Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Gör som du vill!!!

Jag är utlandsvensk och har erfarenhet av gatu/hundhemshundar i Europa. Min vovve som dog nyligen tog jag från ett hundhem när hon var 2 år. Hon var en blandras som hade blivit övergiven som valp, kommit till ett fint hundhem och blivit adopterad, och 2 år därefter gav ägarna henne tillbaka till hundhemmet för hon kom tydligen inte överens med deras hundar. Jag har haft helt underbara år med henne och hon har bara varit ett stort kärlekspaket från början till slut. Jag har även tagit in flera hundar från gatan och lyckats omplacera dem i bra och mindre bra hem i deras hemländer. Jag anser att det lättaste och mest självklara är att hitta ägare till omplaceringshundar i sina egna länder, men att det av olika anledningar kan vara mer komplicerat och ibland helt omöjligt. Jag som har haft mkt kontakt med gatuhundar anser att de är smarta (de vet hur man klarar sig själv: att hitta mat i sopor..., de litar oftast på människor eftersom de ofta blir matade, och de flesta är undergivna och lättanpassade). Av min erfarenhet kommer jag, när jag skaffar en hund i framtiden plocka en hund från hundhemmet där jag bor. Där har de alla slags hundar: rashundar, blandraser, hundar som bott på gatan, hundar som varit någons husdjur och haft det bra men som ägarna har lämnat på hundhemmet istället för att avliva.

Det verkar vara skillnaden i Sverige och utomlands. Här avlivar man normaltsett inte friska djur (det är få veterinärer som vill agera bödlar bara för att folk är ansvarslösa när de skaffar en hund som de inte kan ta hand om), utan man försöker omlacera själv och i sista hand lämnar man sitt djur till hundhemmet där de är tvungna att ta emot alla djur och där de har åtminståne en liten chans att få ett liv.

Angående parasiter och sjukdomar så är Sverige inte ett undantagsland. I Sverige finns sjukdomar som inte finns utomlands och tvärt om. Parasiter trivs i olika klimat och vissa faktorer är nödvändiga för att de ska kunna sprida sjukdomar (som till exempel Leishmania som behöver en viss myggart för att kunna spridas, som inte lever i Sverige för det är för kallt). Men självklart finns det sjukdomar som visst skulle kunna spridas och därför har vi strikta importlagar i Sverige, vilket kontrolleras noga i tullen när man kommer in i Sverige.

Jag ställer mig även frågande till buke som inte tagit bort denna tråd när de samtidigt tar bort liknande trådar om utlänska hundar. Kanske råder det en sorts hundrasism bland moderatorerna också? Vi svenskar skryter ju så mkt med att vi lever i en demokrati osv och så blir man censurerad när man har fel åsikt.

Slutligen, någon sa att man borde förbättra ländernas syn på deras djur och jag håller med totalt. Men borde vi inte genomskåda oss själva om det nu är så att vi också har ett problem med hundar som ingen vill ha?
 
Sv: Gör som du vill!!!

Jag är utlandsvensk och har erfarenhet av gatu/hundhemshundar i Europa. Min vovve som dog nyligen tog jag från ett hundhem när hon var 2 år. Hon var en blandras som hade blivit övergiven som valp, kommit till ett fint hundhem och blivit adopterad, och 2 år därefter gav ägarna henne tillbaka till hundhemmet för hon kom tydligen inte överens med deras hundar. Jag har haft helt underbara år med henne och hon har bara varit ett stort kärlekspaket från början till slut. Jag har även tagit in flera hundar från gatan och lyckats omplacera dem i bra och mindre bra hem i deras hemländer. Jag anser att det lättaste och mest självklara är att hitta ägare till omplaceringshundar i sina egna länder, men att det av olika anledningar kan vara mer komplicerat och ibland helt omöjligt. Jag som har haft mkt kontakt med gatuhundar anser att de är smarta (de vet hur man klarar sig själv: att hitta mat i sopor..., de litar oftast på människor eftersom de ofta blir matade, och de flesta är undergivna och lättanpassade). Av min erfarenhet kommer jag, när jag skaffar en hund i framtiden plocka en hund från hundhemmet där jag bor. Där har de alla slags hundar: rashundar, blandraser, hundar som bott på gatan, hundar som varit någons husdjur och haft det bra men som ägarna har lämnat på hundhemmet istället för att avliva.

Det verkar vara skillnaden i Sverige och utomlands. Här avlivar man normaltsett inte friska djur (det är få veterinärer som vill agera bödlar bara för att folk är ansvarslösa när de skaffar en hund som de inte kan ta hand om), utan man försöker omlacera själv och i sista hand lämnar man sitt djur till hundhemmet där de är tvungna att ta emot alla djur och där de har åtminståne en liten chans att få ett liv.

Angående parasiter och sjukdomar så är Sverige inte ett undantagsland. I Sverige finns sjukdomar som inte finns utomlands och tvärt om. Parasiter trivs i olika klimat och vissa faktorer är nödvändiga för att de ska kunna sprida sjukdomar (som till exempel Leishmania som behöver en viss myggart för att kunna spridas, som inte lever i Sverige för det är för kallt). Men självklart finns det sjukdomar som visst skulle kunna spridas och därför har vi strikta importlagar i Sverige, vilket kontrolleras noga i tullen när man kommer in i Sverige.

Jag ställer mig även frågande till buke som inte tagit bort denna tråd när de samtidigt tar bort liknande trådar om utlänska hundar. Kanske råder det en sorts hundrasism bland moderatorerna också? Vi svenskar skryter ju så mkt med att vi lever i en demokrati osv och så blir man censurerad när man har fel åsikt.

Slutligen, någon sa att man borde förbättra ländernas syn på deras djur och jag håller med totalt. Men borde vi inte genomskåda oss själva om det nu är så att vi också har ett problem med hundar som ingen vill ha?

MYCKET bra skrivet!
 
Sv: Gör som du vill!!!

Och jag är tydligen främlingsfientlig då.

Jag anser att vi först och främst ska ta hand om våra SVENSKA djur som, vi här i SVERIGE låtit det gå illa för. När misskötseln är förbättrad här, så kanske man kan lägga ekonomiska resurser på att hjälpa andra.

Om man bor utomlands, och vill flytta hem igen och då tar med sin(a) egna hund(ar) - fine. Då kommer dom hit med sina ägare, och fortsätter att leva i frid och fröjd till största chans. Men varför i helvete ska vi låta den svenskfödda blandrasen som dumpats av sin svenska ägare bli avlivad, och istället betala pengar för att frakta en hund från länder långt bort där människorna i stort skiter i hundarna?
Dom borde utbildas istället, och gatuhundarna borde alla kastreras så att dom inte förökar sig och blir fler. Om numret blir för högt, så är det ju bara att avliva.
En död hund lider inte. Varken här eller i utlandet.
Men jag prioriterar i alla fall dom som mitt samhälle (Läs, människorna i vårt land) inte klarat av att reda ut först och främst.

Och ja, jag importerar gladeligen avelsdjur från vilket land som helst. Där man vet bakgrunden, kan kontrollera hela hundens uppväxt, kan dess linjer och temperament och den kan hjälpa dom rasrena hundarna framåt i vårt land.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

eftersom vi inte avlivar människor som inte har ett hem i sverige så blir din liknelse ganska haltande.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Nu vet jag inte vilket/vilka länder du har erfarenhet av.
De länder jag levt i ff a runt Medelhavet har inte alls den djurhållning du beskriver, tvärtom!
Man skjuter jakhundar som inte duger, i bästa fall.
:devil:
Hundar o katter springer vind för våg utan att någon tar hand om dem. O förökar sig fritt. Att man tar med sin egen hund när man flyttar hem är väl självklart, dock är det mig helt främmande att bli "förälskad" i en hund via internet, några bilder o en lagom gulligullresumé.
Att dessutom importera hundar hit innan det finns ett permanent hem åt dem är ansvarlöst o cyniskt.

Vad gäller sjukdomar o dyligt så vet vi alla att det fuskas med papper, en del organisationer har satt detta i system. En tik från Rumänien led av en långt gången sexuellt överförd tumörsjukdom när hon kom hit. En Spansk kastrerad tik valpade tre veckor efter ankomst, o den Svenska Gränskontrollen är ett skämt.
Leischmania kan än så länge inte smittas vidare här i landet, men hunden kräver livslång medicinering o inkubationstiden är lång, man kan inte garantera att hunden är fri.

Vilka sjukdomar finns i Sverige som inte finns i andra länder?
Vad gäller att det är turister som står för de flesta ovaccinerade hundar så är det din åsikt, min åsikt är att geschäftet med att importera sk gatuhundar i parti o minut skall upphöra, lixom all hundsmuggling.

Btw så är detta inte ett demokratiskt forum, Gunnar äger, Gunnar bestämmer.

Att jämföra fri invandring av gatuhundar med dito import av avelsmaterial är enbart okunnigt.
Att jämföra med människor o rasism är inte bara naivt, utan dumt.
 
Sv: Dubbelmoral

Nu blir jag såklart väldigt nyfiken, har du ett exempel på någon människa som smittats av sin utländska hund?

Rävbandmasken som hittats kommer antagligen från ett importerat djur som inte är avmaskat i ordning. Det finns gott om dessa.
 
Sv: Dubbelmoral

Rävbandmasken som hittats kommer antagligen från ett importerat djur som inte är avmaskat i ordning. Det finns gott om dessa.

En räv är inte en människa. Men i övrigt har du förmodligen rätt. Finns ju ett par fall beskrivna av utomländska hundar som kommer hit på semester med sina mattar/hussar på fritidsbåtar t ex, det är väl så den Franska hjärtmasken fått fäste på Koster.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Nej en räv är inte en människa, men nästa steg är att en människa som plockar bär eller svamp blir smittad.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Ni kanske aldrig vet om en utlandshund är inte svenskfödd, följde med ägare till utlandet och blev övergiven där...
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Ni kanske aldrig vet om en utlandshund är inte svenskfödd, följde med ägare till utlandet och blev övergiven där...

ehrm, det är ju som det som är poängen med hela tråden, att man inte VET vad hunden varit med om, utsatts för för smittor, hur den har tagits omhand, eller ens hur gammal den är. import av rashundar är inte ok för att hundarna är rasrena, det kan även en sk "gatuhund" vara, men skillnaden är att den (dokumenterat) rasrena hunden kan kollas upp på ett helt annat sätt, och importeras för ett syfte: avel, utställning, arbete osv. gatuhunden importeras som sällskapshund, och det är inget fel i det, om bara all dokumentation stämmer (så att tex INTE den kastrerade tiken valpar strax efter ankomsten som nämndes ovan), och att alla vaccinationer och avmaskningar gjorts.
min personliga åsikt är som en del andras i den här tråden: varför importera en hund med okänt förflutet när du kan få samma sak från ett hundstall här i sverige? då du dessutom har möjlighet att träffa hunden och bilda din egen uppfattning om den. och vill man nu prompt importera en gatuhund så bör man, i mitt tycke, åka dit, träffa hunden, umgås med den lite grann, så att man ser att man passar ihop med hunden, själv kontrollera att avmaskningar och vaccinationer är givna (så gott nu det går....) och därmed ta sitt ANSVAR för resten av sveriges djurs och människors hälsa...
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Då det i många trådar diskuteras "adoptioner" till höger och vänster av hundar från andra länder, så vill jag nu slå ett litet extra slag för vårt alldeles eget Hundstall!!

Nu finns det både stora, små, unga, gamla, aktivitetskrävande och mindre aktivitetskrävande hundar inne för omplacering!
Flera valpkullar har kommit in under våren, så ett antal valpar/unghundar längtar efter nya, bra hem!

Jag hoppas att moderatorerna inte ser detta som en annons av något slag, utan endast som en motvikt till all "reklam" som görs i diverser trådar om hur bra det är att hämta hem hundar från Spanien, Grekland, England, Ryssland, Ungern osv.

/Swat

Roligt:)att de finns folk som hjälper till!

Du har händelsevis inte någon hemsida för din verksamhet?Isåfall hade det varit trevligt om du skickat den till mig:)
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Satt senast i natt och diskuterade hundstallet. Vi har inget direkt motsvarande här var jag bor, eftersom det inte finns pengar för att stöda organisationen. Det skulle vara rena lyxen med ett fungerande hundstall här! Var tacksamma för att ni har något sånt!

Är också av åsikten att det är rent obegripligt att folk hämtar in gatuhundar från utlandet.

Genom att rädda en hund från hundstallet stöder man ju automatiskt verksamheten. Vad gör man då genom att hämta en hemlös utomlands? Kanske vi här skulle ha ett lite bättre fungerande hundstall ifall folk skulle stödja den inhemska varianten först.

Dessutom är det ju helt enkelt mer bekvämt att ha hundstallet nära ifall man behöver stöd och råd. Och kanske också en mindre risk för problem eftersom hunden och ägaren har träffats irl, och inte genom någon bild på nätet.

Sen har man ju hört en massa om ovannämnda sjukdomar/parasiter. Lite onödigt att chansa liksom...
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

min personliga åsikt är som en del andras i den här tråden: varför importera en hund med okänt förflutet när du kan få samma sak från ett hundstall här i sverige?
Jag är FÖR adoption från utlandet av olika anledningar.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Jag var in på Hundstallet hemsida och tittade. Det som slog mig efter att ha tittat igenom både aktuella hundar och de som fått nya hem var att gissningsvis 80% var amstaff/blandning med amstaff och likande raser.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

kl

Jag ska nog ha en ompl när min gamla kille vandrar till hundhimlen.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Jag är FÖR adoption från utlandet av olika anledningar.

och det har du all rätt att vara, jag bara presenterar min åsikt, precis som alla andra. det är helt och hållet upp till var och en hur man vill skaffa hund, men iom att det ändå är en kamrat man ska ha med sig ett antal år fram i tiden så anser jag att man bör göra allt man kan för att se till att man själv och hunden passar ihop innan man tar hem den, för allas skull. klarar man bedömma via ett foto och några raders text att man kommer att gå bra ihop, och alla hälsogrejer är avklarade så visst, go for it om det är det man vill göra.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Jag var in på Hundstallet hemsida och tittade. Det som slog mig efter att ha tittat igenom både aktuella hundar och de som fått nya hem var att gissningsvis 80% var amstaff/blandning med amstaff och likande raser.

När jag letade ny hund så skannade jag av marknaden för ett fåtal små sällskapsraser där jag dessutom hade en del krav på stamtavla, hälsoundersökningar ect. Det var inte minsta problem att hitta hundar. Tvärtom!

Hade jag breddat mitt rasintresse lite eller till och med kunnat tänka mig en en blandras hade jag på nolltid kunnat fylla lägenheten med små sällskapshundar.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Kan tänka mig att det kan svänga fort, beroende på vad som kommer in.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Nu tittade jag inte på hundstallet, utan slängde ut krokar på nätet, hos uppfödare, blocket och liknande. Jag gissar att knähundsboomen ändrat utbudet även hos hundstallen och omplaceringsorganisationer.
Folk ville ju till och med bli av med trevliga meriterade hundar...
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

kl

Ni som jämför människor med djur avseende rasism och tycker det är samma sak..
Ni måste må väldigt dåligt av att det existerar avlivningar på djur? (dödshjälp!) Att man inte låter djuren själva välja partner utan väljer ut åt dem? (bortgifte! koppleri!) Att man bestämmer vad de ska äta? (nån form av misshandel/förtryck!) Att man väljer ut vissa egenskaper hos avelsdjuren och väljer bort andra? (WW2 igen!) Att man ställer ut dem? (utseendefixering!) Osv osv. För ska man anse att människor och djur är exakt samma sak när det gäller värderingar måste man väl anse det överlag, eller..? Jag utgår givetvis ifrån att ni som skriver detta inte föredrar vissa RASER framför andra, det vore ju ras-ism så det står härliga till.

:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från...
2
Svar
33
· Visningar
3 315
Senast: Lenis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp