Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Skreppur

Trådstartare
Såfort snön har smällt i paddocken ska jag börja lära min lillasyster (9år) att rida på min shettiskille. Hon har ridit på ridskola ca 10gånger och hon kan de största grunderna som typ igångsättning, skritt, trav i lättridning, avsaktning och halt. Jag behöver tips och råd samt roliga övningar man kan göra som nybörjare. Helst riiktigt lätta övningar då lillayster behöver få upp sitt självförtroende.

Det jag kommit på är att först gå igenom hela hästens kropp och förklara lätt hur hästen reagerar och varför när man drar i tygeln och så. Sen typ träna väldigt mycket med balansen eftersom min kille kan få för sig att bocka lite när han blir glader :bump:

Så hit med en massa tips på övningar på grundnivå och saker-att-komma-ihåg till mig :bow:
 
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Hmm.. :crazy: Vet inte några så bra övningar som du kan göra, det var så längesen jag själv lärde mig att rida. Ni kanske kan skritta över några bommar och öva två punkt sits (fältsits) :confused: Annars kan jag inte komma på något
 
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Hoho, håller helt med, jag har totalglömt vad man först fick lära sig som liten.. :angel: Finns det ingen bra bok hur man lär barn att rida? Mycket beröm och uppmuntran är ju bra..
 
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Två viktiga saker tycker jag är att ryttaren får lära sig vart gasen och bromsen sitter samt att styra/svänga hästen, det kan hon kanske redan.
Viktigt också med balans och sitsövningar så att man får in det.

Man kan ju lägga upp en rolig bana med några koner att svänga slalom runt, bommar att stå i lätt sits över mm.
Sedan kan man ju göra små övningar om du går jämte och leder hästen, kan ryttaren t.ex slå knut på tygeln och sträcka armarna uppåt, utåt, framåt, bakåt, veva på armarna osv.
Att blunda och bara försöka följa med i hästens rörelser kan också vara bra.

Sedan kan man gärna förklara VARFÖR man ska göra si och så i samband med övningen man gör.

Sedan kan man göra små kontrollövningar, t.ex trav mellan X och Y, skritt mellan D och E, halt vid C, över bommen i trav, mellan konerna i skritt osv (obs bokstäver tagna ur luften).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Jag tycker du ska köra mycket balansövningar,de är superviktiga! Sedan kanske även köra lite trac? Det brukar mina elever gilla osv.

Något jag tycker är viktigt är att ni sätter upp ett mål tillsammans och att ni arbetar mot det och vem vet, hon kanske själv har förslag på övningar hon vill göra!

Jag ska fundera lite på övningar. Du kan Pm.a om du är intresserad.

Lycka till !
 
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Hej! Snälla, ni kan väl svara här! Jag vill oxå ha roliga tips till mina döttrar.

Jag brukar göra en bana med halter på bestämda ställen, slalom, skritt på ett ställa, trav på ett annat. Men jag tar gärna emot fler tips!:bow:
 
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Mycket bra övningar ni kommer med allihop tycker jag! Du kanske kan longera henne lite i skritt och trav och öva på sitsen, kanske testa att sitta ner i traven lite m.m.
 
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Jag lärde min systerdotter rida när hon var sju och hon fick rida min arab en termin FÖRST innan hon fick börja på ridskola, för jag ville att hon skulle få känna hur känsliga hästar KAN vara innan det blev ridskoleponnys för hela slanten (ja, jag vet att jag generaliserar, men det bjuder jag på :angel: ).

Vi körde två övningar i början som hon tyckte mycket om:

Akta dig för krokodilerna!
och
Plocka stjärnor och snäckor.

Akta dig för krokodilerna går ut på att jag ställt ut allt möjligt i paddocken, tunnor och bommar och koner och hinderstöd och allt vad det nu kan vara och så ska hon styra sig fram mellan dem och när hon kommer nära så ropar jag: Akta dig för krokodiiiilerna, eller akta dig för flodhästen där! Märkte att hon slutade fundera på HUR hon skulle göra hjälperna, utan bara fokuserade på vart hon skulle rida = bättre hjälper och hon tittade INTE ner på hästen! :bow:

Plocka stjärnor är att hon ska sitta utan att hålla i tyglarna (antingen gör man det här på lina, eller så har man en sån häst som jag som jag kan kontrollera med ljudkommandon på avstånd) och sen när jag säger Plocka stjärnor så ska hon sträcka sig uppåt med först ena och sen andra handen och låtsas plocka ner stjärnor, och sen motsvarande nedåt mot marken (både framåt och bakåt) när hon ska plocka snäckor. Börja i skritt och avancera efter hand till trav.

Sen tycker jag det är bra och viktigt att ge sig ut i skog och mark tidigt. Varför inte be henne rida slalom mellan trädstammarna i skogen och det är ju aldrig fel med lite klättring.
 
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Kassiopeja skrev:
Jag lärde min systerdotter rida när hon var sju och hon fick rida min arab en termin FÖRST innan hon fick börja på ridskola, för jag ville att hon skulle få känna hur känsliga hästar KAN vara innan det blev ridskoleponnys för hela slanten (ja, jag vet att jag generaliserar, men det bjuder jag på :angel: ).

Vi körde två övningar i början som hon tyckte mycket om:

Akta dig för krokodilerna!
och
Plocka stjärnor och snäckor.

Akta dig för krokodilerna går ut på att jag ställt ut allt möjligt i paddocken, tunnor och bommar och koner och hinderstöd och allt vad det nu kan vara och så ska hon styra sig fram mellan dem och när hon kommer nära så ropar jag: Akta dig för krokodiiiilerna, eller akta dig för flodhästen där! Märkte att hon slutade fundera på HUR hon skulle göra hjälperna, utan bara fokuserade på vart hon skulle rida = bättre hjälper och hon tittade INTE ner på hästen! :bow:

Plocka stjärnor är att hon ska sitta utan att hålla i tyglarna (antingen gör man det här på lina, eller så har man en sån häst som jag som jag kan kontrollera med ljudkommandon på avstånd) och sen när jag säger Plocka stjärnor så ska hon sträcka sig uppåt med först ena och sen andra handen och låtsas plocka ner stjärnor, och sen motsvarande nedåt mot marken (både framåt och bakåt) när hon ska plocka snäckor. Börja i skritt och avancera efter hand till trav.

Sen tycker jag det är bra och viktigt att ge sig ut i skog och mark tidigt. Varför inte be henne rida slalom mellan trädstammarna i skogen och det är ju aldrig fel med lite klättring.

Bra övningar, det ska jag skriva upp ;) Ska lära min lilla kusin att rida
 
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Ah, kom på en till övning: Hon ska tala om när vilken hov är i marken, lyfts, i luften etc. JÄTTEBRA att kunna längre fram. Jag kämpar bitvis fortfarande med att känna vad hästars bakdelar har för sig... :o
 
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Kassiopeja skrev:
Jag kämpar bitvis fortfarande med att känna vad hästars bakdelar har för sig... :o
Japp, det kan vara ett mysterium, jag kör 5-växlat och det finns lite mellanlägen där också... Men då har man ju något att roa sig med!:p
 
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Ett tips är att inte prata för mycket. Då kan det hända att hon tycker att det blir svårt och jobbigt och inte vill prova. Mao var lite försiktig i början! Led henne runt i skogen där det är ojämt i marken så att hon får känna att det inte är läskigt om det går upp, ner och åt sidorna. Fortsätt sedan gärna samma men med gjord med handtag. Hon är fortfarande så mjuk och lätt att hon kommer att finna sin egen balans. Fördelen med att börja på annat ställe än i paddocken är att det är lättare att få upp blicken, man kan peka och visa saker som är på sidorna och längre bort. Vänder man kroppen för att titta åt ett håll så har man släppt lite av den ev. stela rädslan.

Sedan finns ju alltid det klassiska med "jorden runt", klappa baken och "kaptensvändning". Men det viktigaste är att skapa ett intresse och att visa att det är mysigt och skönt! Att longera skall man undvika tills ryttaren har skaffat sig lite balans. Det är svårt om man är ovan att få balans när det inte är rakt spår!

Lycka till!
 
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

En övning som är ganska bra att göra då man inte rider är att låta hon hålla i bettet och blunda så står du bakom henne och svänger så gissar hon vad du gör om du svänger åt höger,vänster, eller stannar. Det är jätte bra att köra om dom är lite för hårda i händerna då känner dom att det gör ont på hästarna. Sen kan du alltid göra en liten hinderbana där hon ska hoppa hinder. fast inte högre än en dm det tycker barn är kul så är dom jätte stålta att dom klara sig runt. Du kan ju alltid springa bredvid.
 
Sv: Jag ska lära syster att rida, roliga övningar!

Något som är bra att lära sig fort är att rida utan stigbyglar. Behöver bara vara i skritt, poängen är att man ska hitta sin balans lite grann. Iofs vet jag ju hur läskigt allt var när man var nio, men led henne ute i skogen utan stigbyglar så får hon hitta sin balans på ojämt underlag? Eller longera och låt henne göra balansövningar utan tyglar etc. Balansen är guld värd, så börja tidigt!
 

Liknande trådar

E
Ridning Hejsan! Jag skulle vilja ha lite tips och råd av er. Det är nämligen såhär att jag funderar på att börja rida, men samtidigt känner jag...
Svar
6
· Visningar
1 697
Senast: Anikin
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 235
Senast: Nea_
·
A
Träning Har en miniridlekisgrupp som sätter igång igen om en vecka. Vill ha roliga och nyttiga övningar jag kan arbeta med dem. Dom kan volt i...
Svar
7
· Visningar
1 610
Senast: Skimraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp