Jag tror jag har tappat hundintresset...

Sv: Jag tror jag har tappat hundintresset...

Tycker det verkar klokt att behålla Loka. Hon nöjer sig säkert med att vara familjehund med barnvagnspromenader och lugn och ro:)

Fy vad jobbigt! Att ständigt vara orolig att något ska hända är inte bra för varken dig eller hundarna, hoppas att du kan hitta en bra lösning för honom istället för att vara instängd hos dig.

Ang intresset så har jag nog skrivit om det tidigare, men det tog nog nästan ett år innan jag fick tillbaka det fullständiga hundintresset efter första barnet. Sen hade jag det ju så bra att barnens kusin tog våran hund och tränade och tävlade agility med så han mådde ju toppen ändå.

Vallentuna.

Ja det är trist men jag tackar er alla som skrivit i tråden, det har hjälpt att få ventilera lite. Uppfödaren är jätteschysst så jag är mest bekymrad för att ev. göra henne besviken. Men jag tror hon förstår...

Tycker det verkar klokt att behålla Loka. Hon nöjer sig säkert med att vara familjehund med barnvagnspromenader och lugn och ro:)

Det tror jag med. Hon blir alldeles salig när hon får lägga huvudet i bebis knä och bli "tagen på". Det är jätterart att se.

Uppfödaren är jätteschysst så jag är mest bekymrad för att ev. göra henne besviken. Men jag tror hon förstår...
Nu kan jag bara tala för mig själv, men jag som själv föder upp blir mer besviken ifall mina valpköpare inte kontaktar mig så att vi tillsammans kan lösa problemet, utan istället mår dåligt över sitt hundköp. Och framför allt åtsidosätter hunden så att den mår dåligt också!

Hellre att jag får ringa några samtal och se till att ordna en omplacering, än att både hunden och hundköparna ska må dåligt under en längre tid. För mig är det en större besvikelse att de valpköparna jag litade på och trodde skulle ta väl hand om hunden, visade sig vara oansvariga och nonchalanta mot hunden för att de var rädda för att ringa mig.

Jag har sedan tidigare dålig erfarenhet av uppfödare som mer eller mindre tvått sina händer när det uppstått problem och blivit okontaktbara, så lite skäl för nervositeten fanns. Men jag fick rätt, samtalet är överstökat (skitjobbigt) men nyheten emottogs väl och vi kommer att hjälpas åt att hitta ett nytt hem. Sitter och pillar ihop en annons till rasklubbens hemsida nu.

Skittufft, verkligen... :cry: Samtidigt en viss lättnad nu när beslutet är fattat.

Beklagar. Sitter lite i samma sits då jag behöver dra ner på antalet hästar, det är jobbigt emotionellt och ännu värre att hitta något bra.

Han har ju dock hela livet framför sig och en ny ägare får säkert en toppenhund:)

Stackars... men du tar ett bra och rättvist beslut!

Lycka till i framtiden Skogis! Du är värd en bra hund som du kan göra det du drömmer om med. Tiden för det var inte just nu bara.

:bow:

Vad skönt att det löser sig! Jag tänkte att jag kunde hjälpt till om det inte hade löst sig :). Bor inte så långt bort från dig nämligen..

Tack det var snällt! Dock är det en långtidslösning som krävs, det här känns som rätt beslut.

Jag har läst din tråd tidigare men inte svarat förrän nu. Vad skönt att du har hittat ett beslut som känns rätt! Det låter som det bästa för både Qito, dig och bebis även om det såklart är sorgligt.

Jag kan bara slappna av när han är instängd, men det är inget sätt att ha hund.
Det var likadant för mig när min 1,5-åring började springa runt. Jag kunde helt enkelt inte lita på den stora svarta hunden. Stenen som lättade från hjärtat och känslan när han flyttade tillbaka till uppfödaren (för senare omplacering) går inte att beskriva.

Och Qito får förmodligen ett roligare liv än han har nu.

Med tanke på inlägg # 20 o # 25 så tror jag du tagit det absolut rätta beslutet.
Inte bara för dig o bebis, utan även för hundarna.
Ofta är det bra att få ventilera sig o tänka efter innan man tar beslut.

Devisen med sist in först ut är ofta väldigt bra.

En senior skulle jag kunna ta men en ung buse är inte optimalt, nästa gång jag väljer så blir det valp eller senior.

Tycker du tog rätt beslut. Jag hade det sådär i 7,5år. Det var stundvis ett helvete. Två små barn & en hund som tydligt INTE gillade barn.
Lättnaden var enorm när jag tagit bort honom (även om saknaden var enorm också) & jag lovar dig, det ständiga passandet kommer jag INTE ta om jag någonsin blir hundägare åt ngn liknande hund igen, då "ryker" de innan jag sitter i samma sits igen.
Har nu två unghundar hemma & ´två barn men de är större nu (7 & 8) så hundintresset (det stora) kom tillbaka men det tog några år.

Tack det var snällt! Dock är det en långtidslösning som krävs, det här känns som rätt beslut.

Mycket av det här skulle jag kunna lösa men jag ORKAR inte mer...

blir bara mer deppig. Det var inte så här jag ville att det skulle bli. :(

Skickar dig en stor julkram! Stå på dig och gör vad du känner är bra för dig och din familj. Jag har gått igenom det själv - både med häst och hund. Inte för att jag fick barn utan pga annat som hände.

Värst var att behöva faca att det inte var roligt med häst längre. Det var så tätt sammankopplat med vem JAG är att jag inte visste vem jag var längre, om jag inte höll på med hästar. Jag lämnade bort T på foder och tänkte att en ny häst, en skogsmulle att bara ha kul med, kanske skulle göra skillnad. Men det räckte inte. Jag lever utan häst idag, har inte ens ridit på flera år.

Och du... jag försvann inte, jag finns kvar. Det blev ett bra beslut för alla inblandade.

Du hade högt ställda förväntningar på hur allt skulle bli, och det blev inte så. Och då gör du helt rätt som utgår från hur det verkligen ÄR och inte hur du hoppades det skulle bli. För din bebis finns ingen som är viktigare än du, men hundarna lever i nuet, de kommer snart att acceptera sitt nya liv och må bra i det.

Lev väl, kära Skogstrollet och jag önskar dig och din familj en Riktigt God Jul!

Tänkte uppdatera och berätta hur det går.

Onsdag morgon tackade jag ja till Vallhunds erbjudande att passa Loka några dagar då jag ville känna efter hur det skulle kännas att lämna bort henne. (Tack Vallhund!)

Senare samma dag träffade jag en tjej som var intresserad av Qito och det beslöts på plats att han skulle följa med henne hem direkt på prov för att se hur det funkade på hemmaplan. Det roliga i det hela är att hon har Qitos kullbror hemma hos sig, en mjukare hund som inte riktigt har intresset/orken att träna lika mycket som hon vill. Jag får dagliga rapporter och det går över förväntan, Qito beskrivs som fantastisk, exemplarisk och mysig. (:banana:) Väntar på att det ska landa lite mellan hundarna innan hon bestämmer sig.

Så det slutade med att jag blev helt hundlös (:eek:) ons-fre då Loka kom hem igen. Det var skönt men kändes extremt konstigt... Efter bara en dag dock började jag längta efter Loka igen och nu när hon är hemma så känns allt bara bra. Hon har skämts bort med en välbehövligt bad och bra mat (köpte hem lite BARFkött i veckan) och verkar hur nöjd som helst med att vara ensamhund igen.

Nu hoppas jag att det beslutas att Qito får stanna där han är, han verkar stortrivas och aktiveras så som jag önskat att jag orkat själv. :)

Låter ju jättebra, och jag tror det blir toppen att ha bara Loka. Du kommer säkert att ha LITE mer tid och lust för hund igen framöver (men stressa
inte utan låt det komma!), och om Loka dessutom trivs med bäbis så är hon väl en utmärkt "småbarnshund", för att bli HELT hundlös tror jag egentligen inte att du vill på lite sikt. Fortfarande har ju inte ditt småbarnsliv hunnit sätta sig.

Hoppas det funkar bra vidare med Quito i ny hemmet.

Lycka till!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 194
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 602
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka