Jag vill skapa en gummiboll - hingstförslag!

Mauen

Trådstartare
Jag har ett superspänstigt, reaktionssnabbt och försiktigt sto (Aerline H - Ceylon). Hon ska betäckas nästa år. Tidigare har jag mest försökt väga upp för hennes svaga sidor (känslig, kan gå i spinn om hon blir spänd och nästan överförsiktig) och valt hingstar kända för att ge bra temperament (och gång, har velat behålla hennes fina gångarter). Nu vill jag förstärka/bevara hennes hoppegenskaper; spänsten, de fina frambenen och kvickheten från backen! Jag kan ge avkall på gångarter och tänka mig något som blir lite svårare. Benställningen är viktig och att hingsten har hyfsat bra dräktighetsresultat. Inte för dyr. Idéer?
 
Kolla på Contant Q. Kvick och spänstig. 8 på benen. Inga gigantiska gångarter men försiktig och snabb i svängarna. Dessutom ett stabilt huvud och verkar förvärva sig bra vad jag har sett. Modern sportmodell.
 
Kolla på Contant Q. Kvick och spänstig. 8 på benen. Inga gigantiska gångarter men försiktig och snabb i svängarna. Dessutom ett stabilt huvud och verkar förvärva sig bra vad jag har sett. Modern sportmodell.
Jag fick oxå Contant q i tankarna när jag läste inlägget :)
 
King Louie , Contant q har själv avkommor efter dom hingstarna.. har även en trevlig warsteiner avkomma om han kan vara av intresse
 
Contant q har jag tittat på. Han tilltalar mig. Mitt frågetecken är att han är lite sänkt i ryggen, precis som stoet. Vågar man ändå?
King Louie och warsteiner känns inte tillräckligt moderna. Tanken är att avkomman ska säljas (kanske först när den är inriden och visad).
 
Vad säger nu om Uncanto Di Villanga? Hans exteriör gillar jag egentligen inte alls, men hoppningen har ungefär det jag söker.
 
Cornet Obolensky eller någon son till honom. Hade Corlensky G funnits tillgänglig hade jag föreslagit honom, har sett många avkommor till honom på unghästtester och de har varit storhoppande gummibollar allihop.
Jag har funderat på Bravour. Lite rädd att avkomman blir svår, men har ju bestämt mig för att ge lite avkall på den biten... Jag vill se vad det kan bli om jag vågar gå all in på hoppegenskaper! Vad finns det annars för intressanta söner?

Vill inte använda mig av fryst. Hon är lite äldre och det är några år sen hon fick föl.
 
Jag har funderat på Bravour. Lite rädd att avkomman blir svår, men har ju bestämt mig för att ge lite avkall på den biten... Jag vill se vad det kan bli om jag vågar gå all in på hoppegenskaper! Vad finns det annars för intressanta söner?

Vill inte använda mig av fryst. Hon är lite äldre och det är några år sen hon fick föl.

Jag har ingen aning om ifall Comme il Faut går på fryst eller TAI, han har en fantastiskt stam i alla fall och är en intressant individ.
 
Jag har funderat på Bravour. Lite rädd att avkomman blir svår, men har ju bestämt mig för att ge lite avkall på den biten... Jag vill se vad det kan bli om jag vågar gå all in på hoppegenskaper! Vad finns det annars för intressanta söner?

Vill inte använda mig av fryst. Hon är lite äldre och det är några år sen hon fick föl.
Min avelsintresserade kompis menar på att bravouravkommor "alltid brukar gå att sälja".
 
Jag tänker inte primärt på Bravour om du vill ha en gummiboll. Han kan lämna både stort och tungt (om hon inte är väldigt ädel?). Contant lämnar också stort. Comme il Faut finns knappast på färsk, iaf inte till Sverige och han är ju dyr.

Nintender, Gamelus R, kanske Heartbeat?
 
Jag tänker inte primärt på Bravour om du vill ha en gummiboll. Han kan lämna både stort och tungt (om hon inte är väldigt ädel?). Contant lämnar också stort. Comme il Faut finns knappast på färsk, iaf inte till Sverige och han är ju dyr.

Nintender, Gamelus R, kanske Heartbeat?
Hon är lätt, men inte jätteädel. Bara 1,63. Hennes avkommor är dock större.

Nintender ska jag titta vidare på. Gamelus är jag rädd blir för svår? Heartbeat har jag tittat på tidigare. Har sett många fina avkommor efter honom, men min spontana tanke vad gäller honom är inte spänstighet och kvickhet?
 
Hon är lätt, men inte jätteädel. Bara 1,63. Hennes avkommor är dock större.

Nintender ska jag titta vidare på. Gamelus är jag rädd blir för svår? Heartbeat har jag tittat på tidigare. Har sett många fina avkommor efter honom, men min spontana tanke vad gäller honom är inte spänstighet och kvickhet?

Nej jag håller delvis med om Heartbeat, jag tycker hans avkommor är väldigt olika! Jag tolkade "tänka mig något som blir lite svårare" som att det inte hade så stor betydelse :).

Du har ju Cortez där bakom så lite Landgraf-blod hade väl inte skadat heller.
 
Nej jag håller delvis med om Heartbeat, jag tycker hans avkommor är väldigt olika! Jag tolkade "tänka mig något som blir lite svårare" som att det inte hade så stor betydelse :).

Du har ju Cortez där bakom så lite Landgraf-blod hade väl inte skadat heller.
Jo, lite svårare går bra. Men det ska helst gå att rida på den :p Jag är visserligen inte främmande för att låta ett fullblodsproffs rida in den om den blir för svår för mig.
Landgraf-blod, tänker du på någon speciell?
 
Tack för alla idéer i tråden förresten! Väldigt värdefullt. Speciellt eftersom jag har förstått att det finns stor kunskap bakom. :)
 
Jo, lite svårare går bra. Men det ska helst gå att rida på den :p Jag är visserligen inte främmande för att låta ett fullblodsproffs rida in den om den blir för svår för mig.
Landgraf-blod, tänker du på någon speciell?

Det brukar funka bra med Corde-blod (Cortez pappa) :). Just nu har jag lite hjärnsläpp på vilka bra vi kan ha i Sverige dock. Vill du hålla kostnaderna nere så är det oftast klokt att välja en som står här och ibland även beroende på var du bor (dvs hur långt till flygplats).
 
Det brukar funka bra med Corde-blod (Cortez pappa) :). Just nu har jag lite hjärnsläpp på vilka bra vi kan ha i Sverige dock. Vill du hålla kostnaderna nere så är det oftast klokt att välja en som står här och ibland även beroende på var du bor (dvs hur långt till flygplats).
Där har du ju Contant Q ;)
 
Ja absolut, han lämnar dock stort och det är kanske inte riktigt vad jag tänker med gummiboll? Men jag gillar honom och han har riktigt bra dräktighet dessutom :)
Inte kanske som Cornet Oblensky, men rapp i benen är han :)
 

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 269
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 554
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 231
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp