för många som har glädje i aktivt sabotera jakten.

:eek: Saboterar folk verkligen generell jakt?
Jag trodde verkligen att det var enskilt vargjakt som var utsatt.
 
Det är inte bara militanta veganer som försöker sabotera jakt… Var ett tillfälle hos oss i höstas när de hade andjakt i närheten av stallet som en bekants släktingar stannade till och försökte förstöra för jägarna. Och de är långt ifrån veganer.

Men så jäkla trist!
jag trodde inte alls att det bara var veganer och jag kan förstå kontroversen med vargjakten, men jag visste verkligen inte att folk saboterade "vanlig" jakt.

Här i UK är det ju rävjakten som sport till häst som drabbas och det är med all rätt tycker jag, men viltvård är en annan sak.
 
Men så jäkla trist!
jag trodde inte alls att det bara var veganer och jag kan förstå kontroversen med vargjakten, men jag visste verkligen inte att folk saboterade "vanlig" jakt.

Här i UK är det ju rävjakten som sport till häst som drabbas och det är med all rätt tycker jag, men viltvård är en annan sak.
(Var inte specifikt riktat till dig, mer ett allmänt svar på din fråga). Men här är det mest MV som hörs och syns mest när det kommer till jakt (med undantag för vargjakten). Aldrig varit med om innan att icke veganer motsatt sig så mot jakt som i detta fallet. Nu är detta visserligen inte viltvård på samma sätt som i annan jakt då änderna föds upp, lever och matas vid sjön och sen anordnas jakt några gånger vart år.
 
Finns 2 större villaområden nära marken jakten bedrivs så inget ovanligt att möta folk ute under jakt, det är alla i laget medvetna om även om vi inte låter jätte pepp när djuret väljer annan väg när några kommer gåendes så är vi inte otrevliga.

Ska vi inte jaga gris med drevkedja och vill ha folk runt om med på det så skulle jag aldrig gå ut med var vi jagar, finns för många som har glädje i aktivt sabotera jakten.

Så otroligt egoistiskt att hellre riskera hästars liv än att riskera att jakten blir störd!! Prio 1 måste ju ändå vara att inte sätta andra i fara vilket man absolut gör om man jagar i närheten av hästar där ägaren inte getts möjligheten att skydda sina hästar.

Det finns ju även skotträdda hundar där ägaren kan vilja åka iväg med hunden om jakt ska pågå i närheten.

Man kan ju vilja undvika jakt av olika anledningar och jag tycker att man ska ges den chansen! Att resonera som ni gör är inget annat än egoistiskt!
 
Att varna om jakt runt bostadsområden borde väl vara ett minimum av hyfs även om man är rädd att jakten störs. Att låta tredje man i onödan riskera att bli våda skjuten eller störd av lösa hundar är väl inte direkt sättet att skapa sympati för det man sysslar med.

(Fram tills 2008 som är det sista året med separat statistik, dog 1-2 personer per år i pga vådaskott i samband med jakt. Det är en mycket låg siffra med tanke på mängden människor som jagar - man kan jämföra med andra sysselsättningar. Samtidigt är det en risk och även då för tredje man. Kan man hjälpas åt att reducera den risken så bör man göra det. Vill man värna om jakten måste man också arbeta hårt för att undvika AB-rubriken: Martin, 5, död - jägare varnade inte för att skydda jakten)
 
Men så jäkla trist!
jag trodde inte alls att det bara var veganer och jag kan förstå kontroversen med vargjakten, men jag visste verkligen inte att folk saboterade "vanlig" jakt.

Här i UK är det ju rävjakten som sport till häst som drabbas och det är med all rätt tycker jag, men viltvård är en annan sak.
Här finns djurrättsaktivister. Organisationer som inte sysslar med djurvälfärd eller skydd. De är ute efter att klippa alla band mellan djur och människor eftesom"männisor inte ska få äga, hantera eller utnyttja djur.
De har bl.a. uppmanat till att spruta citronella i ögonen på jakthundar. :meh:

Jag har haft närkontakt med en av dessa grupper och det är ingen fager syn. Dödshot, trakasserier, stölder, hemfridsbrott - listan är lång.
 
Så otroligt egoistiskt att hellre riskera hästars liv än att riskera att jakten blir störd!! Prio 1 måste ju ändå vara att inte sätta andra i fara vilket man absolut gör om man jagar i närheten av hästar där ägaren inte getts möjligheten att skydda sina hästar.

Det finns ju även skotträdda hundar där ägaren kan vilja åka iväg med hunden om jakt ska pågå i närheten.

Man kan ju vilja undvika jakt av olika anledningar och jag tycker att man ska ges den chansen! Att resonera som ni gör är inget annat än egoistiskt!
Bäst du berättar för våra markägare hur egoistiska vi är och ser om dom håller med dej:rofl:. Det stallet som inte ägs av någon i laget råkar vara min gamla dressyrtränare och hon har inga problem med att vi inte går ut med varje jakt som sker.
 
Bäst du berättar för våra markägare hur egoistiska vi är och ser om dom håller med dej:rofl:. Det stallet som inte ägs av någon i laget råkar vara min gamla dressyrtränare och hon har inga problem med att vi inte går ut med varje jakt som sker.

Det är ju bra att det funkar i just din lilla del av världen. Här där jag bor funkar det inte alls! Det är inte roligt att komma till stallet och se rädda hästar springa runt i hagen medan det skjuts 30 m bort.
 
Hur i hela friden pepprar de på, om hästarna ska bli så rädda? Skjuter in sina gevär?

Ingen aning. Jag kan inget om vapen och jakt. Men de sköt ordentligt. De var säkert 15 pers minst som stod uppradade längst med kanten av ett öppet fält (åkermark) precis intill stall och hagar och så sköt de rejält under flera minuter. Jag kan inget om jakt så fråga mig inte vad de gjorde. Hästarna var rätt skärrade ute i hagarna 😦 Som tur är var det ingen häst som sprang igenom staketet eller skadade sig.

De såg mig komma till stallet men gav mig ingen chans att ta in hästarna innan de började skjuta.
 
Ingen aning. Jag kan inget om vapen och jakt. Men de sköt ordentligt. De var säkert 15 pers minst som stod uppradade längst med kanten av ett öppet fält (åkermark) precis intill stall och hagar och så sköt de rejält under flera minuter. Jag kan inget om jakt så fråga mig inte vad de gjorde. Hästarna var rätt skärrade ute i hagarna 😦 Som tur är var det ingen häst som sprang igenom staketet eller skadade sig.

De såg mig komma till stallet men gav mig ingen chans att ta in hästarna innan de började skjuta.
Då hoppas jag att de sköt in sina gevär för det låter smått absurt annars måste jag säga... De höll inte på med lerduveskytte? I vilket fall borde det funnits mer innanför pannbenet på dem så de hade vett på att sluta när hästarna reagerade så starkt.
 
Då hoppas jag att de sköt in sina gevär för det låter smått absurt annars måste jag säga... De höll inte på med lerduveskytte? I vilket fall borde det funnits mer innanför pannbenet på dem så de hade vett på att sluta när hästarna reagerade så starkt.

Nä, nåt lerduveskytte var det inte. Det var på en åker. De stod längst med kanten med 10-20 m mellanrum. De var ca 15 st. Mitt i vintern.
 
Tråkigt att
Det är ju bra att det funkar i just din lilla del av världen. Här där jag bor funkar det inte alls! Det är inte roligt att komma till stallet och se rädda hästar springa runt i hagen medan det skjuts 30 m bort.
Tråkigt att det inte funkar i din lilla del av världen.
Kalla mig inte egoistisk för att du inte har någon bra kontakt med jaktlaget där du bor. Den jakten som bedrivs här innebär 0 till 3 skott på en hel dag (oftast 0) och ingen har haft en önskan om att få möjlighet att kunna hålla sina hästar inte för det.

En gammal häst som jag hade innan fick stå inne under harjakt men det var för hunden om drevet gick genom hagen och inte för hästen skull.
 
Där jag rider jagar ett jaktlag ibland precis bredvid hästhagarna. Stallägaren har bett dem förvarna någon dag innan jakt så hen kan vara hemma och hålla koll och ta in hästarna innan jakten börjar men jaktlaget skiter fullständigt i det. Inte ens ett kort telefonsamtal där de informerar om vilken dag de kommer jaga kan de bemöda sig att göra.
Men har stallägaren verkligen pratat med jaktledaren, eller bara med random medlemmar? Det verkar märkligt med så nonchalant jaktledare, men det är klart att det finns miffon i alla läger.
 
Jag vet inte om det kanske är lite annorlunda uppe i norrland. Där har jag aldrig varit med om att det jagats så nära gårdar eller någon typ av tätbebyggelse att det skulle vara ett problem.
Jag kan tänka mig att dialogen måste vara Mycket tydligare i sådana fall.
Jag bor och jagar i Skaraborg. Här ligger det ju gårdar och hus precis överallt, det går inte att bedriva jakt utan att det ligger ett hus inom mer eller mindre synhåll. Och ofta är det ju markägarna som vill att man ska skjuta av djur som är nära husen. Vildsvin ute i skogen är det väl ingen som klagar mycket på, men de i trädgården vill ju ingen ha.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Övr. Hund Vill veta vad hundbuke tycker om följande situation, och hur ni hade agerat. Jag har en ettårig hane som har en handfull lekkamrater...
Svar
11
· Visningar
1 199
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp