Jag ska köpa ett tält...

Poxz

Trådstartare
... vad ska jag skaffa?

Vill ha ett tremanstält (alternativt ett enormt tvåmanstält med gott om plats). De är kanske inte så vanliga. Någon som har några tips? Märken, modeller? Vad ska jag INTE köpa?

//Tältnovisen
 
Sv: Jag ska köpa ett tält...

Ett fyrmans går också bra, så länge det inte är FÖR stort.
Funderar lite på ett Everest Travel 4, eller ett Everest adv tunnel 3.
 
Sv: Jag ska köpa ett tält...

Vi har ett Hilleberg 3-mans som vi är mycket nöjda med. Sambon är en sann fjällvandrare och campare, men det är inte jag på samma sätt. Jag ogillar att det regnar in, blåser in etc, men i detta tältet ligger jag säkert :)

Nu vet jag inte exakt vilken modell vi har, men jag vet att sambon köpte det på rea för någon tusenlapp.

Det går snabbt att sätta upp och ta ner. Det blir jättelitet och är enkelt att ta med sig, även om man måste bära det.
 
Sv: Jag ska köpa ett tält...

Ja, det beror ju på vad du ska ha det till?
Fjällvandring eller semester? Det är lite skillnad i pris då.
 
Sv: Jag ska köpa ett tält...

Vi har ett Hilleberg 3-mans som vi är mycket nöjda med. Sambon är en sann fjällvandrare och campare, men det är inte jag på samma sätt. Jag ogillar att det regnar in, blåser in etc, men i detta tältet ligger jag säkert :)

Nu vet jag inte exakt vilken modell vi har, men jag vet att sambon köpte det på rea för någon tusenlapp.

Det går snabbt att sätta upp och ta ner. Det blir jättelitet och är enkelt att ta med sig, även om man måste bära det.

Ja, Hilleberg har jag fått andra tips om med, så det är nåt att kika på!

Ja, det beror ju på vad du ska ha det till?
Fjällvandring eller semester? Det är lite skillnad i pris då.

Jo, det är ju det... det bästa vore om det kunde fungera till allt. Men då får man ju lägga ner lite pengar också. Det är väl främst tänkt som semestertält - egentligen.
 
Sv: Jag ska köpa ett tält...

Ett tunneltält ska ni ha iaf. Fjällrävens är helt okej, har klarat 12 dagar på kalfjäll utan problem, men jag tycker Hillebergs är bättre - har dock bara erfarenhet av Keron varianten. :)
 
Sv: Jag ska köpa ett tält...

Det kan regna och blåsa bra på semestern också, så köp ett bra tält. Annars kastar du bara pengar i sjön. Sen får man ju fråga sig hur många dagar om året man kommer att använda tältet och hur lång livslängd man tror att tältet kommer att ha.

Det kanske är billigare att sova på vandrarhem/hotell/B&B....eller rent av hyra en husbil. Eller en kombi där man kan sova i "bagaget".
 
Sv: Jag ska köpa ett tält...

Jag har ett Marmot Nusku som jag är nöjd med. Det är tvåmansvarianten men det ska finnas som tremans också. Inte fullt så dyrt som Hillebergtälten (även om jag är ett stort fan av Keron 3!), lite meckigare att sätta upp om man är ovan men smidigt att ha med sig och står emot blåst bra. Har sovit två vuxna och ett barn i det utan att det blev trångt, tror att jag utan större problem skulle kunna stoppa in mig och två kompisar om vi inte har vinterpackning.
packvolym och vikt är ju bra att tänka på om man ska vandra med tältet, men ska det ligga i bilen kanske man kan leva med ett tyngre tält. Tänk i alla fall på att du får ett stadigt tält som tål blåst, en kompis till mig hade köpt billigaste campingtältet och fick hål i det första natten!
//Imrahil, nörd:)
 

Liknande trådar

Fritid Misstänker att jag inte är den enda friluftsnörden här så hjälp mig att hitta rätt i djungeln av tält! Jag ska köpa tält för...
Svar
7
· Visningar
384
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: Fetaost
·
Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Vi ska eventuellt köpa en liten gård och måste då byta bank för bolånet. Vi har SBAB i dagsläget och är supernöjda, men tyvärr så lånar...
2
Svar
36
· Visningar
1 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp