Jag vågar helt enkelt inte...

Z

zazzabella

Jag ska göra en jätte lång historia så kort som möjligt.

Jag har en häst som fick diagnosen kotledsinflammation i november 03, blev behandlad med en massa olika saker av bla veterinär, homeopat, kiropraktor, massör, mm. Hästen fick vila ganska länge och vi trodde att det va ute med henne. Men som väl va så blev min underbara häst frisk förklarad vid ett besök på djursjukhuset i början på augusti 04. :) Jag fick ett igångsättnings program med mej hem ifrån djursjukhuset.
Det såg ungefär ut såhär, men det var mer utförligt det jag fick:

Vecka 1-8, olika program och tider i skritt
Vecka 9-10, olika program och tider i skritt och lite trav
Vecka 11-12, olika program och tider i skritt, trav och lite galopp
Vecka 13, olika program och tider i alla gångarter, ej krävande
Vecka 14, normalt arbete.

Jag har skrittat i 9 veckor nu och det fungerar jätte bra. Men jag vågar inte börja trava, jag är jätte rädd att hon inte ska hålla. Allt funkar så bra nu, så jag vågar helt enkelt inte börja trava ännu. Usch, det känns jätte hemskt! :cry: Hur ska jag göra? Ska jag följa mitt "inre" och vänta med att börja trava eller ska jag följa veterinärens igångsättnings program?? Låter det verkligen som ett bra igångsättnings program? Jag vill verkligen inte att hon ska bli dålig igen!! :crazy: Hur ska jag göra tycker ni? :confused: :confused:

Tacksam för svar!!!
mvh bella :)

Sv: Jag vågar helt enkelt inte...

Det låter som ett väldigt lugnt igångsättningsprogram. Känner du dig osäker, så åk till vet. då och böj igenom hästen med jämna mellanrum. Nog tror jag att du för hästens skull törs börja trava. Går den som vanligt i hage? I så fall kan du säkerligen trava på den med. Börja lite försiktigt, du kan väl trava lite mindre då än "programmet" säger om det känns bättre. Det viktigaste är väl att ni kommer igång nu, men inte måste du vara upp i "normalt" arbete v 14 om du inte vill. Vill du inte ha en häst som bara är skrittbar så måste du väl chansa på att den håller, det kan man ju aldrig garantera, men det skadar väl ingen om ni tar det lugnare än "programmet" heller. Men det låter inte som någon våldsam igångsättningsperiod.

Det skadar nog inte om du tar det lugnare, men veterinärerna borde väl veta hur man lägger upp ett rehab program?
Jag förstår om du känner dig osäker, det är inte roligt med skadade hästar :(

Hej
Förstår dig fullkomlig då jag hade en häst hos mig som fick opereras i kotan för krossade broskbitar i kotleden, samt en gammal kronisk inflammation visade det sig. Han behandlades först på Helsingborg och senare av Jonas Thornell. Vi fick spruta honom tre gånger innan han blev bra, och då hade han fått ont i ryggen av för mycket stillastående. ca 10 månader efter olyckan var har lite igång och så gott som helt återställd.
Jag tycker du ska lyssna på din inre röst, men följa igångsättningsschemat ändå. Man kan ju vara försiktig.
Ju snabbare du ser resultatet desto snabbare kan du behandla igen om det inte har funkat. Det är väl inte helt ovanligt att flera behandlingar får göras vad jag har förstått.
Håll ut/Lena

Det va en bra idé. :idea: Det kan jag göra, åka till djursjukhuset med jämna mellanrum och kolla igenom min ängel. Det känns säkrare. :) Ja, hon går vanligt ute i hagen, den går till och med på lösdrift med en annan häst. Jag ska börja trava lite lugnt, för som du skrev, jag måste ju chansa på att hon håller. Även att det känns lite jobbigt att inte veta om hon kommer att hålla. Tack för dina ord, det känns lite bättre nu! :)

Jo, det är klart att veterinärerna vet vad dom gör. Men ändå... det känns lite osäkert. Rädd för att hon ska bli dåligt igen!!

Usch, det där lät inte alls kul. :( .....

En tråkig sak är att veterinärerna på djursjukhuset sa innan att min häst hade kronisk kotledsinflammation. Så det känns hemskt, man blir ju rädd att det ska komma tillbaka. För att hon blev ju trots allt frisk förklarad i början på augusti. Så jag kommer vara så fööörsiktig som jag bara kan med att sätta igång henne. Väldigt tråkigt om hon skulle bli dålig igen ju....

Tack för dina ord!!

Hej igen
Hästen blev ju bra till slut ju, men det var tråkigt under tiden när man inte visste varken ut eller in...
Var lite försiktig med att provböja....Det kan göra mer skada än nytta. Däremot ska du lyssna till dig själv om du känner nån förändring i gången efter några dagars trav. Eller om han blir svullen eller gallig.
Kan rekommendera dig "backontrack"- underlägg. Finns på Backontrack.nu tror jag. Hjälper till att läka inflammationer och annat.
Lycka till/Lena

Hej! Jag har också problem med min häst som varit skadad i över ett år nu, har haft flera konvalecensperioder och igångsättningar. Jag tycker att din vet. verkar ha gett dig ett mycket försiktigt program. Jag tror inte att du behöver vara rädd för att börja trava lite lugnt. Hästen ska ju trots allt kunna användas till ridning eller hur! Men naturligtvis kan du ju kolla upp hästen hos vet. emellanåt! Lycka till med din häst!

Du kanske kan trava henne lite vid hand, för att se hur hon går. Då slipper hon belastningen på ryggen till att börja med. Prova rakt fram, jogga själv bredvid, en kort bit. Går det bra så kan du prova böjt spår åt båda håll, lite försiktigt först. Ta det lugnt, allt behöver inte ske samma dag.

Att åka och kolla upp hästen med några månaders mellanrum tror jag inte skadar hästen så speciellt. En frisk häst verkar aldrig reagera på böjprov, hur ofta man än böjer, en öm häst reagerar. På mina har det inte varit svårare än så, även på dom som varit skadedrabbade. Visar hästen inget då räcker det ju med en böjning av hela benet, då behöver vet ju inte böja led för led.

min kompis häst råkade ut för samma sak i juni i år och hon har börjat trava på rakt spår nu... du måste nog känna på din häst, känns h*n räsch nog att börja trava än? Trava lite vid hand tror jag också är en bra idé...

Det handlar inte bara om att man skrittar si och så många veckor och sedan trav x antal veckor osv. Det viktigaste (förutom att hästen sätts igång lugnt) är att man rider (tränar) på ett sätt som avlastar så mycket som möjligt, vilket är lättare sagt än gjort. Om hästen inte är stark nog att bära upp kroppen muskulärt hamnar belastningen lätt i kotlederna. En bra tränare är A och O, jag vet att det är lite som att hitta en nål i en höstack men inte desto mindre sant. Man måste kanske börja helt från början med att titta på hur hästen hanterar sin egen kropp. Skjuter den ut någon kroppsdel (bog, bakdel), är den stelare i ena sidan, förböjer den i andra etc. Man kanske måste lägga massor med arbetstid i skritt, få bogar på plats, bakben rätt, massvis med halter mm. Arbete från marken är jättebra men måste också göras rätt, inga förböjda halsar och lutande på innerbogar.
Och så måste man arbeta med sin egen kropp, sin sits och sina snedheter.

Undvik djupa ridbanor.

Lycka till, hoppas din häst fortsätter att vara frisk!

Hmm.. På vilket sätt kan provböjningen göra mer skada än nytta?
"Backontrack"- underlägg har jag använt sedan 4 månader tillbaka och det har fungerat bra på min häst.

Jag har skrittat och travat henne vid hand lite då och då. Även lite lugnt longerat henne i skritt och lite trav. Där har hon sett jätte fräsch ut. Men tack för förslaget ändå! :)

Hon känns jätte fräsch nu. Men jag är så rädd om henne, vill inte att hon ska bli dålig igen.

Jag tränar inget och kommer inte göra det helle med denna häst, jag vill bara att hon ska vara en vanlig skogsmulle häst. Det är bara skog som gäller för oss, inga ridbanor här inte. Men jag får ju hjälp av min "tränare" (30 år äldre väninna) ibland ändå. Det är klart att vi har kollat vad som va felet till kotledsinflammationen. Hästen har blivit genomgången av allt möjligt, även jag själv. Felet till att hon fick kotledsinflammation va att hon kom från en ridskola till mej i november 03, då hade hon med sej en rejäl kotledsinflammation pga att hon hade blivit riden för hårt på dåligt underlag.

Tack för dina ord, dom ska jag tänka på!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka