Jag svimmade igår

Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när jag plötsligt blir yr och det blir svart. Jag hinner precis säga ”vad yr jag blev” innan jag slocknar och viker mig fram över min dotter.

När jag kvicknar till sitter min dotter i babysittern och jag blir jätteförvirrad. Min man hade förstås tagit henne direkt när han såg vad som hände. Kan man verkligen svimma sittandes?

Jag har svimmat vid flera tillfällen genom livet; i luciatåget, efter solariet som tonåring, vid provtagning och när jag har haft riktigt hög feber och varit rejält nedsatt. Men den här gången var annorlunda. Jag hade sovit helt okej, ätit både frukost och mellanmål. Drack en energidryck precis innan. Jag tycker inte att jag hade någon anledning till att svimma?

Det har dock hänt många gånger att jag blir yr när jag ammar, vilket jag har förstått beror på hormonpåslag, men jag har aldrig ens varit i närheten av att svimma. Dessutom hade jag redan ammat färdigt och dottern låg bara och sov i famnen.

Det kändes inte heller som att jag piggade på mig så snabbt som jag brukar efter en svimmning, så jag ringde 1177 och blev rådd att åka till akuten för kontroll, vilket jag gjorde. Men jag kände också att jag blev ganska rädd också, hypokondrikern i mig larmade för fullt.

På akuten blir jag väl omhändertagen och min bebis charmade alla. Jag känner att jag blev prioriterad och fick komma in väldigt snabbt. Dom tog blodprover, pox, temp, blodtryck och EKG. Samt neurologiska rester, ni vet, klämma händer, peka på näsan, röra tungan och allt det där. Alla tester och kontroller var fina. Det enda som var utanför referens var blodsockret, vilket kan förklaras av att jag svepte ett glas saft och tog druvsocker efter svimningen. Så allt är i sin ordning. Läkaren bedömde allt som vasovagal synkope.

Men jag känner nu att jag går runt och spänner mig, känner efter och är lite rädd. Det var sån tur att min man var hemma - jag har fastnat i tanken om hur det hade gått om jag var ensam hemma med två barn? Den tanken skrämmer mig. Och jag är som sagt lite hypokondrisk, och den rösten viskar att nu kommer jag dö… fast jag rent intellektuellt förstår att jag har blivit bra kollad på akuten.

Sitter man och spänner sig, andas ytligt och drar in magen så blir man ju såklart yr till slut. Det blir ju lite självuppfyllande profetia då, att jag sitter och väntar på att jag ska bli yr medan jag spänner mig. Så tröttsamt. Och jag tolkar det som symtom på ångest också.

Det tåls att berätta att jag hade migrän 5/7 dagar förra veckan, vilket jag inte brukar ha. Kanske en, två gånger per år annars. Så nu har jag förstås en hjärntumör. Eller inte. Men jag skrämmer liksom upp mig själv.

Jag försöker äta och dricka ordentligt, slappna av och hålla mig sysselsatt för att tänka på annat. Blir jag trött sover jag en stund. Men jag känner mig ändå lite nojig och då är det skönt att skriva av sig lite.
 

Förstår din oro. Tänker att eftersom du blivit ordentligt undersökt och provtagen så har de ju uteslutit allvarliga sjukdomar Om du tror det är ett utslag av eller symptom på ångest kanske det är bra att se om du kan få samtalsstöd? Är inte fel att få prata igenom det som hände och den oro det har utlöst hos dig.
 
Förstår din oro. Tänker att eftersom du blivit ordentligt undersökt och provtagen så har de ju uteslutit allvarliga sjukdomar Om du tror det är ett utslag av eller symptom på ångest kanske det är bra att se om du kan få samtalsstöd? Är inte fel att få prata igenom det som hände och den oro det har utlöst hos dig.
Jag har en historia av ångest och lite psykisk ohälsa och sådär, så den biten är inget nytt. Men jag har nog blivit mer och mer orolig sen jag fick barn… tack för lugnande ord!
 
Jag hade det så hela graviditeten. Kunde bli yr och svimma eller nästan svimma i precis vilken situation som helst. Vågade inte köra bil och var sjukskriven (chefen rent av insisterade på det efter att jag svimmat i korridoren).
Gjorde massa undersökningar men de kom bara fram till att jag skulle vara försiktig.

Blivit lite bättre nu, men jag får fortfarande yrsel och svimningskänslor lite då och då. Föll omkull i duschen häromdagen och slog i huvudet..

Vet väl egentligen inte vad jag kan hjälpa med, mer än att jag lider med dig. Det är inte roligt att svimma i såna situationer
 
En uppdatering en vecka senare. Jag har mått okej ändå. Jag har känt mig lite yr nästan varje dag, vilket har börjar släppa dom typ två senaste dagarna kanske. Känner mig ofta trött och lite matt, men det hör väl till när man har småbarn?

Jag känner mig som bäst när jag håller igång och har mycket att göra, vilket talar för ångest. Tröttsamt i vart fall.
 
Diskuterade läkarna POTS något? Inte helt vanligt att få diagnos tydligen, men ganska vanligt att ha det på lägre nivå (att man blir yr när man ställer sig upp, att man har lägra blodtryck som stående än liggande osv).
 
Diskuterade läkarna POTS något? Inte helt vanligt att få diagnos tydligen, men ganska vanligt att ha det på lägre nivå (att man blir yr när man ställer sig upp, att man har lägra blodtryck som stående än liggande osv).
Nej, inget sånt. EKG + Telemetri visade inget avvikande vad jag förstod. Diagnos: vasovagal reaktion. Jag blir aldrig yr när jag ställer mig upp, trots blodtryck åt det lägre hållet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp