Jag orkar snart inte längre

cili

Trådstartare
Samma problem som alltid, Boll kissar på fel ställen.

Det hade varit lugnt i ca två veckor, sen kom det tillbaka förra veckan.
Först på en kartong som låg på golvet medans jag städade, sen i ett hörn vid dörren. Igår var det i soffan och idag i en resväska som jag höll på att packa i (under den korta tid det tog för mig att gå in i ett annat rum och hämta lite kläder).

Hon är kollad av veterinär, inget hittas.
Hon hade urinvägsinfektion för ett tag sen, men den är behandlad och borta.
Feliway har provats, utan resultat.
Dom har tre olika lådor. En vanlig, en med huv och en peewee. I den vanliga och den med huv har vi olika sorters sand, och vi har provat flera olika märken men inte märkt någon skillnad i hennes beteende.

Den andra katten, som vi haft sedan oktober, använder ALLTID lådan.
Katterna är bra kompisar, dom sover ihop, tvättar varandra, leker ihop och äter till och med ur samma matskål ibland (trots att dom har var sin).

Vi kan inte ha några mattor på golvet, för dom blir kissade på direkt. Vi slängde förra soffan, för till slut gick det inte bli av med lukten av kiss och det kändes rätt värdelöst att hela tiden ha minst en dyna på tork i duschen.
Den nya soffan har fått vara ifred tills igår (inskaffades föd ca en månad sen).
Hon har till och med kissat på köksstolarna.

Vad mer kan man göra?!
Min sambo börjar tröttna totalt, vilket inte är svårt att förstå eftersom det varit såhär i ett år.
Jag är inte heller allt för långt ifrån att ge upp, men samtidigt vill jag inte göra mig av med henne. Hon är ju min drömkatt på riktigt, om man bortser från felkissandet.

Sv: Jag orkar snart inte längre

Jag har tyvärr inga råd att ge ang kisseriet, men ett litet tips om hur man får bort kattkiss-lukt från möbler.

Spraya på alsolsprit, vet inte hur det funkar men jag fick förklarat att ångorna kappslar in lukten och tar den med sig när den avdunstar, jag upplever att det fungerar de gånger olyckor hänt här.

Hon är innekatt, men går ut i sele flera dagar i veckan.
Vill inte ha henne ute på egen hand. Dels pga att hennes mamma blev påkörd, vill inte vara med om det igen. Sen finns det så himla många katter som rör sig i området.

Japp, hon kastrerades när hon var ett halvår gammal
Är nu 1,5år

Har du provat Zylkéne?

http://zylkene.se/

Läs gärna detta och se om det kan vara nåt för er.

Katten mår ju uppenbarligen inte bra. Svårigheten är att lista ut vad som fattas henne.

Hoppas det löser sig!

började hon kissa när den andra katten kom?

Hade en katt som helt plötsligt började kissa inne. Blev inlåst i köket i tre veckor sen släpptes den ut igen o kissade sen inte inne mer.

Min teori var antingen så tyckde den att det var för mycket katter hemme (hade kattungar då den började men även några kvar när den blev utsläppt) men en annan teori är att då trycket här hemma blev stort med många katter (pga just kattungar) så tvättade jag alla golv med klorinbaserat rengöringsmedel. Kan även varit rengöringsmedlet som gjorde att det ev blev för rent o den tyckte att det behövdet reviras in lite. Den har inte sedan dess kissat inne o jag har inte mer tvättat golvet med det rengöringsmedlet. Har hört att även såpa kan dom reagera på.

Vet inte om någon teori är rätt. Bryr mej inte vilket bara katten inte kissar inne igen.

Hon har kissat inne redan innan den andra katten kom.

Skulle gärna stänga in henne på begränsat område (och utan kissvänliga möbler) när vi inte är hemma/sover. Har provat att stänga in henne i badrummet över en natt då och då. Men det funkar inte, hon låter, gräver i dörrspringan, hoppar efter handtaget - med rivmärken på dörren till följd av det. Eftersom vi bor i hyresrätt så vill vi ju verkligen inte att dörrar och väggar ska prydas av klösmärken.
Just nu längtar jag mest efter när vi kan flytta till ett ställe med egen trädgård så hon kan få en egen utegård att vara i.
Jag har använt samma rengöringsmedel till golvet både under kisstäta och kissfria perioder.

En fundering jag haft var att hon ytterst sällan kissade inne när vi hade vår förra katt (äldre och högre i rang), som fick flytta till min farmor eftersom hon inte trivdes med att bo inne. Hon brydde sig inte heller om när katter gick förbi utanför. Kan det ha varit för att hon helt enkelt var lägre i rang då? Dom var inte lika bra kompisar som dom nuvarande.

Ang. zylkene så har vi inte provat det. Ska höra med veterinären

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 167
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 226
Senast: Gumman123
·
Katthälsa Är man en vidrig människa för att man seriöst överväger att ta bort sina katter som kissar tamefan överallt? Vi pratar inte...
2
Svar
30
· Visningar
13 874
Senast: brukshund
·
Katthälsa Vi har två katter här hemma, Iso på 8 månader och gizmo på snart 2 år. Första gången gizmo kissade inne var han runt 6 månader och det...
Svar
9
· Visningar
1 014
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama