Jag vet inte hur man styr med sitsen, hjälp!

L

LaSilla

För några dar sen på min ridlektion, fick jag kommentaren- styr mer med sitsen!
Men gud, hur gör man det????!!! vet absolut inte hur man gör det:o:o:o:o
Nån som vill hjälpa till:angel::angel:????? evigt tACKSAM TILL dig!

Sv: Jag vet inte hur man styr med sitsen, hjälp!

Till att börja med kan du tänka på att peka med magen åt det håll du vill styra hästen med, ta med dig benen runt (innebär alltså att ytter skänkel trycker ngt framåt och inner ngt bakåt vilket inte egentligen är så ologiskt om man tänker sig det som vändande hjälp). När du fått in tekniken kan du använda skänklarna där de bäst behövs beroende på vilken del hästen stoppar ut. Om man fokuserar på skänklarna först så har de en tendens att ta med sig magen och då blir det fel.

Egentligen så är det väldigt naturligt, kan tänka mig att din tränare menade att du försöker styra med handen? Vilket ju inte funkar så bra om man samtidigt vill kunna påverka resten av hästen.

Vikten är en väldigt mäktig styrhjälp som är lätt att glömma bort.
Som Asa_s redan varit inne på så kan man låtsas att man har en pingisboll i naveln som ska peka åt rätt håll. Man kan även med flit lägga den aningens i sidled för att förstärka tungdpunktsförändringen - vikten förändras.
Sen styr vi med höfternas riktning. Om du tänker att dina höftknölar ska peka åt det håll du vill så är det en bra start. Likaså överkroppen.
Det finns massor med detaljer i sitsen som styr, men det här är lite grovt "basics" att börja med. Bäst blir det när man går på känsla och egentligen inte behöver tänka så mycket men har man det inte naturligt sen innan måste man såklart repetera in det först.

Jag blir rätt less på instruktörer som ger order men inte förklarar hur de ska utföras :crazy:

Min fd instruktör sa "gör en öppna ut på spåret från volten" eller hur det nu var...utan att säga hur 17 man gör en öppna.
Som "tur" var hade jag lärt mig rida öppna på akademiskt vis och provade det - det funkade. Så jag slapp bli dumförklarad för det också :cool:

Jag rider mycket med sitsen genom att tänka och titta på vart jag ska, det funkar alldeles utmärkt.

Asa_S gav ett ypperligt svar :). Tänk att du är ute och går och ska åt höger, då svänger du åt höger och hästen "följer med". Men jag håller med om att det låter lättare i teorin än det är när man sitter på hästryggen.

Jag förstår er som blir irriterade på instruktörer som ger order utan att följa upp om eleven verkar kunna omsätta direktiven i praktiken.

Samtidigt tycker jag att man som betalande elev ska ställa frågor när man inte förstår och insistera på att få det stöd man behöver för att få till den önskade förändringen i ridningen. Man är inte en dum idiot för det! En instruktör har många elever och det är inte alltid så lätt att hålla reda på exakt vad var och en kan och inte kan.

Som elev rider man för instruktör för att lära sig och för att utvecklas som ryttare, och som instruktör ska man inta bara behärska konsten att lära ut, stödja och vägleda sina adepter - utan man ska även tillämpa dessa kunskaper på lektionerna.

Våga vara mer frågvis och "krävande", tycker jag! Det har du allt att vinna och inget att förlora på! :idea:

Tänk att du har två ögon i magen. När du ska ex. svänga höger så ska dina "magögon" titta ditåt. När du gör det så förändras höften och på så sätt "styr" du hästen. Det är dock inte alla hästar som kan det här.. så då får man hjälpa till och styra med skänkeln och möjligtvis ett litet ledande tygeltag.

Be din ridlärare att förklara! Säger hon/han något som du inte förstår så var inte rädd för att fråga!

Egentligen så är det väldigt naturligt, kan tänka mig att din tränare menade att du försöker styra med handen? Vilket ju inte funkar så bra om man samtidigt vill kunna påverka resten av hästen.

Vikten är en väldigt mäktig styrhjälp som är lätt att glömma bort.
Som Asa_s redan varit inne på så kan man låtsas att man har en pingisboll i naveln som ska peka åt rätt håll. Man kan även med flit lägga den aningens i sidled för att förstärka tungdpunktsförändringen - vikten förändras.
Sen styr vi med höfternas riktning. Om du tänker att dina höftknölar ska peka åt det håll du vill så är det en bra start. Likaså överkroppen.
Det finns massor med detaljer i sitsen som styr, men det här är lite grovt "basics" att börja med. Bäst blir det när man går på känsla och egentligen inte behöver tänka så mycket men har man det inte naturligt sen innan måste man såklart repetera in det först.

Du ger alltid så bra och genomtänkta svar! :bow:
Jag lär mig mycket av dig!:)

Jag är också en handstyrare....... Det är mycket pga att jag måste bromsa min häst otroligt mycket, så jag tappar så mycket annat på vägen. Men att styra med sitsen är svårt, jag kan skifta sittben och på så sätt manövrera runt hästen lite, men att använda höften och allt det där verkar så svårt. Just pga att jag har svårt för att röra bara vissa delar av kroppen, hur gör man?

Kul att du tycker det ger något! :)

Ja det är ju inte en liten grej att lära om ifall man tidigare inte är så van vid att styra med kroppen. Så man får ta det för vad det är - tänkt att lära om inrotade reflexer, göra grovjobb. Då kan det vara bra att verkligen ställa in sig på att "nu tränar jag på något nytt!" och inte kräva en massa annat samtidigt utan back to basics.
T ex kan det vara bra att lära sig känna in sin kropp och bara experimentera med små justeringar. Då är känslan, att du blir medveten om hur det är "just nu" innan du gjort några justeringar det viktiga till en början. En förutsättning för att man ska lära sig känna hur/vilka justeringar man ska göra. Och att lära bort impulsen att använda handen, så gott det går.

Ex: förbered mentalt redan en bit innan och tänk att du ska rida en volt från en viss punkt, ex. B eller E alltså mitten på långsidan. Tänk också hur stor du skulle vilja ha volten. Släpp handen, om du ska använda den får den bara användas till snabba förhållningar. När du kommer till punkten så tänker du bara "nu rider jag en volt" och låter kroppen anpassa sig till hur du upplever att det ska kännas när du redan är inne i en volt.
Oavsett hur resultatet blir så sitter du och känner känslan och vad som händer i kroppen, samt hur hästen svarar på det. Analyserar i efterhand - hästen svarade såhär, såhär kändes det i höfter/rygg/fötter/knän/mage/nacke osv. Tänk själv ut en visualisering eller en detalj du vill testa ändra på till nästa gång. T ex - det kändes som att jag föll över lite på utsidan och därför hade hästen nog svårt att följa med inåt. Jag testar att fokusera på att förflytta vikten inåt över innerhöft/sittben istället. (Kan vara vilken variant som helst, man kommer nog behöva tid på sig att testa för att hitta den optimala fokuseringen).
Provar igen, känner efter hur det känns i kroppen - utvärderar. Det viktiga är att känna efter i kroppen innan man börjar justera (för att om man inte känner efter innan man reagerar/justerar är det lätt att reagera instinktivt utifrån samma gamla hjulspår, känner man efter först så är det också lättare att känna den där lilla justeringen som behövde göras istället för femtielva olika tills man mer felkompenserat än justerat! ;) ). Och hela tiden ha fokus på vad man vill att hästen ska göra, då är det störst chans att det blir rätt.
Tänk att för varje grej du tycker är "fel" i hästens reaktioner och rörelser så har du förmodligen motsvarande "fel" i din egen sits (vare sig det är hästen som påverkat dig till det eller ens egna begränsningar som gör att man hamnar där).

Den övningen kan man översätta till så gott som allt. Varje övning eller moment man skulle vilja kunna utföra med kroppen.
En grej som varit bra för mig för att påminna om att man ska rida mindre med handen (har också en väldigt framåt häst så det är lätt att fastna med handbromsen i) är att på förhand tänka ut övningar där eftergiften är en del av övningen.
Ex - böj hästen, låt därefter hästen glida in på en volt, eftergift, rid så länge som möjligt i volten för bara sitsen med eftergift i handen. Behöver man börja om för att man tappar böjning så börjar man om med böjning - eftergift. Oavsett vad man väljer att lägga upp för övning eller rörelse så är poängen att man ska förbereda några steg innan (då får man använda handen) och i själva rörelsen så ska hästen vara fri från hjälper förutom på sin höjd sits- och viktinverkan. Faller man ur så börjar man om och förbereder igen, med målet att hästen ska kunna gå fri från handen i varje rörelse man rider (ex. vändningar, sidvärtsrörelser, samling, längningar osv).
"Det är inte förrän i eftergiften man får effekt av sin hjälp" som en tränare så klokt sa! :) Lätt att säga, tar ett tag att faktiskt förstå innebörden.

Senast ändrad:

Precis som Totola skriver är det i eftergiften hästen ska utföra uppgiften. Det första man då måste uppnå är eftergift! Testa först i halt. Gör halt, lägg fram händerna så att tyglarna "hänger". Hästen ska stå kvar (var noga med att själv sitta kvar så att du inte rubbar balanspunkten och på så sätt signalerar åt hästen att gå framåt!). Använd sedan sitsen för att få hästen att gå framåt, fortfarande med hängande tyglar första stegen. Försök så småningom använda det för att lära hästen jogg, det är lättare att hinna rida i jogg än i trav. När man väl hittat känslan och fått hästen med sig är det lättare att göra det i högre tempo också och där lämna utrymme åt hästens större rörelser.

Fast händerna måste ju säga samma sak som sätet. De flesta hästar svänger ju inte för sätet om inte händerna säger samma sak. Liite cykelstyre till att börja med förenklar för hästen att förstå vad man vill, bara man inte trillar i fällan att styra och bromsa samtidigt.

Senast ändrad:

Till att börja med kan du tänka på att peka med magen åt det håll du vill styra hästen med, ta med dig benen runt (innebär alltså att ytter skänkel trycker ngt framåt och inner ngt bakåt vilket inte egentligen är så ologiskt om man tänker sig det som vändande hjälp). När du fått in tekniken kan du använda skänklarna där de bäst behövs beroende på vilken del hästen stoppar ut. Om man fokuserar på skänklarna först så har de en tendens att ta med sig magen och då blir det fel.

Det här känns väldigt förvirrande för mig, eftersom jag inte kan förstå hur man pekar med magen utan att vrida om höfterna. Jag har i princip lärt mig att mina höfter ska vara parallella med hästens höfter och axlarna med hästens bogar. Om jag rider på en rakriktad häst och ska vända (te x för att gå in på en volt eller göra en hörnpassering) vrider jag alltså axlarna så mycket som jag vill böja hästen och flyttar vikten inåt så mycket som jag vill vända. Rider jag på en volt behåller jag vridningen mellan axlar och höfter så mycket som jag vill ha böjning i hästens bål, rider jag genom ett hörn kommer vikeln att försvinna när jag rakriktar hästen i den nya riktningen.

Självklart kan jag också med vända med "ytter"höften framförd, men då kommer hästen (om den är riden enligt mitt system) att vara rak eller tom motböjd i vändningen. Att hålla in baken så mycket med ytterskänkel att den både blir böjd och spårar korrekt känns inte helt lätt.

Om man tänker att det är naveln/överkroppen som ska peka brukar det vara lättare. Naveln för viktfördelningen, överkroppen för att styra bogar/framdel.
Händerna ska vara framför höfterna sas, inte utanför eller pekandes åt något helt annat håll.

Men sen kan såklart olika "tänk" fungera olika bra för olika personer. Själv använder jag inte alls det här längre men någonstans ska man börja. (alltså, jag använder andra visualiseringar/försöker gå mer på känsla, även om det rent tekniskt blir samma sak.)

Jag brukar først och fræmst vara noga med att jag har mina sittben stadigt i sadeln dærefter låssas jag att mina brøstvårtor(:o) ær två øgon som ska se åt det hållet jag vill svænga utan att sittbenen førorar kontakten med sadeln.
Ju snævare svæng ju mer måste de peka åt de hållet, ska jag bara rida på en stor volt tex så ræcker det att de ser lite åt sidan.
Axlarrna låter du bara hænga med och då behøver man sællan gøra något med hænderna før att svænga.
Skænklarna kommer automatiskt hamna i rætt læge ifall man gør på detta viset, man ska vara noga med att hælarna inte dras upp i svængarna och man ska komma ihåg att skænklarna ska vara intill hæsten før att forma.

Det du pratar om kommer senare. Och, jo, man kan peka med magen och ha benet kvar men det kräver att man inte spänner höftböjaren (och att den inte är för ostretchad...). Ytterskänkeln kan ju faktiskt användas som vändande hjälp och då kan den inte vara tillbakadragen för då påverkar den bakdelen istället.

Totola och Asa_S: Tack för era förklaringar! Ju mer jag läser i den här tråden desto mer förvirrad blir jag!:o Detta ska jag fundera på lite dock och försöka mig på nästa gång jag rider!

Huvudpoängen är att din kropp ska vara placerad som du vill ha hästen, och din vikt ska vara aningens åt den riktning du vill att hästen ska gå. Vikten är den vändande signalen, sitsen är den böjande signalen.

Tänk efter - hur går hästen på en volt eller i en vänding?
Det är det du fått lite olika svar på i tråden! :)

Låtsas att du är stelopererad i nacken. Istället för att bara vrida huvudet och titta åt det håll du ska, så måste du vända hela överkroppen åt den riktning du tänkt rida.

Blir det fel om man tänker sig att man sitter på en snowracer utan ratt som funkar? Alltså att man lutar sig åt det håll man ska styra hästen åt. Fast med lite mindre lutning :)

Huvudpoängen är att din kropp ska vara placerad som du vill ha hästen, och din vikt ska vara aningens åt den riktning du vill att hästen ska gå. Vikten är den vändande signalen, sitsen är den böjande signalen.

Tänk efter - hur går hästen på en volt eller i en vänding?
Det är det du fått lite olika svar på i tråden! :)

Det där med vikten förstår jag. Tror jag! :D Men man ska alltså vända sig lite åt det hållet man svänger? Jag har förstått det som att man inte ska göra det. Då är det kanske inte så konstigt att jag inte hängde med här :)

Din fråga kan jag inte svara på just nu, återkomemr med svar när jag ridit. Har svårt för att tänka på sånt när jag inte sitter på en häst :o Det är säkert alldeles självklart när man väl gör det på sin häst, men just att tänka sig det är inte lika lätt!

Förresten, den vändande signalen är tyglarna :angel: JAg har styrt henne med sitsen så det borde ju inte vara så svårt!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 495
Senast: et_flickan
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30