Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Swat

Trådstartare
Då det i många trådar diskuteras "adoptioner" till höger och vänster av hundar från andra länder, så vill jag nu slå ett litet extra slag för vårt alldeles eget Hundstall!!

Nu finns det både stora, små, unga, gamla, aktivitetskrävande och mindre aktivitetskrävande hundar inne för omplacering!
Flera valpkullar har kommit in under våren, så ett antal valpar/unghundar längtar efter nya, bra hem!

Jag hoppas att moderatorerna inte ser detta som en annons av något slag, utan endast som en motvikt till all "reklam" som görs i diverser trådar om hur bra det är att hämta hem hundar från Spanien, Grekland, England, Ryssland, Ungern osv.

/Swat
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Ännu en som håller med.
Personalen gör ett jättejobb, och jag som egentligen är emot att skänka pengar till välgörande ändamål gör undantag och skänker pengar dit.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

och jag som egentligen är emot att skänka pengar till välgörande ändamål gör undantag och skänker pengar dit.

Det där har jag också funderat på att göra. När jag väl får ordentlig ekonomi osv kommer jag troligtvis göra det. Nu skulle jag absolut inte ha råd tyvärr.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Mycket bra initiativ! :bow:

För de med lite pengar men med tid över kan det vara en möjlighet att hjälpa Hundstallet genom att ställa upp som Doggywalker, det gjorde jag en gång i tiden när jag inte själv hade möjlighet att ha hund
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Även jag ställer mig bakom detta och håller med till fullo :laugh:! Personligen kan jag INTE förstå varför man väljer att ta hem utländska hundar när det finns så många här som behöver hjälp och nya hem.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Bra initiativ! Jag har gått från inställningen att det är oerhört fint att rädda hundar ur ett globalt perspektiv till att inse att svenska hundar självfallet bör tas om hand först. Nu skulle det aldrig falla mig in att själv "rädda" en hund från utlandet, eller råda någon annan att göra det. Om jag bott i Sthlm hade jag kunnat promenera hundar då och då, men nu kan jag med inga medel hjälpa till.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Jag har köpt en underbar hund därifrån men jag tyckte det var trist att ha en hund jag inte kunde tävla bruks med. Är man inte tävlingssugen så skulle jag absolut rekommendera att hellre ta en hund från ett svenskt hundstall istället för dessa importer, så jag håller verkligen med dig.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Men och andra sidan kan ju inte tävla bruks med en spansk gatuhund heller :p
 
Dubbelmoral

Varför är det bättre att adoptera hundar från Sverige än från utomlands? Är svenska hundar mer värda? Ska vår empati stanna vid Sveriges gränser? Det är som att man skulle säga att vi inte borde hjälpa människor i andra länder för först måste varenda kotte ha det bra i Sverige.

Men att köpa in rashundar utifrån det är helt okej, då jämförs det överhuvudtaget inte med svenska hundar.

Jag blir upprörd över denna dubbelmoral! Alla hundar är lika värda oavsett från vilket land de kommer. Man gör lika mkt nytta vare sig man hjälper svenska eller utlänska hundar.
 
Sv: Dubbelmoral

Grejen med utländska hundar är att de för med sig sjukdomar och parasiter in i landet. Man kan inte alltid lita på att hundarna fått sitta i karantän eller fått den vård som egentligen krävts för att ha fått godkänt att resa in i landet. Det gör att dessa hundar kan utgöra fara för sina nya ägares hälsa och/eller kräva veterinär räkningar för flera tusentals kronor / kräva livslång medicinering osv. Och visst det kan även hända med en kennel född/köpt hund, men riskerna är betydligt större med en hund uppväxt på gatan. När man bokar en hund i tex Spanien får man ju bara se en bild och läsa om hunden i fråga ev. få prata med personer som träffat hunden som kan berätta hur den är "off-photo" men det krävs ju bra mycket mer än så för att veta att hunden passar ens livsstil. Och passar hunden inte ens livsstil, vad gör man då? Ska den byta hem igen? Och igen och igen och igen? Tills rätt hem hittas? Är det inte bättre att låta hunden stanna kvar i sitt ursprungsland och försöka förbättra det landets djursyn? Och under tiden ta hand om de hundar som finns i Sverige som också behöver hem?

Det handlar faktiskt inte om att svenska hundar skulle vara bättre än utländska! Om Sverige hade haft flera tusen barn på barnhem, hade man då vänt sig till Spanien, Irland, Ryssland osv. För att få adoptera ett av deras barnhemsbarn istället för ett inhemskt? Troligen inte. Det finns massor av svenska djur som behöver ha hem och som avlivas om de inte får det. Finns massor av spanska djur som behöver ha hem som också kommer avlivas om de inte får det. Men en svensk hund slipper flyga 2h timmar från +20 till -20 för att komma till sin nya ägare. Och en svensk hund kan inte smitta ner sin ägare med en exotisk parasit.
 
Sv: Dubbelmoral

Framför allt så tycker jag fördelen är att man får träffa hunden och se hur den reagerar i olika situationer. Att köpa en halvvuxen eller vuxen hund är ändå ett såpass vågspel om man inte är duktigt på hund och beredd att lösa svårare problem, så att göra det genom foton är för mig helt obegripligt. Och då har jag ändå haft 3 hundar jag inte tagit som 8 veckors valpar och hjälpt till på ett hundstall. Jag vill kunna klämma och känna på hunden, se hur den beter sig.

Att låta hundar med en tuff bakgrund, importeras från hundhem för att sedan hatta runt i olika jourhem utan att chans att rota sig tycker jag inte heller är schysst.

Visst, många hundar på hundstallen är stora blandrashannar men när jag letade "liten hund" för ett par år sedan så visade det sig inte alls vara ett problem att hitta några omplaceringar eller äldre valpar, Trots att jag hade en hel del krav och var inriktad på två rätt ovanliga raser. Hade jag bredda mig lite när det gäller ras eller till och med blandras hade jag ändå kunnat fylla hela huset från golv till tak med hundar på kort tid.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Tycker också att Hundstallet gör ett beundradsvärt arbete och de förtjänar allt stöd de kan få även om de tyvärr inte har haft någon hund som passar mig. Om jag hade bott i Stockholm hade jag absolut anmält mig som Dogwalker. :bump:

Tillägg: Hittehund finns också: *Länk borttagen av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

go hundstallet! de gör ett fantastiskt jobb, ska se på vilket sätt jag kan hjälpa dem bäst.
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Man gör alltid en god gärning när man tar hand om en hemlös hund, oavsett vilket land den kommer ifrån. Är man en ansvarsfull människa ser man till att en hund från utlandet inte har parasiter. I regel tycker jag att våra svenska hemlösa hundar har det mycket bättre än i de flesta andra länder, och de blir omhändertagna av någon organisation snabbt. Antingen avlivas de elller placeras ut. I andra länder är det inte alltid så. jag tycker det där med att "sopa rent framför sin egen matta först" låter som ett uttryck direkt taget från Sverigedemokraterna..Låter aningens främlingsfientligt. Själv har jag inte adopterat hund från utlandet, och planerar det inte heller. Jag har övervägt att adoptera från hundstallet nästa gång, mest för att jag tycker det verkar enklare än att adoptera från utlandet. Men det kommer mest parasiter från privatpersoner som flyttar sina hundar mellan länder utan att avmaska. Kan inte skylla på adoptionsklubbarna där, för vad jag vet är dom noga med sina avmaskningar. Så fort det dyker upp en ny parasit i sverige blir vi främlingsfientliga..sorgligt!
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Som jag ser det så finns det många orsaker att välja en svensk omplacering och inte en enda för att importera tveksamma blandraser från andra länder!

I min värld så finns bara en orsak till att det förkommer import av utländska gatuhundar och det är att det via alla föreningar och organisationer som sysslar med detta bedrivs en väldig propaganda för hur behjärtansvärt det är att "adoptera" en gatuhund och "rädda" den från ett liv i misär!
Bara att kalla det "adoption" istället för "köp av en omplaceringshund" säger väl en del?

Varför är det med "heligt" och omtänksamt att åka till Spanien och hjälpa till på någon hundfarm med gatuhundar samtidigt som det är "fult" att engagera sej i kampen mot oönskad blandrasavel i Sverige?
Det handlar ju i båda fallen om att hjälpa/rädda hundar som far eller riskerar fara illa!

Ofta läggs dessutom fram argumentet fram att Hundstallet bara har stora bruks-blandraser som skall placeras om! Så är INTE fallet!
I dagsläget finns där allt från taxar, till staffar, till japanese chin, till dogo argentino mm.

Att sedan jämföra införsel av gatuhundar med tveksam bakgrund till planerad import av renrasiga hundar med ett syfte - sport, avel, tjänst - känns bara märkligt!

Den dagen vi i Sverige inte har x-antal organisationer som kämpar för att hitta nya hem till våra egna "sorgebarns-hundar" och ett utbud av internetannonser med hundratals (säkert tusentals om vi räknar samman alla) annonser med hundar som söker nya hem, DÅ kan vi börja hämta hit andra länders omplaceringshundar!

Vill man hjälpa hundarna längs solkusten eller i Ungern eller var som helst så skänk ett bidrag till kastrationshjälp och annan hjälp PÅ PLATS! Ta inte hit hundarna!

/Swat
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Så renrasiga importerade hundar som ska användas till tjänst/bruks/sport är mer värda än familjehundar? Och dessa importörer är överlag noggrannare när det gäller avmaskning än adoptionsklubbarna? Har du belägg för det? Återigen får jag en känsla av främlingsfientlighet..ryser lite..
 
Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!

Jag är helt övertygad om att det finns fähundar inom adoptionsklubbarna, precis som det finns dom som olagligt inporterar renrasiga hundar från utlandet. Så är det med allt. Jag drar inte alla över en kam, precis som jag inte drar alla invandrare över en kam.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från...
2
Svar
33
· Visningar
3 315
Senast: Lenis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp