Jag vet inte riktigt hur jag ska agera..

Kivina

Trådstartare
Jag har ju en hund hemma hos mig på rehabilitering. Allt går jättebra hemma, hon är snäll och lugn inomhus, dock lite skällig när folk rör sig i trapphuset. Är liite reserverad mot människor som kommer och hälsar på, men det går över ganska fort.

Nu har jag stött på ett lite jobbigare problem, hon tokskäller på folk som vi möter ute, reser ragg. Jag tycker hon reagerar med rädsla-inte ilska.

Hunden är en snart 1 årig labradortik, har bott i kennel med 9 andra hundar och m.a.o inte behövt ta så mkt initiativ till vaktning eller liknande. Hon har aldrig skällt på mig när jag kommer hem, hon skällde heller inte när jag träffade henne första gången (på Arlanda).

Hur ska jag agera när hon börjar skälla på människor? Jag har provat ignorera hennes skällande, provat ha henne vid sidan med kontakt (innan hon börjar skälla). Nån gång har jag provat sätta mig bredvid henne och försökt lugna henne och på så vis få henne att ta kontakt med mig (vilket hon gör en halv sekund).

Ge mig alla era tips, och kanske några funderingar på varför hon beter sig så?

Sv: Jag vet inte riktigt hur jag ska agera..

Hon behöver nog vänja sig vid folk.. miljöträning (vilket du också kommit fram till *ler*). Men hur mycket kan du "göra" med henne.. jag menar med tanke på rehabiliteringen..?

Skäller hon på folk ni möter som har hundar oxå?

Är hon så pass frisk att ni kan gå någon kurs, så ni får träffa andra människor/hundar med egna bekymmer.. *S*

Samla ihop ett gäng människor och träna! De får komma och hälsa på dig osv.. tills hon inser att det är OK med främmande..

Nu kastar jag bar ur mig lite idéer.. *S*

Någon annan här har säkert genialare idéer.

Tyvärr är det inte mkt vi kan göra just nu,hunden är opererad i korsbandet (som var helt av) för 1½ veckan sedan, just nu rastas hon bara + går 3 st 5 minuters promenader om dan.

Så tyvärr blir ju kurser lite svårare.

Ja, hon skäller även på människor med andra hundar.

Hon måste ju absolut vänja sig vid människor då jag bor i närheten av en skola, och det passerar barn förbi där jag oftast går med henne jämt. Och jag vill absolut inte att barnen ska bli rädd för henne!

Hon reagerar väldigt olika på människor som kommer och hälsar på, en del skäller hon på och andra inte. Men hon är lite avvaktande mot alla.

Kanske hon är lite avvaktande/försvarberedd nu när hon är "skadad". Min labbetik opererades i armbågarna vid samma ålder och hon blev också lite förändrad. Hon var redan innan undergiven i kontakt med andra hundar och människor, men under rehab-tiden var det extremt.

Det var som om: "-Jag är försvarslös, så det är lika bra att ge upp direkt.. "sen la hon sig på rygg med svansen tryckt mellan benen.

Det ÄR bättre idag.. både med självförtroendet och armbågarna.

Hoppas det är samma typ av fas för hunden du har hemma hos dig.

Ja, jag hoppas att detta enbart är under rehab-tiden, tyvärr är den väldigt lång. Hon beräknas vara "färdig" i augusti...

Hon har ju också varit med om en del de senaste veckorna, utan att ha en "ledare" med sig, så det är klart att det är svårt att veta hur man ska bete sig.

vad tror ni jag ska göra när hon börjar skälla, bara fortsätta gå (fast det visar ju att människorna faktiskt är farliga...), försöka lugna henne (fast det funkar ju ½ sekund)... mera tips

Jag skulle nog ignorera skällandet så gott det går.. och låtsas som det regnar.. Sen är ju hundar så att de snappar upp dina känslor.. spänner du dig när du ser människor och börjar fundera på om hon ska börja skälla... så kommer hon att börja skälla *S*

Så fokusera på att vara avspänd & ignorera henne.. är nog vad jag skulle prova först.

Det kommer att vara svårt att låtsas som att det regnar - vi har ju haft stråååålande solsken flera dagar nu. Och regn är det sista jag vill ha:D

Ja, jag får kämpa på med den här lilla damen, som egentligen är en helt underbar hund.. Frågan är bara hur jag ska lyckas lämna tillbaka henne efter den här tiden..

Jag skulle nog börja be grannarna om hjälp med att träna detta. Först skulle jag lära hunden att sitta stilla vid min sida och sedan börja hälsa på folk ute. Alltså aldrig låta hunden gå fram, utan lära henne att hon ska sitta bredvid dig, det är matte som ska hälsa och på henne ställs ingen press alls att ta kontakt med människan. Sen skulle jag nog be dessa människor tossa till henne en godisbit när hon sitter fint, dock utan att se eller uppmärksamma hunden överhuvudtaget. Så småningom kan de sätta sig på huk, fortfarande utan att se på hunden och låta henne själv ta godisen ur handen på dem samtidigt som man småpratar sinsemellan om vädret lätt oberört. Sen bör det nog inte dröja så länge innan hon inser att det inte är någon fara.

Viktigast är väl att låta henne förstå att HON inte alls behöver oroa sig för människorna, att det alltid är matte som sköter kontakten så att hon kan slappna av.

Vad tror ni? Jag är ingen expert men rent teoretiskt känns det som en lösning.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 235
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 088
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 367
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama