Jag och mina sjuka djur..kennelhosta?

MrsScabtree

Trådstartare
Jahapp, så var det jag med mina sjuka hundar igen, denna gången är det lillen som är på G. Både jag och husse blev alldeles förskräckta i förra veckan då Harley plötsligt satte igång med en liten hostattack (vi trodde han fått något i halsen), men tänkte inte mer på det.
Hostan kommer dock tätare, jag vill beskriva det som kikhosta som sedan gör att han "klöker" efter en liten attack. Han har verkat något skruttig i dagarna förutom igår då han var frisk. Grima verkar hittils inte påverkad så jag undrar om det är smittsamt?

Kan det vara kennelhosta? Hittade den här länken och jag tycker det stämmer, ska tempa honom när jag kommer hem:

http://www.djurklinikenroslagstull.se/kennelhosta.htm

Ska även ringa och rådfråga vet.

Någon som känner igen symptomen? Vad brukar ordineras?
Vi hade ju tänkt börja på simmet igen men det är väl bara att glömma tills han slutar...suck! Snacka om att en olycka aldrig kommer ensam.

Sv: Jag och mina sjuka djur..kennelhosta?

Pratademed precis med vet och dom tyckte att man skulle kolla upp det med tanke på hans ålder. Det var fanimig vad jag har blivit stammis hos vetten på sistone! Jag tror jag blir knäpp. Jaja, vad gör man inte för dom små liven...*mutter*

Min kollega ringde in idag och hon har vah just för att hennes hund har fått hosta. Hon skulle till veterinären med honom ikväll och ville inte lämna honom ensam, han hostar tydligen en hel del. Mer insatt är jag inte, men det kanske är något som går i sö sthlm?

kan vara kennelhosta. smittsamt är det. Men om dom är vaccinerade så får dom viruset men det bryter bara aldrig ut ordentligt. Vissa vaccinerade kan börja hosta, andra inte. Hade min på dagis, och så tog dom in en hund över en helg och sen hade alla fått kennelhosta. Min var ju vaccinerad så han började aldrig hosta eller få feber. Belv "Bara" smittobärare, som vet kallade det. Så då fick vi vara hemma och bara gå på koppelpromenader utan att leka med kompisar. Bara Såååå tråkigt ju!

Min hund fick kennelhosta förra året. Han var väl ca 6 månader eller nåt, och vaccinerad.

Det höll på nån vecka. Han hostade och det kom upp slem. Lät riktigt otäckt.

Han fick ingen medicin utan det gick över av sig självt. Fick hålla oss borta från andra hundar ganska länge pga smittorisken.

Treåringen som vi missat att vaccinera blev inte sjuk.

Min hund fick kennelhosta förra året. Han var väl ca 6 månader eller nåt, och vaccinerad.

Det höll på nån vecka. Han hostade och det kom upp slem. Lät riktigt otäckt.

Han fick ingen medicin utan det gick över av sig självt. Fick hålla oss borta från andra hundar ganska länge pga smittorisken.

Treåringen som vi missat att vaccinera blev inte sjuk.

Hur länge ska dom hållas borta från andra hundar? Kan en osmittad hund fortfarande bära på smittan?

Hostan låter precis som du beskriver det, en kraftig kikhosta och sedan "klöker" han osch sväljer (troligen slem) ett par gånger.

Hur länge ska dom hållas borta från andra hundar? Kan en osmittad hund fortfarande bära på smittan?

Två hostfria veckor sen ska hunden inte längre smitta. Kan bli knepigt när man har två hundar dock när inkubationstiden ligger runt 7-10 dagar.
Läste jag mig till när dagmattens hund åkte på det.

Om hunden är osmittad så är den ju inte smittad. ;)

Inkubationstiden, alltså tiden från smittotillfälle till att sjukdomen bryter ut kan vara mellan 4-10 dagar. Därefter brukar man säga att sjukdomstiden är 5-10 dagar. Vissa hundar kan ha hosta 2-3 veckors tid. Så under en månad så ska man hålla hunden ifrån andra hundar så gott det går.

O ja en hund som inte sjukdomen har brutit ut på kan vara smittobärare. Vad vet. sa till mig då min var sjuk

Inkubationstiden, alltså tiden från smittotillfälle till att sjukdomen bryter ut kan vara mellan 4-10 dagar. Därefter brukar man säga att sjukdomstiden är 5-10 dagar. Vissa hundar kan ha hosta 2-3 veckors tid. Så under en månad så ska man hålla hunden ifrån andra hundar så gott det går.

O ja en hund som inte sjukdomen har brutit ut på kan vara smittobärare. Vad vet. sa till mig då min var sjuk

Pyttsan...:(

Undrar om mina hundar smittat dina via msn? ;)

Bråka började hosta, kväljer, man tror dom satt något i halsen. Blir värre om dom rör sig, alt. drar lite i kopplet. Några dagar senare började även Focus.

Så det låter som kennelhosta iallafall.

Även vaccinerade hundar får allt kennelhostan. Bråka vaccinerades bara några månader innan det bröt ut. Hostade inte lika länge, men nog lika kraftfullt. Kollegans tik blev sjuk, hanen som är ovaccinerad blev inte sjuk. Verkar vara lite lotto det där.

Kennelhosta är ett samlingsnamn på flera olika smittor o olika vacciner riktar sig mot olika smittor.
PL

Hostan låter precis som du beskriver det, en kraftig kikhosta och sedan "klöker" han osch sväljer (troligen slem) ett par gånger.

Jag höll mina borta från andra hundar i tre veckor efter att han slutat hosta.

Jag gissade även att min friska hund kanske kunde bära på smittan, så han fick inte heller träffa andra.

Jag höll mina borta från andra hundar i tre veckor efter att han slutat hosta.

Jag gissade även att min friska hund kanske kunde bära på smittan, så han fick inte heller träffa andra.

Pyttsan!

KL

Tror jag åker till bagarmossen och kollar upp det iaf, Grima har inte börjat hosta (ännu) men då håller jag bägge borta från andra hundar utom grannens som dom redan träffat och antagligen smittat redan.
Kan tillägga att bägge är vaccinerade.

Ja det vet jag. Och jag har inte heller påståt att dom inte kan insjukna och börja hosta heller ;) För jag skrev det i mitt första inlägg; Vissa vaccinerade kan börja hosta, andra inte. Och visst är det som en riktig lottdragning. Har man tur så får man nitlotten i denna dragning...vilket inte jag hade med min vaccinerade kille. Men han blev "bara" smittobärare, vilket kunde leda till att sjukdomen kunde bryta ut.

Hjäääälp, jag tror att min hund har fått kennelhoste, trots att hon är vaccinerad och hon har en stigande feber, just nu 40,2 Vad ska jag göra, vänta ut det eller ringa till vet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka