Jag trodde det här var helt normalt..

Karma

Trådstartare
Jag har Trygg hansa som försäkringsbolag. När man nyttjar skadedjursbekämpningen på sin försäkring så kommer man till ett annat bolag, i norrbotten hamnar man då hos kontoret i Boden. Detta bolag ringde jag till angående att vi har problem med massor av getingar som byggt in sig under takets kanter, i garaget, jordgetingar på gården.. Lite här och var med adra ord.

Så, jag tänkte då i min enfald att det här är ett rent standardärende för dom. Ringde, dom lovade att ringa upp inom två dagar, det gjorde dom också. Så långt allt väl.

Inledde samtalet med att berätta lite om var vi har getingar, om bon under takets kant och ute i garaget. Hon undrar då om vi är hemma på en specifik dag, varpå jag svarar att vi båda jobbar. Då frågar hon om dom kan komma iallafall, eftersom getingarna är utomhus? Javisst säger jag. Och så ber hon mig markera stället dom flyger in på. Här förklarar jag att det är ett tvåvåningshus och att det är lite svårt för mig att markera, varpå tjejen förvånat utbrister VA? TVÅ VÅNINGAR? Blir lite paff. Det är trots allt en normal villa, ganska många villor som har två våningar. Sen undrar hon om vi har någon stege dom kan låna. Lovar att lägga ut stegen på gården då. Lovar även att rita en karta eftersom jag verkligen inte tänker klättra till taket bland getingarna för att markera något (är dessutom allergisk mot getingstick). Avslutar samtalet.

En stund senare kommer sambon hem och jag berättar att jag fick lite underliga vibbar av samtalet, så han ringer upp dom igen. Han påpekar att ena boet är vid taket i garaget och kan vara svårt att hitta, men att dom andra går lätt att nå genom takluckan. Tjejen hade varit helt förvånad och säger att deras personal minsann aldrig går på några tak inte. Hon passar även på att upplysa honom om att jordgetingar inte ska vara något problem eftersom det är samma som vanliga getingar. Jo, det kan jag gå med på men dom är en hel del mer aggressiva om man trampar på boet, det gör man sällan på vanliga getingbon.
Sambon är pratglad och babblade på ett tag men tyckte också att det verkade vara ett helkonstigt företag, tjejen hade låtit helt ovetande och frågande om i princip allt han hade förklarat eller undrat över.

Vi fnissade en del åt vad det är för bekämpningsföretag egentligen som inte har 1. En stege. 2. Personal som någonsin varit upp på en stege eller ett tak. :D

Är det någon som haft ut ett företag som bekämpat getingbon? Hur ska det gå till?
 
Senast ändrad:
Jag har Trygg hansa som försäkringsbolag. När man utnyttjar skadedjursbekämpningen på sin försäkring så kommer man till ett annat bolag, i norrbotten hamnar man då hos kontoret i Boden. Detta bolag ringde jag till angående att vi har problem med massor av getingar som byggt in sig under takets kanter, i garaget, jordgetingar på gården.. Lite här och var med adra ord.

Så, jag tänkte då i min enfald att det här är ett rent standardärende för dom. Ringde, dom lovade att ringa upp inom två dagar, det gjorde dom också. Så långt allt väl.

Inledde samtalet med att berätta lite om var vi har getingar, om bon under takets kant och ute i garaget. Hon undrar då om vi är hemma på en specifik dag, varpå jag svarar att vi båda jobbar. Då frågar hon om dom kan komma iallafall, eftersom getingarna är utomhus? Javisst säger jag. Och så ber hon mig markera stället dom flyger in på. Här förklarar jag att det är ett tvåvåningshus och att det är lite svårt för mig att markera, varpå tjejen förvånat utbrister VA? TVÅ VÅNINGAR? Blir lite paff. Det är trots allt en normal villa, ganska många villor som har två våningar. Sen undrar hon om vi har någon stege dom kan låna. Lovar att lägga ut stegen på gården då. Lovar även att rita en karta eftersom jag verkligen inte tänker klättra till taket bland getingarna för att markera något (är dessutom allergisk mot getingstick). Avslutar samtalet.

En stund senare kommer sambon hem och jag berättar att jag fick lite underliga vibbar av samtalet, så han ringer upp dom igen. Han påpekar att ena boet är vid taket i garaget och kan vara svårt att hitta, men att dom andra går lätt att nå genom takluckan. Tjejen hade varit helt förvånad och säger att deras personal minsann aldrig går på några tak inte. Hon passar även på att upplysa honom om att jordgetingar inte ska vara något problem eftersom det är samma som vanliga getingar. Jo, det kan jag gå med på men dom är en hel del mer aggressiva om man trampar på boet, det gör man sällan på vanliga getingbon.
Sambon är pratglad och babblade på ett tag men tyckte också att det verkade vara ett helkonstigt företag, tjejen hade låtit helt ovetande och frågande om i princip allt han hade förklarat eller undrat över.

Vi fnissade en del åt vad det är för bekämpningsföretag egentligen som inte har 1. En stege. 2. Personal som någonsin varit upp på en stege eller ett tak. :D

Är det någon som haft ut ett företag som bekämpat getingbon? Hur ska det gå till?
Jag undrar lite smått vad dom ska med stegen till om de aldrig någonsin använder stegar.
 
Jag förmodar att dom eventuellt tänkte att jag skulle gå upp på stegen. Men, hade jag kunnat bekämpa getingar så hade jag gjort det för länge sen?

Det är läge för alternativa teoreier om stegbruket.
 
Jag hade ute Antecimex förra året,dom går på stegar..... han klättrade upp (boet satt under takpannorna en bit upp) strödde ut något medel på taket och sprayade med något medel direkt under,några timmar senare minskade antalet och dagen efter var det helt dött.
Tack o lov! jag är JÄTTE allergisk och gick i 2 dagar omkring med eppi pennan i fickan.
 
Jag har haft Anticimex här några gånger genom årens lopp. Jag ringer försäkringsbolaget o sen ringer Anticimex upp. Då bokas en tid som de ska komma o det brukar vara inom ett par dagar. En höst var de här 3 ggr. Getingarna flög ner i skorstenen och byggde sitt bo ända nere mellan golvet på övervåningen o taket på bottenvåningen. Svårt att komma åt med bekämpningen. Det var/är en lite spricka på 2 mm mellan taket o skorstenen o detta gjorde att de kunde klämma sig igenom o in i köket. Även jag är allergisk mot getingstick.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp