Jag, värsta mesen?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare brandbollen
  • Startdatum Startdatum
B

brandbollen

Ja, det är inte bättre än vad rubriken säger :crazy: ska försöka ta det så ni förstår!
Jag har varit i ett proffsstall i drygt 3 år som "stallflicka";) kan man säga, körde för första gången för ett år sen och har kört en hel del efter det, jobb och motion. Har alltid tyckt att det vart kul men lite nervös har jag alltid varit. Så för drygt en månad sen var jag ute och körde motion bakom en 2 åring, som för övrigt alltid brukar vara som en ängel att köra. Skitväder, regn och rusk, och helt öde på slingan. När vi hade skrittat nåt varv fick hon, utan någon anledning överhuvudtaget, spel och började vrålskena samtidigt som hon sparkade och sparkade. Stänkskyddet flög iväg och allting blev rörigt. Jätteläskigt för jag hade ingen kontroll alls :o fick stopp på henne efter en hel raksträcka och fick hjälp att ta av den lite fallfärdiga vagnen. Fick gå med henne tillbaks till stallet. Nu till saken. Efter det har jag blivit jättemesig när det gäller det här med att köra, blir nästan kallsvettig så fort jag sätter mig bakom en häst numera. Vill ju fortsätta med trav för jag vet ju att jag tyckte om det innan denna händelsen. Är det någon som har något tips till mig som gör att jag kanske slipper vara så rädd när jag ska köra nästa gång. Skulle varit intressant att veta hur ni erfarna hade reagerat om ni vart i min sits, kanske inte alls är någon "big deal" utan bara jag som överreagerar ;) Är Tacksam för alla råd jag kan få :banana:

Sv: Jag, värsta mesen?

Känns det likadant om du sätter dig bakom en som är stallets coolaste häst? och som du kört tidigare?

efter en sån trevlig tur hadde jag oxå vart lite nervös.
försök köra din favorit, om det är en cool häst. det brukar hjälpa om man känner och litar på hästen som ska hjälpa en att få tillbaka självförtroendet... ge inte upp! du komer säkert snart kunna njuta av att köra igen!

Grejen var den att det är den snällaste hästen som finns i stallet skulle jag tro :crazy: Har kört henne några gånger innan och då har hon vart hur cool som helst..det är därför jag är lite skeptisk nu..att t o m den snällaste kan hitta på sånna rakartyg ;)

Men en 2-åring kan man aldrig lita på, kan hitta på bus även om den verkar hur cool och snäll som helst:)

För ngr år sedan skenade min flickas C-ponny med mig och jag satt med gipsat ben då, av en olycka på en unghäst 1 vecka tidigare:(
Han var världens coolaste, tryggaste ponny så jag vet inte vad som flög i honom, ngt var det som hände, kanske en orm:eek: Jag är himla glad att jag hade hjälm, annars hade jag nog inte levt idag, så jag förstår att du blev skärrad,man är ju så maktlös när ngt sånt händer, det tar lite tid men det fixar du tillslut, tro jag...det gjorde jag;)

Det är otäckt när hästen börjar slå i vagnen eller ta bettet och det inte går att styra! Jag kör alltid mina hästar med slaggjord. Även de snällaste snälla. För det spelar ingen roll att de aldrig slagit eller varit istadiga. Det kan alltid hända. Hästar som någon gång har slagit lägger jag på dubbla slaggjordar... Kan du inte köra tillsammans med någon i rockard några gånger? Det känns ofta bättre om man är två Självklart ska ingen tvååring dra rockarden men ni kanske har några äldre hästar oxå?

Jag tycker du ska sätta dig upp bakom den där hästen igen -med sällskap de första gångerna. Har du någon trygg plats att köra på när stallet, tex rakbana eller rundbana?
Har de i stallet gått igenom med dig hur man ska reagera när en häst slår, eller skenar?
gulan

hej!
hoppas det gick bra med dig iaf efter den turen!
Jag har själv varit med om både det ena och det andra. Hästar som slagit, skenat, vagn som vält med mera.
Man kommer över rädslan. Det gäller bara att fortsätta. Ta små steg. Det viktiga är att du aldrig ger upp.

och som någon annan skrev - en unghäst är ju alltid en unghäst! Man kan aldrig helt lita på dom, hur snälla dom än är.

Instämmer m alla, upp igen. Om igen och igen :)

Jo, mig med gick det bra. Fick lite bulor och blåmärken men mest chockad! nej, ni har rätt. Hästen är ju för tusan bara en liten bebis ju ;) Jag får nog försöka ta tjuren vid hornen och sätta mig upp bakom samma häst igen. Kanske inte ska tänka så mycket på vad som kan hända för då blir man nervös och hästen osäker. Jag tror nog att jag fixade även fast det kan ta lite tid! Tack så mycket för alla tips och råd! Bra att det finns dom som kan :idea: :banana:

En gång slog en 2-åring mig ur vagnen. Den var snällast av alla vi hade kört in och hade aldrig bråkat förut. Jag var inte så erfaren då och blev såklart rädd, det var läskigt. Direkt efter vi hade fått tag på hästen ändrade vi lite utrustning och bytte till inkörningsvagn och så sa chefen till mig (eller snarare beordrade mig) att hoppa upp, han körde och jag satt bredvid och hade hästen i lina. Och gud som hästen bråkade, hon skulle bara slå och slå. Vi körde nog 10 varv på banan innan hon gav upp och travade. Under tiden berättade och visade han hur man gör när hästen vill slå.
Efter det var det bara chefen som körde den hästen, den brukade hoppa rätt upp i luften och sen ner och slå. :crazy:
Men ja, den har kvalat nu. :D

Det var jättebra att jag satt bakom hästen igen direkt efter det som hände, så slapp jag bli rädd, och sen när vi kom tillbaks till stallet så stod en häst (2-åring såklart) selad och klar i gången som jag skulle köra så det var bara ut igen.

Så det är bara ut igen som du skrev. :)

Jo, du har rätt. På ridskolan var det inget snack om saken. Efter man ramlat av skulle man sätta sig upp vare sig man vill det eller inte och det är nog det bästa tror jag! Dumt att jag inte tänkte på det då förståss :crazy: Skulle nog också behöva lära mig vad man egentligen ska göra när man är i den situationen att hästen börjar slå. Man är ju ganska maktlös vi det laget. :eek:

Jag har varit med om samma sak flera gånger, skenande häst som sparkar och sparkar... Innan det hände tyckte jag om att köra, min dröm var att jobba med trav. Jag gick på travgymnasium i 3 år, men jag kände bara ett stort obehag varje gång jag skulle ut och köra häst. Konstigt nog blev det värre med tiden, så sista året på gymnasiet körde jag nästan inte alls. Det gick bra att köra hästar som jag kände väl, som var snälla och lugna, men jag ville helst inte köra fort. Motionsturer gick bra, men inte snabbjobb etc. Varje gång en häst låg på minsta lilla, så kände jag paniken komma krypande, "Hjälp, nu sticker h*n!" tänkte jag ungefär. Jag blev nästan stel av skräck, och skulle nog hoppat ur vagnen hellre än att sitta bakom en skenande/sparkande häst igen...

Jag kan nog inte ge dig nåt råd, eftersom jag har slutat köra travhästar och gått tillbaka till ridningen. Men jag vill bara tala om att du inte är den enda som har blivit "feg" efter en sådan händelse... Trav är nog en rolig sport egentligen, men inte om man sitter och är rädd varje gång man kör en häst:eek: . Hoppas det går bättre för dig och att du blir av med din rädsla!:)

Ja det är skillnad på om nån berättar hur man ska göra när hästen slår, eller om nån visar när man sitter bredvid.

nästan exakt samma sak hände mig när jag extrajobbade (oxå på Halmstadtravet) för några år sen, oxå stallets snällaste tvååring. dock så var jag tvungen att ut och köra nästa tur (jobbade i unghäststall så det var bara tvååringar) så det var bara att bita ihop. Så kör så mycket du kan, kanske bara skrittturer i början? Annars kan du kanske be snällt att få slaggjord (vet hur stämningen kan vara i stallet du är, men några av stalltjejerna är ju tillräckligt schyssta för det)
För mig gick rädslan över ganska snabbt, har jobbat heltid med travare efter det och kört ett antal knäppisar. Så det är bara att ta tag i det och ut och köra! Lycka till så kanske vi ses nångång när jag kommer hemåt!

Känner igen mig på det Thornbird skriver. Det är exakt samma känsla jag får när jag sitter upp bakom en häst :( Sen till det här med slaggjord. Är kanske helt oallmänbildad var det gäller detta men vad gör den egentligen för nytta? Hindrar den hästan till att slå?

Pipergarden, vi kanske vart i samma stall ett tag kanske? eller hos samma tränare iallafall. Blev lite förvånad när nån visste vilket stall jag var i :D

Tack för tipsen allihopa! :bow:

Sen till det här med slaggjord. Är kanske helt oallmänbildad var det gäller detta men vad gör den egentligen för nytta? Hindrar den hästan till att slå?

den kan inte hindra en häst för att slå om den verkligen bestämmer sig för att slå.. men hästen kommer inte upp så högt med rumpan iaf, så den dämpar lite :D

okej, tack. Då har jag blivit lite klokare på det ;) måste ju vara effektivt med en sån då :)

tittade på bilderna i ditt album hær på buke... Jobbade lite helger och lov dær før några år sen, men har inte varit dær så mycket. dæremot har jag flera kompisar som har jobbat/jobbar dær.

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 334
Trav Hej! Har en nybliven 4åring, sto som är inkvalad och har gjort två starter. När jag kör henne själv och hon är pigg kan hon sparka...
Svar
16
· Visningar
5 602
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka