Sv: Jag vet inte hur man styr med sitsen, hjälp!
Kul att du tycker det ger något!
Ja det är ju inte en liten grej att lära om ifall man tidigare inte är så van vid att styra med kroppen. Så man får ta det för vad det är - tänkt att lära om inrotade reflexer, göra grovjobb. Då kan det vara bra att verkligen ställa in sig på att "nu tränar jag på något nytt!" och inte kräva en massa annat samtidigt utan back to basics.
T ex kan det vara bra att lära sig känna in sin kropp och bara experimentera med små justeringar. Då är känslan, att du blir medveten om hur det är "just nu" innan du gjort några justeringar det viktiga till en början. En förutsättning för att man ska lära sig känna hur/vilka justeringar man ska göra. Och att lära bort impulsen att använda handen, så gott det går.
Ex: förbered mentalt redan en bit innan och tänk att du ska rida en volt från en viss punkt, ex. B eller E alltså mitten på långsidan. Tänk också hur stor du skulle vilja ha volten. Släpp handen, om du ska använda den får den bara användas till snabba förhållningar. När du kommer till punkten så tänker du bara "nu rider jag en volt" och låter kroppen anpassa sig till hur du upplever att det ska kännas när du redan är inne i en volt.
Oavsett hur resultatet blir så sitter du och känner känslan och vad som händer i kroppen, samt hur hästen svarar på det. Analyserar i efterhand - hästen svarade såhär, såhär kändes det i höfter/rygg/fötter/knän/mage/nacke osv. Tänk själv ut
en visualisering eller
en detalj du vill testa ändra på till nästa gång. T ex - det kändes som att jag föll över lite på utsidan och därför hade hästen nog svårt att följa med inåt. Jag testar att fokusera på att förflytta vikten inåt över innerhöft/sittben istället. (Kan vara vilken variant som helst, man kommer nog behöva tid på sig att testa för att hitta den optimala fokuseringen).
Provar igen, känner efter hur det känns i kroppen - utvärderar. Det viktiga är att känna efter i kroppen innan man börjar justera (för att om man inte känner efter innan man reagerar/justerar är det lätt att reagera instinktivt utifrån samma gamla hjulspår, känner man efter först så är det också lättare att känna den där lilla justeringen som behövde göras istället för femtielva olika tills man mer felkompenserat än justerat!
). Och hela tiden ha fokus på vad man vill att hästen ska göra, då är det störst chans att det blir rätt.
Tänk att för varje grej du tycker är "fel" i hästens reaktioner och rörelser så har du förmodligen motsvarande "fel" i din egen sits (vare sig det är hästen som påverkat dig till det eller ens egna begränsningar som gör att man hamnar där).
Den övningen kan man översätta till så gott som allt. Varje övning eller moment man skulle vilja kunna utföra med kroppen.
En grej som varit bra för mig för att påminna om att man ska rida mindre med handen (har också en väldigt framåt häst så det är lätt att fastna med handbromsen i) är att på förhand tänka ut övningar där eftergiften är en del av övningen.
Ex - böj hästen, låt
därefter hästen glida in på en volt, eftergift, rid så länge som möjligt i volten för bara sitsen med eftergift i handen. Behöver man börja om för att man tappar böjning så börjar man om med böjning - eftergift. Oavsett vad man väljer att lägga upp för övning eller rörelse så är poängen att man ska förbereda några steg innan (då får man använda handen) och i själva rörelsen så ska hästen vara fri från hjälper förutom på sin höjd sits- och viktinverkan. Faller man ur så börjar man om och förbereder igen, med målet att hästen ska kunna gå fri från handen i varje rörelse man rider (ex. vändningar, sidvärtsrörelser, samling, längningar osv).
"Det är inte förrän i eftergiften man får effekt av sin hjälp" som en tränare så klokt sa!
Lätt att säga, tar ett tag att faktiskt förstå innebörden.