Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och hade min höstjacka samt poncho över med följd av att jag frös. I år vägrar jag frysa.
Problemet är att jag dels har storlek 54 vilket gör att det finns mindre utbud. Sen verkar den storleken utgå från att man också ska vara riktigt lång vilket gör att armarna blir för lång och den blir för stor i axlarna. Men jag kan inte ta en mindre storlek för då går den inte runt…Sen vill jag gärna ha bra modell, skärning, passform etc för när man har stor storlek plus mycket byst och rumpa och så täckjacka på det- det blir bara klumpigt, stort och inte någon form alls. Dessutom verkar allt nästan vara svart..
Blir så trött på detta.. För några år sedan blev jag medbjuden för att åka skidor en helg. Jag kunde inte åka med… för att det inte fanns kläder.. Jag sa dock inte det för jag skämdes.. så hittade på en annan bortförklaring till varför jag inte kunde åka med. Som vissa vet går jag i behandling för ätstörning och en uppgift är att inte fokusera så mkt på vikt eller sin storlek… Så himla svårt när man varje dag får signaler om att man inte passar in eller får plats. Idag på jobbet tex så kunde jag inte sitta i den stolen jag först hade tänkt för jag var för stor…
Så nu vill jag höra med er andra som också har den storleken eller större och som också är kortare. Hur löser ni detta?
Helst vill jag ha en snyggare kappa till att åka med till jobbet samt en jacka för att tex promenera. Så hur kombinerar jag att vara varm med hyfsad passform?
Jag har kollat på kedjor såsom HM, Kappahl, Lindex. Bonprix, ellos, Cellbes, Halens, Intersport, Stadium, Zizzi, Ulla Popken, Stormberg, Zalando, Boozt, jacobsson, Asos och några till.
Jag har hittat några som jag tyckte var okej- se länkar… men de lär ju inte vara tillräckligt varma. Min poncho är vinröd så då måste jag också köpa ny poncho om jag ska ha det över.
Kappa med huva - Crèmevit - DAM | H&M SE
Kappa i ullmix från Cellbes online | Cellbes.se
Om jag däremot skule ha en sån här blir det bara stort och oformligt..
Ellos Plus collection Kappa Cleo - Brun - Dun-& vadderade jackor - Ellos.se