Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Jag var in på Hundstallet hemsida och tittade. Det som slog mig efter att ha tittat igenom både aktuella hundar och de som fått nya hem var att gissningsvis 80% var amstaff/blandning med amstaff och likande raser.

Annars är Blocket mfl annonssajter överfulla av omplaceringar, finns en rejäl bunt korsningar av småraser ute, även renrasiga..
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Knappar mig själv för att svara på själva grundfrågan.

Jag har träffat omplac från utlandet som funkat, och så har jag träffat de som verkligen INTE funkat. Hundar flera år gamla som förmodligen aldrig gått i koppel, levt i sin "flock" på gatan i relativ värme, så gott som alltid ute. Ska först fångas in och fixas med, sedan göra en lång lång resa som skulle varit en smula påfrestande även för välhanterade hundar, till en miljö den inte alls är van vid, bo inne, gå i koppel, kanske bo som ensamhund etc. Det kan verkligen bli pannkaka av det där. Dessutom är man väl naiv om man tror att organisationerna sköter alla avmaskningar intyg etc som de ska, var ju rätt stora skandaler när nån bestämde sig för att rota lite i det där för några år sen.

En svensk omplacering har iaf oftare umgåtts med människor på nån nivå, ofta bott inne, är mer van vid klimatet, smittotrycket är inte alls lika stort, och den slipper resa runt över världen för att komma hit. Dessutom finns det möjlighet att åka och TRÄFFA hunden, se hur den är.

Jag tycker visst att man ska hjälpa hundar utomlands om man vill det, men jag personligen tror att för hundarnas skull så är avlivning ofta bättre om de lider (detta gäller givetvis även för hundar som mår för dåligt för omplacering även här), kastration, avmaskning o vacc på plats osv. Och utbildning av människorna på plats om det finns möjlighet. Vi kan inte rädda hela världens djur men om vi hjälper till med basala saker som kastration o vaccineringar eller helt enkelt lite "humanare" syn på djur så är det ju bra. Men att ta hit enstaka hundar blir liksom en droppe i havet.. särskilt mot vad de tusenlapparna hade kunnat göra på plats.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

*KL*

En liten fråga som är lite OT;

Jag är för det första för omplacering. Men, att gå igenom en förening (som Hundstalllet) ger ju en viss säkerhet. De har ju (förhoppningsvis) utrett hunden och vet om den kommer och passa, hunden är frisk osv. Men sedan finns det ju en bunt av hundar på blocket etc, vilka nackdelar finns det att köpa en hund på blocket? Eller kanske rättare sagt, vågar man köpa en hund direkt från privatperson?
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Träffar du hunden så tror jag inte det spelar någon större roll om det är av en privatperson eller hundstallet, möjligen att du är mer säkrad en eventuell returperiod på hundstallet.
Hundar är ju inte statiska så det är mycket möjligt att hunden är annorlunda med den nya ägaren än vad det varit med den förra - på både gott och ont. Det kan ju dessutom ta ett tag innan hunden bott in sig och man börjar se mer av den när den hamnar i olika situationer.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

jag skulle säga att det är ganska lika egentligen, i min egen organisation så ligger vi antagligen mittimellan privatperson och hundstallet.

Vi gör en "hundutvärdering" där vi försöker reda upp om hunden har problem med någon av de vanligaste familjesituationer och hur den funkar med andra hundar och djur. Vi lämnar även provtid för att man ska ha möjlighet att lämna tillbaka hunden om det inte funkar. Vi skriver kontrakt med alla parter. Däremot gör vi ingen vetrinärgenomgång när hunden kommer in tex. Det finns helt enkelt inte pengar till det :(

Det har hänt att hundar har kommit tillbaka, tyvärr har det i dom fallen snarare handlat om att personerna som tagit hunden har överskattat sin egen förmåga när det gäller till exempel krävande hundar.

Mitt tips när det gäller att köpa av privatperson är väl egentligen att om personen känns skum/fel så köp inte hunden. Oftast kan man lita på sin magkänsla och det finns såklart risk att man hamnar i trubbel, och även om det är svårt när man förälskat sig i djuret så kanske det ändå inte är värt det. Å andra sidan är mitt tips likadant när det gäller omplaceringsställen, känns det inte bra så gå vidare!
 
Sv: Dubbelmoral

Rävbandmasken som hittats kommer antagligen från ett importerat djur som inte är avmaskat i ordning. Det finns gott om dessa.
Det kommer antagligen från ett djur som inte avmaskats ordentligt, behöver dock inte vara en importhund utan kan lika gärna vara turister som i fallet med Hjärtmask på Kosteröarna. Rävens Dvärgbandmask är dessutom ovanlig i Spanien, mig veterligt finns inga kända fall men vet inte om saken undersökts tillräckligt för för att fortfarande kalla det fritt (det var det för några år sedan).

Som sagt, jag försöker inte övertala någon att välja en utländsk hund. Om man vill och kan hitta en svensk hund är det precis lika bra och hundstallet och hittehund gör ett utmärkt jobb. Problemet är snarare den hetskampanj som pågår mot utländska hundar (inte renrasiga då, i dessa fall är det helt ok att importera verkar det som) som mest verkar bygga på rädsla, påståenden och i vissa fall rena lögner.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Jag har skänkt foder.
När vi skulle testa vår hund mot vad hon var allergisk så fick jag ju köpa in en hel del mat som annars hade gått i soppåsen.
Nu när jag gick igenom alla grejer så ser jag att jag har en uppsjö med saker jag inte behöver.
Dessa kommer gå till hundstallet.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Jag var in på Hundstallet hemsida och tittade. Det som slog mig efter att ha tittat igenom både aktuella hundar och de som fått nya hem var att gissningsvis 80% var amstaff/blandning med amstaff och likande raser.

Just nu är det då inga 80% kampblandisar som behöver nya hem iaf, var precis inne och kikade..
 
Sv: Dubbelmoral

Det räcker med att se programmet som sändes för några år sedan där några av dessa organisationer filmades och man grävde lite i organisationerna.

Så att tro att det de flesta här har gått på en myt som bygger på rädsla och lögner känns lite tokigt. Jag tillskriver inte alla adoptionsorganisationer en oseriös stämpel, men hur ska man kunna veta huruvida en utländsk organisation verkligen är seriös i handeln med djur?
 
Sv: Dubbelmoral

Problemet är snarare den hetskampanj som pågår mot utländska hundar (inte renrasiga då, i dessa fall är det helt ok att importera verkar det som) som mest verkar bygga på rädsla, påståenden och i vissa fall rena lögner.


Men det är ju verkligen helt olika saker att importera renrasiga djur till avel/utställning än att köpa gatuhundar från Spanien tex. Jag har själv nyligen importerat en hund från Norge. Hon åkte en del timmar i bilen det ska erkännas, men hon var van att åka bil, jag fick papper på vacc o avmaskning från en stor seriös uppfödare som har ett rykte att vara rädd om, fick papper på hennes stamtavla o visste hälsostatus många led bakåt på henne. Hon var utöver detta van att bo inomhus med familj, koppelvan etc.

Att jämföra detta med att ta hem en hund som levt sitt liv på gatan, ska resa över europa, okänd ålder o stam, eventuellt fejkade papper ang vaccinationer etc, med gud vet vilka vanor o trauman bakom sig som om inte infångande, hantering o långresa samt klimatbyte, helt ny värld att leva i etc inte skulle kunna ruska om hunden. OCH framförallt så är väl frågan om vad just den hunden mått bäst av- att få hjälp på plats eller att vara med om hela resan och försöka anpassa sig här? Medan min lilla import anlände med filt som luktar mamma, samma foder hon är van vid, etc.

Jämförelsen blir ju konstig men det var du som tyckte att folk tycker renrasig import är ok och jag beskriver skillnaden jag personligen ser.

Jag tycker för övrigt det är knappt lika mycket negativt ang dessa gatuhundsräddningar som det är oreserverade hyllningar och obegripliga argument som det här i tråden om att man är rasist om man är emot.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från...
2
Svar
33
· Visningar
3 315
Senast: Lenis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp