jag vill ha en "hetare" häst.

cusan

Trådstartare
Min treåring är mycket riden och inte så mycket körd. tyvärr har detta gjort honom lite för lydig verkar det som.

Han har bra energi men tar inte i varken under sadeln eller i vagn. att de andra hästarna springer ifrån honom skiter han i, bara han får springa fint utan stöd på bettet.....:crazy:

hur tycker ni jag skall gör för att få honom mer på hugget och mindre lydig?

Han är kollad i munnen.

Sv: jag vill ha en "hetare" häst.

Lär honom framåtdrivande hjälper... Även om han är "lydig" så måste han ju gå framåt... Och tar han inte stöd på bettet så vet jag inte om jag vill kalla honom lydig, kanske lite lat?

han är oerhört lyhörd kan man säga, och fattar inte riktigt om jag håller i bettet och ber honom gå fortare, släpper jag då efter ökar han men så fort jag tar i honom saktar han ner.

Men även ridning går ju ut på att hästen ska gå fram till handen.
Att gå "bakom" hand är ett lika stort fel i ridning som i körning, gör tat hästen inet kan arbeta genom hela kroppen.
Driv på och lär honom att arbet afram till handen vilket inet är detsamma som att ha tre ton i handen, men hästen ska tänka framåt varenda sekund.

ja, du har rätt och jag förstår vad du menar, det behövs mer framåtdrivning. Han är ambitiös på det sättet att han gärna vill göra rätt.
Jag har nog varit alldeles för lätt på hand för han tycker det är jätte konstigt när jag driver och samtidigt vill ha en bra kontakt med bettet, vilket gör att han saktar av.
Jag skulle önska att han "låg på" lite mer, men det kanske kommer med tiden eller skall jag köra på han så här tidigt i utbildningen av vagn ( han är endast körd 15 gånger).?

Hur mycket är han startad?
Vad får han för foder?

Är han bara körd 15 gånger totalt? Som treåring? I sådana fall skulle jag nog rekomendera mer körning för att han ska bli van. Att de går och "spänner sig" i början när de blir inkörda är inte så konstigt, det brukar ta ett tag innan de lär sig att ta tag i grejerna...

Men vänta här nu!

ÄR HÄSTEN TRE ÅR, OCH BARA KÖRD 15GGR?????

Återkom om ett ½år-1år då kan man börja ändra om han fortfarande är loj och lat... Annars ska du va gla att han e lugn, STRESSEN kommer med tiden, och framför allt efter snbbjobb och starter.

det var skönt att höra, då behöver jag inte be honom om så mycket än så länge utan lugnt vänta.

Jag köpte honom som okörd tvååring och vi har tagit det lugnt med det mesta...jag är van vid ridhästar så tre år känns lagom att börja träningen "på riktigt".
Jag vet att vi är lite sena, :crazy: men vänta ni , om några år så......:smirk:

cusan skrev:
det var skönt att höra, då behöver jag inte be honom om så mycket än så länge utan lugnt vänta.

Jag köpte honom som okörd tvååring och vi har tagit det lugnt med det mesta...jag är van vid ridhästar så tre år känns lagom att börja träningen "på riktigt".
Jag vet att vi är lite sena, :crazy: men vänta ni , om några år så......:smirk:

Absolut. Låt allt ta sin tid så kommer du att få en häst som utvecklas på rätt sätt och förhoppningsvis blir en lugn individ som lagom tänder till i lopp... Lixom tänder till bara då det behövs! :)

Tro mig, du vill inte ha en "HET" häst som tänder till så fort han ser en rakare sträcka, ser en annan häst, hör vinden, ökar så fort du säger BU!... Heta hästar är svårare än coola tycker jag!

Lycka till med din framtidshäst ;)

Ja, börjar få lite pikar nu att ställa högre krav på fart osv, så det känns jätteskönt att höra att det förmodligen kommer med tiden vilket jag hoppas på. Tack!

cusan skrev:
Ja, börjar få lite pikar nu att ställa högre krav på fart osv, så det känns jätteskönt att höra att det förmodligen kommer med tiden vilket jag hoppas på. Tack!

Men efter 15 körda gånger :confused:

Får man fråga från VEM/vilka pikarna kommer ifrån?

Tänk på att aldrig lyda "självutnämnda experter" blint... Låt din häst bygga och jobba i lugn och ro! När tiden är kommen kommer du märka att det finns mer att ta och hästen kommer förmodligen att "bita tag" mer i grejjorna oxå...

Hur var foderstaten förretsten?

betfor, 1,5 liter havre 2 kg kraft grov. tokosel, fri tillgång till hö.
Jag upplever honom inte som lat utan uppmärksam, något "tittig" och extremt lydig;) .

cusan skrev:
betfor, 1,5 liter havre 2 kg kraft grov. tokosel, fri tillgång till hö.
Jag upplever honom inte som lat utan uppmärksam, något "tittig" och extremt lydig;) .

Tycker det låter riktigt bra... bara o köra/rida på och bygga upp hästen ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp