Jag önskade brun, det blev fux...

trams

Trådstartare
Alla ni som är duktiga på färger och härstamningar.
Jag betäckte mitt väldigt bruna sto (svarta ben, samt svart man och svans, endast en liten stjärn, annars inga tecken) med Hip Hop. Min önskan var, förut att få ett friskt, trevligt föl, var att få en brun liten fölunge. Döm av min förvåning när det poppar ut en fux... En väldigt ljus fux dessutom. Nu verkar det dock som att han kommer mörkna en hel del när fölpälsen släpper.

Är det någon som kan se vart fuxfärgen kommer ifrån?
Mamman är e. Calino ue. Ceredigion xx.

Tack!

//trams

Sv: Jag önskade brun, det blev fux...

Du har säkert nån fuxfärgad längre bak i stammen, då är det inte ovanligt att den färgen slår igenom.
Min första uppfödning blev också fux med brun mamma och m.brun pappa, i tredje led fanns en fux.

Då vet vi att Hip Hop har fuxanlag :) (det kanske vi visste innan också... jag har dock ej sett nån fux). Fuxanlaget måste komma från båda föräldrarna eftersom det är recessivt.

Mitt fuxsto fick en Hip Hop-unge i år, brun med stoor bläs och fyra vita långa strumpor :love:. Nu är hon ombetäckt med HH så nästa år kommer väl en fuxmärr då ;).

Tror att Girasol också fick en fux av ett brunt sto + Hip Hop. I år har jag betäckt ett brunt sto med honom och vill gärna ha en fuxbebis nästa år :)!

Min fuxunge har oxå stooor bläs (vart nu den kom ifrån :confused: ), men bara ett vitt ben... :)

Jag har förstått att Hip Hop har fuxanlag (förstås även mamman), men, är det någon som vet vilka i stammen som är fuxar?

Jag har ingen aning om vart fux färgen kommer ifrån, har inte funderat särskilt mkt över färgen, men mitt mörkbruna sto fick också ett mkt ljust fuxföl efter Hip Hop.

Aaah, det verkar som att det har blivit en hel del fuxar i år e. Hip Hop. Ett sto på granngården fick oxå ett fuxföl (lite skum fuxfärg).

Har ditt föl börjat fälla fölpälsen ännu? Jag är lite nyfiken på vad ditt föl har för färg under.

Aha! Tack!

Jag antar att det inte är så många som är insatta i den irländska fullblodsstammen, så det kan bli svårt att få veta var i mammans stam det ligger.

Stoet är ju efter Calino och på hans fäderne ligger Calando som har Cor de la Bryere. Om jag inte minns fel så är hans pappa Rantzau xx fux. Ceredigions morfar är Hornbeam e. Hyperion och båda dessa är fuxar.

Betäckte själv ett brunt fullblod(e. Mintage -Carnoustie) med Chapman och ut kom en liten stickelhårig fuxfröken, oväntat men välkommet.

Många av de gamla fullbloden har mycket fuxar bakom sig.

Vilket kanon-svar! Tusen tack! :bow:
Det är otroligt svårt att veta färgen på hästar i stammen. Tur då att det finns så många kunniga människor här! :banana:

Det är inte bara många av de gamla fullbloden som har fuxanlag, utan även de flesta halvblodshingstar. Det finns några stycken som är homogena för brunt (dvs med fuxsto lämnar de alltid brun avkomma), men det är ett fåtal.

Apropå Färg. Jag har betäckt ett riktigt brunt sto. Efter mörkbrun pappa och Fuxmamma. Med Elmshorn (mörkbrun). Vad kan fölet få för färg ?
Sedan har jag betäckt ett brunt sto E: Aerline H (skimmel) U: Valecia (ett fuxsto) E: Stanford (fux). Med CARLAND (skimmel).
Vad tror ni om färgen, ni som vet ?

Av intresse, vet du vilka det är som inte har några fuxanlag alls?
Jag vet att Marwin inte har några fuxanlag, men han är ju å andra sidan inte brun, utan svart.

Det finns en särskild färgtråd ! Där i princip alla exempel tas upp.
Fast det är klart den är väl ungeför hundra sidor lång !

En Skimmelförälder - 50 % för skimmelavkomma (om den inte är homozygot) för då blir alla avkommor skimlar

Apropå Färg. Jag har betäckt ett riktigt brunt sto. Efter mörkbrun pappa och Fuxmamma. Med Elmshorn (mörkbrun). Vad kan fölet få för färg ?
Sedan har jag betäckt ett brunt sto E: Aerline H (skimmel) U: Valecia (ett fuxsto) E: Stanford (fux). Med CARLAND (skimmel).
Vad tror ni om färgen, ni som vet ?

HALLÅ DÄR!! :D

Valencia är fuxen jag pratar om ovan! Hon är alltså mamma till min Hip Hop-bebbe och betäckt med honom igen.

(fast nu kom jag på att vi nog mailat du och jag, om nu inte 3-åringen är såld...)

Men kolla på hipp hop hemsida, där bland fölen så är det en eller två stycken fuxar :)
Min medrytar häst har nyss kommit hem från betäcknings stationen och har betäckts med Hipphop!! Så spännande så!! :) Förresten så är hon fux, så det blir spännande och se vad dte blir för färg nästa år på fölisen :)

Robin Z, Landlord (?) är de jag kommer på just nu. Sök lite här för det finns trådar om homozygot bruna hingstar.

Robin Z anses väl vara homozogyt brun? Cortez?
Jag undrar om det inte fanns en tråd om homozogyter här en gång, vilken jag följde med stort intresse, eftersom jag är ganska kass på färger.
Själv tycker jag fuxar är lite tråkiga, eftersom jag växte upp med idel fuxar. Skimlar får man putsa mycket på = tidskrävande skötsel (de jag har haft har bott i lerpölarna). :angel:

Men på halvblodssidan tycker jag det inte spelar någon roll med färgen, så länge individen är bra!
Så naturligtvis har jag en skimmel i hagen bland de bruna!
Och rätt vad det är, så dyker det väl upp en fux med!
:)
mvh

Snabb du var! :)
Jag började skriva, men fastnade i lite fotbollspel med grabben emellan! :)
Och nu borde jag sätta mig och jobba en stund!
mvh

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka