Jag svälter min häst.

lillamyggan

Trådstartare
Usch, sitter här och skäms.

Man försöker sitt bästa och ändå blir det så fel. Har bytt stall och folket i nya stallet har uträknade foderstater och analyserat hö. Jätte bra men jag har aldrig behövt lära mig sånt där. Min förra häst var i toppen hull och fick fina muskler av att jag bara tittade på fodertunnan och sadeln. Min nya pålle håller inte hullet lika lätt. Nu är han i ganska bra hull ändå men han bygger inga muskler. Vi tränar ju ändå ganska mycket. Har lyssnat på olika råd och försökt hitta felet själv.

Har nu räknat lite grovt på foderstaten och det visar sig att pållis får för lite proteiner.

Uppvaknaden var hård. Nu måste vi komplettera foderstaten ett tag innan vi kan lägga om den helt. Undrar hur många där ute som har samma problem utan att veta om det.

Sv: Jag svälter min häst.

Ohja, du är inte ensam!!

Mina första år dom hästägare var ett ständigt funderande över varför hästen var så het, så tjock, så omusklad, så irriterad (hungrig...) osv.
Det verkade liksom växla från år till år dessutom, och han sick ju samma mängd havre, korn och hö varje år. :confused:

Även om jag själv är "upplyst" nuförtiden, så finns det mååånga som fortfarande famlar i mörkret. Halleleleluja!!;)

Starkt av dig att erkänna i alla fall, tror det finns många som "vägrar"... Men jag är säker på att du lyckas med hästen! Du är ju medveten om problemet och vet hur du ska göra :)

Så är det för alla, så länge man inte gör något med flit och ständigt försöker lära sig mer och blir bättre kan man inte anklaga sig själv!

pinky skrev:
Ohja, du är inte ensam!!

Mina första år dom hästägare var ett ständigt funderande över varför hästen var så het, så tjock, så omusklad, så irriterad (hungrig...) osv.

Jag har haft min häst sedan i somras, och kliar mig fortfarande i huvudet.

Förra hästen var buslätt att räkna foderstat till, prickade behovsnivån direkt. Första hästen jag räknade "på riktigt" till, med analys. Hon blev jättefin i både hull o muskler, och jag blev frälst.

Denna kraken jag har nu vet jag ännu inte om jag landat rätt till :crazy: .

Så jag är precis som du beskriver - funderar jämt över hullet, humöret, varför har han blivit het, varför är han som han ska vara i humöret, bråkar han pga av att jag ökat foderstaten, bråkar han inte pga att jag minskat foderstaten, borde kanske ligga lite högre eftersom han inte bygger muskler "så fort/mycket som jag vill", absolut inte bukig men heller inte kraftig, kanske han har "proteinmage" om nu det finns - kanske jag har honom på för hög kvot, om jag sänker kvoten blir han het då, eller är han kanske egentligen mager..
Han var jättefin efter sommarbetet, men har tappat i vinter.
Nu har han hämtat sig, men kanske han är för "slimmad".

Phu...

Till trådskaparen - du är apselut inte ensam. Tyvärr :cool: .

huuuuuuuuu jag som trodde jag var novis innom detta ämne
när jag började rida för drygt 20 år sedan
(huur gammal är jag igentligen)
var det då inge större snack om foderstater och hö analyser
men idag har jag lärt mig
men är fortfarnade grön

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 971
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama