jag tror jag blir knäpp...

S

sinner

jag har en schäfer...en tik, som löper som en galning.
min svärfar som bor granne med oss har en drever..en hane, som är väldigt kär i min hund.

hanen står i lina utomhus och min hund är lös med mej när jag är ute(vi bor väldigt mycket på landet)

nu till problemet: igår kväll var min sambo nog väldigt trött, då han glömde låsa ytrredörren. följden blev att haley(tiken) öppnade densamma och spankulerade ut, någon gång i natt efter att vi somnat.... dörren upptäcktes i morse vid sextiden och den måste ha stått öppen länge då det var otroligt kallt nere....
så..... nu kan jag nog förvänta mig valpar som är korsning mellan schäfer och drever....
herregud... hur ska dom bli??? och hur ska jag bära mig åt för att veta om det har "hänt nåt"???
jag blir så trött....suck

Sv: jag tror jag blir knäpp...

jomen.... jag vet inget om den, ska man inte veta med säkerhet att tiken är dräktig då?

Ring vet och ge tiken abortspruta!!

Går iofs att vänta 35 dagar och ultraljuda och därefter spruta om man hellre vill det.

vad finns det för nackdelar med att spruta? eller ja, finns det några nackdelar med att spruta om hon är "tom"?

Oftast löper tiken något tidigare vid nästa löp, men dagens medel är ju så pass bra att komplikationer inte är så vanliga.

hmmm... det låter ju bra.... jag gillar annars inte att hålla på med en massa sprutor.... hade det inte varit en så otroligt dum korsning så hade jag nog övervägt att låta henne behålla dräktigheten, men jag har en känsla av att en jakthund och schäfer kräver sin ägare...
suck... det är som dom säger, en olycka kommer sällan ensam..:(

Valet mellan att behålla en schäfer/dreverkull och att spruta tiken tycker jag är självklart. Sådana valpar lär knappast varesig bli sunda i fysiken eller roliga att hitta rätt hem till ur mental synvinkel (exakt vad är rätt hem till en utpräglad jakthund korsat med brukshund?). Abortsprutorna idag är väldigt riskfria. De vanligaste biverkningarna är lokala reaktioner vid injektionsstället, tappad aptit och att nästa löp kommer tidigare än vanligt.

Alizin heter preparatet och är en progesteronhämmare (dräktighetshormon). Används ibland även som behandling mot livmoderinflammation, om tiken har en öppen variant och man inte vill operera. Ju tidigare man ger sprutan desto skonsammare är det för tikens kropp, förstås, man KAN ge ända fram till 45 dagars dräktighet men så sent är det givetvis riktiga små valpar som måste födas fram och en födsel i sig innebär ju alltid vissa risker. Alternativet till att spruta direkt är ju då att vänta ca 28-30 dagar och ultraljuda och ge sprutan då om hon är dräktig.

Ge en abortstruta är mitt tips. Jag gav min tik det, har inte gett några komplikationer.

Svärfar tar inte in sin hund på nätterna då? Tänkte att det kanske inte hunnit bli något.
Fast å andra sidan finns det ju andra hanar än din svärfars drever ;) Antar att tiken tar det som finns tillgängligt :angel:

njä, svärfars elvis är ute nästan jämt... attans..... att allt alltid ska hända mig...:(
får väl ringa vet och kolla vad dom tycker...
och nej, jag tycker inte heller drever/schäfer verkar vara nån bra korsning.... fast..... kanske till typ bjönjakt i norrland eller nåt??
synd jag inte känner en massa björnjägare..;)

Det är nog inte av intresse med en sådan kombination till björnjakt heller..

Har för mig att det finns en liten risk för livmodersinflammation vid alizininj. Några biverkningar borde det ju vara, eftersom de flesta rekommenerar ett ultraljud innan injektion.

"Hos upp till 50% av tikarna ledde inte parning till dräktighet. Risker med onödig behandling skall därför övervägas innan administration av Alizin vet. Eventuella långtidseffekter av behandling har inte studerats."

med andra ord, eftersom jag inte kan vara 100% på att parning ens har ägt rum, så bör jag egentligen göra ultraljud på henne innan jag använder mig av abortsprutan, och riskera komplikationer, ge henne an spruta nu och hoppas på att det inte tillstöter nåt eller låta henne ha kullen och hoppas att det finns vettigt folk som är intresserade av valparna.
känns som pest eller kolera alltihop tycker jag...men men... jag får väl tänka efter lite och se vad jag och sambon kommer fram till.... hans förslag var ju att låta henne föda valparna och klubba ihjäl dom.... men han har ju alltid varit lite morbid...

Nu är jag helt novis på detta,
men funkar det inte med ett blodprov för att kolla ev dräktighet?

Jag skulle ha gett sprutan nu. Risken för komplikationer är försvinnande liten.

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 519
Senast: Migo
·
D
Hundhälsa Jag har en blandras-hane på drygt 2.5 år som helt plötsligt börjat kissa inne. Han är en korsning mellan Hälleforshund/Gråhund/Jämthund...
Svar
12
· Visningar
15 229
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10