Jag vill ha en ende på detta

Aslan

Trådstartare
Finns det någon som sitter inne med lite tips så vore jag tacksam då jag behöver lite erfarna ord på vägen.

Jag har en hund som i träning, till exempel vid förväntan, frustration, glädje eller upphetsning börjar vrålskälla.

I övrigt har vi inte problem med skällandet. Jag har använt två olika metoder beroende på situation, totalt ignorerat honom eller vattenspruta.

Innan har vi nästan bara kört på halvfart i träningen men ju mer vi avancerar, ju mer kräver det av oss och nu måste både hunden och jag vara på topp. Inga halvblesyrer.

Jag har omedvetet inte kört upp honom utan vi har legat och puttrat lite och både hunden och jag har presterat lugnt, sansat och ljummet.

Så fort jag tempar upp det lite börjar han gapa. Jag har ide torka. Hittills har jag försökt att schyysa på honom = en låg, dämpad och fjäskande hund. Ignorera honom = avbrutna moment hela tiden där jag ibland kan ha en hund som till och med tror att han gör fel när det egentligen är rätt, förutom det evinnerliga gapandet.

Tips?

Sv: Jag vill ha en ende på detta

En tanke som jag har haft kring detta är att börja lära in momentet, med eller utan skall helt upp till hunden hur mycket han vill prata.

Sedan när momentet är inlärt och han har stadga i det, enbart börja belöna tystnaden och ett korrekt moment.

Kan det funka? Eller skulle det enbart skapa förvirring?

Jag har lärt min lille teaterapa att skalla på kommando. Det får han göra precis innan vi startar träningen varje gång. Om han inte får skalla före så funkar träningen inte lika bra. När vi tränar något annat moment säger han inte ett knyst. Om han någon enstaka gång säger något så avbryter jag och går tillbaks och startar om med det moment vi håller på med. Han lärde sig snabbt att det är inte så kul att göra om halva moment hela tiden. När han sitter och väntar när jag tränar den andra hunden frustrationsskäller han ofta och det gör han även när han väntar t ex på sin mat.

Ila är likadan. Jag kämpar hela tiden med att hålla precis rätt intensitetsnivå i henne för att inte få in en massa skall i träningen.

Mina tips:
- ALDRIG börja träna när hunden skäller. Skall ska inte löna sig.
- När hunden börjar skälla, vänd bort huvudet och blir väldigt tråkig.
- Lär in "tyst". Gör det när hunden faktiskt är tyst, och associera ordet med godis. Ila har börjat fatta och brukar tystna på kommando, beroende på HUR upphetsad hon är.
- Håll hunden tyst och lugn. Hetsa in upp mer än du vet att hunden klarar och mata ganska frekvent med godis när den är tyst för att hålla den tyst. Det är jättebra att kasta godis på marken som hunden får leta upp (alltså bara en bit i taget, inget regelrätt godissök) tex under passager eller liknande.

Och fundera över hur du kan lägga upp vardagen för att få så lite skall som möjligt! Kanske behöver hunden motioneras ordentligt innan träningen? Kanske att vissa moment är bättre än andra att inleda ett träningspass med? osv.

Vi har kämpat sedan i våras och det har blivit mycket bättre, men är fortfarande en bra bit kvar. I början kunde jag knappt belöna med leksak, det gör jag hela tiden nu. Förr började hon tokskälla så fort hon insåg att det var träning på g, det händer inte lika ofta nu.. Små steg :)

Generellt tror jag att det gäller att hitta sätt att undvika skallet, det kommer på sikt minska hundens benägenhet att börja skälla.

En tanke som jag har haft kring detta är att börja lära in momentet, med eller utan skall helt upp till hunden hur mycket han vill prata.

Sedan när momentet är inlärt och han har stadga i det, enbart börja belöna tystnaden och ett korrekt moment.

Kan det funka? Eller skulle det enbart skapa förvirring?

Det skulle jag INTE göra. Skall ska inte löna sig = han ska aldrig få träna under skall.
Om du belönar moment som innehåller skall kommer han fortsätta skälla eftersom skallet blir en del av momentet.

Och lägger till.. Det kan ju kännas väldigt tråkigt att behöva träna i låg intensitet, men se det som en övergångsperiod. När ni blir mer rutinerade och du har tränat bort skallet kommer ni kunna höja intensiteten UTAN att få in skall vilket lär ge ett bättre resultat än om du höjer intensiteten utan att ni är redo för det.

Tack för tipsen! Dock har jag lite funderingar :)

Om vi är mitt i ett moment som i övrigt är korrekt utfört, och han börjar skälla, tar han det som en bestraffning om jag ignorerar honom. Hur bör jag agera där?

Till exempel: Om jag kommenderar fot och han halvägs in börjar skälla och jag då skulle börja ignorera honom börjar han pröva fetioelva olika positioner och flyttar runt bakdelen och prövar, och prövar och prövar utan att det leder någon stans. Tillslut brukar han bli låg och uppgiven när inget funkar och förstår inget av något.

Hur gör jag där? Hur har du gjort?

Nu brukar inte min hund skälla mitt i moment utan det är mest före/mellan.. Men jag tänker att jag nog skulle behandla skall i moment som vilket fel som helst..

Har du felkommando?

Jag hade nog gjort så att jag felade "nu blev det tok, då gör vi om!" och dessutom lagt på mitt "tyst" (om hunden nu har börjat förstå ordet). Om han inte har lärt sig "tyst" än hade jag nog försökt hitta en tyst sekund och belönat den, "braa! tyst, bra!" (mata med godis).
Förhoppningsvis får detta hunden att tystna, annars skulle jag vända bort huvudet och ignorera.

Vad tror du om det?

Skäller han alltid väldigt ihållande eller kan han ha iallafall små micropauser i skallet? Försök hitta de sekundrarna där han är tyst och belöna dem, sen försöker du behålla tystnaden genom att belöna tätt eftersom han faktiskt är tyst.

Om du kan vara snabb och belöna tystnad kommer det förhoppningsvis inte bli så mycket frustration.

Jag har alltid hört att skällande hundar ska man lära kommandot skall och därigenom lära dom när dom ska sluta skälla - är den teorin föråldrad?

Det kan säkert hjälpa, iallafall en del. Jag har börjat lära in skallkommando men krasst så hjälper det ju inte förrän jag har ett fungerande "tyst" också.

Om vi är mitt i ett moment som i övrigt är korrekt utfört, och han börjar skälla, tar han det som en bestraffning om jag ignorerar honom. Hur bör jag agera där?

Enkelt, gafflar han under momentet så är det inte korrekt utfört oavsett hur hunden beter sig i övrigt.
Sen ställer jag mig till högen som skulle lära in skall, med ett avslut.

Att lära honom skalla var inga problem. Inte heller att få in ett bryt kommando som funkar i ett specifikt läge. Så in fråga är, hur får jag in ett bryt kommando som funkar i alla lägen och hur tränar jag det? Ge gärna exempel på arrangerad situation. Tack för alla bra svar!

Vi har lärt våran valp skall på kommando då han "pratar" mycket å högt när han blir exalterad. Skäller han vid fel tillfälle ger vi ordet Nej å avbryter vad vi håller på med tvärt. Funkar för oss :) Är han tyst från början klappar jag honom lugnt å ger nån godbit.

Liknande trådar

L
Övr. Hund Ja, i tisdags bestämde jag mej för att lägga ner lydnadsträningen/tävlandet med Midas. Det känns verkligen hur tråkigt som helst :( Vi...
Svar
18
· Visningar
1 424
Senast: liten82
·
Övr. Hund Min springerhane som i övrigt älskar alla människor och gärna låter sig kramas av vem som helst AVSKYR en av mina bästa kompisar...
Svar
4
· Visningar
1 572
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka