jag orkar inte :(

M

Molli

hej.
vet inte om tråden ligger rätt, ber isf någon att flytta den! :)
men.
vet inte hur jag ska börja men. jag har astma & allergi. har haft det hela livet, som liten var det värst! då var jag superallergisk & fick astmaattacker lite då & då.
men det har blivit bättre. förut när jag bara red på ridskola var jag superallergik varje gång, men nu har jag ju egen häst & är inte alls lika allergisk. eller jag var rättare sagt..
vårterminen har varit hemsk! att pollen har gjort mig halvdöd & jag har haft andnöd väldigt mkt.
har även eksem på händerna & detta har bara blivit värre. min allergi har också blivit värre & även fast jag proppar i mig medicin & ska även få ny medicin, är jag fortfarande lika allergsik & fått mindre allergiattacker varje kväll. detta gör mig såklart helt död :(
jag skyller det såklart på pollen & sådär. medans mamma säger att det har förvärrats sedan jag fick hästen.
såklart är det inte det jag vill höra.. :(

är det någon med här som har häst & är allergsik, har astma? hade vart kul att veta hur det funkar för er! :)
mvh

Sv: jag orkar inte :(

okej. förlåt för flummigt inlägg, emn jag är trött, lite vimsig & allergisk :angel:

Jag hade astma som liten och fick inte börja rida först..men tillsut lyckades jag övertala dem att få börja rida..i början tog jag medicin men min astma växte som smånigom bort..fick den ju när jag var så liten..och jag har inte behövt tagit medicin på många många år.. Peppar peppar..

Men funderade på många tål ju inte själva höet kan det inte vara det du reagerar på?

okej vad skönt att den försvann! min läkare har sagt att jag antagligen kommer vara sjuk hela livet.. :(
höet tror jag inte jag är allergsim mot, på ridskolan hade jag ingen kontakt direkt med höet, ibland var jag bara inne i mangegen lix. & nu på sommaren får inte min häst hö & det finns inget hö i stallet. så de kommer jag ju inte i kontakt med.

Vad tråkigt att höra men man vet ju aldrig ..jag håller tummarna för dej..kanske det är en kombination då?`:confused: Gräset? hästen? pollen osv..

Jag har samma problem som du. det är bara att kämpa på, jhag vet hur dett känns när astman och allergin gör en så trött att man tror att döden är nära. Jag har ridit hela livet trots att jag har varit stundtals superdålig, men så länge det ger mig denna glädje kommer jag fortsätta. Jag har gått hästgymnasium, haft foderhäst bott på ridskolan och nu får min stackars kropp stå ut med att jag jobbar med hästar. Jag har gjort det i snart 7 mån och det har varit stundtals skit men alla underbara stunder på hästryggen väger upp °för mig. Kepp on as long as your heart tell you to do!:)

jo, det kan ju vara det. denna våren har varit helt olidlig! såhär illa har det aldrig varit förut & pollen står nog för endel av det :( förra året när jag hade min förra häst på ett annat stall blev jag så sjuk att jag fick en riktigt astmaattack. fast på det stälelt var det mkt dammigare, mkt dammig halm osv. i stallet jag står i nu är de lite luftigare & de gör himla skillnad. ska kanske få ett vaccin mot allergin, om jag kommer med! isåfall kommer jag få ta sprutor under 3 års tid. men hellre det än att gå runt som ett vrak under våren/sommarn!

Jag har samma problem som du. det är bara att kämpa på, jhag vet hur dett känns när astman och allergin gör en så trött att man tror att döden är nära. Jag har ridit hela livet trots att jag har varit stundtals superdålig, men så länge det ger mig denna glädje kommer jag fortsätta. Jag har gått hästgymnasium, haft foderhäst bott på ridskolan och nu får min stackars kropp stå ut med att jag jobbar med hästar. Jag har gjort det i snart 7 mån och det har varit stundtals skit men alla underbara stunder på hästryggen väger upp °för mig. Kepp on as long as your heart tell you to do!:)

Glömde skriva att jag ska köpa häst också...det botar nog alla syndrom:bow:

okej! wei en till som jag! :D jo visst, ibland så tror man döden är nära, eller så känner man sig som ett levande lik typ :D
jo, hästar kommer jag alltid hålla på med. men det har nog färvärrat min astma & allergi....
men vad gör man inte för dem underbara djuren lix?! :love:

Jag läste i tidningen att det finns något medel i hälsokostaffären som är som en nässpray som blir som gele i näsan och tydligen ska göra så vissa hästallergiker och även pollen allergiker blir bättre. Värt att prova kanske? Jag har för mig att den var gjord av gran/tall-nånting :)

ja man kan ju alltid prova! :) tack så mkt för tipset!!

Jag har oxå astma och allergi. Har haft egen häst dom senaste 15 åren och har ridit i sammanlagt ca 22 år.

Jag får det att fungera genom att dels äta medicin, tar Seretide morgon och kväll samt Telfast varje gång jag åker till hästen. Sedan så försöker jag att hålla hästen så ren som möjligt genom att täcka honom, borsta med lätt fuktad borste mm, jag kan heller aldrig borsta bort intorkad svett, får astma anfall direkt..

Stå i luftigt stall och nära utgång är oxå jätteviktigt för mig + hästen då han har kronisk bronkit. Sedan så blir jag ju alltid sämre om jag har en infektion i kroppen, då känner jag av astman mycket tydligare. Jag har dock tur, har inte försämrats något dom senaste 15 åren.

Lider med dig, är inte kul att bli sjuk varje gång, tror faktiskt inte att jag skulle klara det!

Mitt tips är att försöka hålla hästen så ren som möjligt, spola av all svett efter varje ridpass och undvika att borsta den om den har blivit lerig osv, spola bort leran istället.

Jag har märkt att om jag har varit bortrest från hästen ett tag så reagerar jag lättare eller om jag har fått ett anfall så är det mycket lättare att jag får ett nytt. Men om jag kan utsätta mig gradvis och med hjälp av medicin unvika en reaktion så går det bättre och bättre och till slut kan jag dra ner lite på medicinen. Men om jag får ett anfall så får jag börja om från noll sas.

Annars så finns det ju hästraser som är lite lättare för oss allergiker att klara av, inte så kul raser om man vill tävla hoppning eller dressyr men det är ju bättre än inget i alla fall.

Hej !OK.
Jag tar 2 astma'puffar' på morgonen + en tablett som heter Aerius & på kvällen tar jag till två astmapuffar & en tablett både mot astma & allergin som heter Singulair. Det är inte alltid min astmamedicin hjälper så då har jag en annan atsmamedicin jag kan ta. Jag är överdoserad men fortfarande ligger min lungkapacitet på 77% av 100% :(
Min häst har täcke på sig hösten+vintern+ våren, fast när de blir varmt, varesig årstid tar jag ju av honom det så han inte svettas ihjäl.
Stallet är ganska luftigt, stalldörren + dörren till gödselstacken står oftast alltid öppe när jag pysslar emd honom.
Jag är samma som dig, jag blir värre när jag varit borta från hästen ett tag & kommer tillbaka..

Jo jag vet, nen jag vill inte sälja min älskling :(

mm tack för tipset. det ska jag lägga på minnet :)
:smirk:

Hur noggrann allergitest har du gjort? Har du testat hyfsat nyligen mot olika pollenvarianter och mot hö/rajgräs?

Jag skaffade hund i höstas och blev riktigt dålig efter någon månad. Drog ut lite på det, för jag ville ju inte få besked att jag måste göra mig av med hunden, men så tog jag mod till mig och beställde en ny allergitest. Den senaste jag gjorde var för många år sedan. Allergisk mot gräs och sånt har jag alltid varit men tycker det har minskat med åren.

Jag fick kraftiga utslag mot rajgräset och lite annat ( björk och sånt ) men inget på pälsdjur! Så, vovven fick vara kvar.

I efterhand insåg jag att vi fått ett ovanligt "starkt allergent" hö till hästarna. När jag pratade med bonden som skördat det berättade han att han också reagerade på det vilket han inte brukar...

De senaste åren har varit jobbiga för allergiker, så möjligheten finns att du reagerar på något som du inte gjort tidigare. Om det var några år sen kanske det är läge för en ny test? ( för tänk om du kan få svart på vitt att det INTE är hästen... vore inte det underbart!)

Jag har ju gjort endel pricktester men det sista var för kanske 2.3 år sedan. Då vsiade det att mot häst ahde jag kanske en 3:a & mot pollen kommer jag faktsikt inte ihåg. Men jag ska snart åka till ett sjukhus & ta 70 prover (!!!) men det är emst för att de varför jag har typ eksem på händerna & sådär. Får se vad som händer.

Vad sköönt att du kunde hålla kvar hunden! :D Ja det ahde varit underbart!
Jag själv har också hund, dock en Shih-Tzu zom är allergivännlig :)

Lite vanskligt är det att ha både häst och hund, jag har valt bort det senare för att kunna klara hästen, varje grej spär ju på även om hunden är allergivänlig.

Det var många år sedan jag allergitestade mig men jag hade en 4a på häst om jag inte minns fel.

Kan du inte utnyttja spolspiltan lite mer och undvika att borsta så mycket när du mår som sämst?

Det finns ju insektstäcken oxå dom hjälper i alla fall lite mot den värsta smutsen och då slipper man känna sig skyldig för att man spolar bort deras skydd sas.

Vad är det för astmapuffar är det pulmicort? Jag bytte för några år sedan till seretide och upplevde att jag blev bättre. Har du frågat läkarna om du inte kan få byta medicin, det är ju så individuellt hur man reagerar på olika mediciner, till mig sa dom tex att en medicin som jag tyckte fungerade jättebra var verkningslös på vuxna, den skulle tydligen bara användas på barn för den var så svag, men jag tyckte som sagt att den var jättebra.

Det är vidrigt att få anfall och må så där dåligt, när jag var yngre så försökte en läkare få mig att hålla mig borta från allt vad hästar och hundar heter och försökte skrämma upp mig med hot om att om jag inte höll mig borta från pälsdjur så skulle jag kanske inte kunna gå utanför dörren utan andningshjälp när jag var 40!! Nu är det bara 6 år kvar, hua, men jag mår inte mycket sämre än vad jag gjorde då.

När jag var yngre blev jag allergisk, och allergin utvecklades sedan till astma. Det är jobbigt, men som drekaflúga sade mår man ändå bättre med hästarna än utan dem :)

Min astma försöker jag hålla i schack genom att ta ordentligt med medicin och ha med mig den när jag ska till stallet. Försöker dessutom att inte nysa, då det verkar få astman att vakna. Att vara i välventilerade stall och att försöka minimera dammandet vid rykt underlättar.

Jag har min på lösdrift och borstar aldrig inne. Inte torrhö som foder utan hösilage som inte dammar.
Jag klarar mig utan medicin tack o lov.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 039
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 397
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar