Jag och hÄsten ska flytta!!

Grålly

Trådstartare
(Visste inte vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta den om den ligger fel..)

Jag och min älskade häst ska flytta. Just nu har vi eget stall med 2 boxar, men till hösten flyttar vi till ett stall 25 mil bort, med 15 boxar. Jag har letat en bra stallplats jättelänge, och mina krav har varit:

* Relativt stora hagar även vintertid
* Att min häst får gå med andra hästar
* Lång utevistelse
* Lugnt stall - inget spring

Nu har jag hittat ett stall som är helt perfekt. Jag kommer att börja på en skola 5 km från stallet. Mitt kallblodssto kommer att få stå med ett annat kallblodssto. Jag hoppas att det ska funka, jag är lite osäker på hur hästen kommer att reagera på allt folk och hästar. Jag har alltid haft hästen hemma - finns det någonting speciellt man ska tänka på när man flyttar?

Behöver råd och pepp, vill verkligen att allt ska funka nu och att både jag och min häst ska trivas, men mest min häst förstås! Jag är skitglad över att flytta, just nu bor jag i en liten by där jag är en av tre stycken som har häst, sammanlagt finns 4 hästar i byn och jag är den enda som träningsrider, så det är lite ensamt. Jag ska flytta till ett ställe som kryllar av hästar och stall överallt, och jag kommer på så sätt ha mycket lättare att utvecklas med min häst, vara med på kurser, rida lektion oftare, osv.

Sv: Jag och hÄsten ska flytta!!

Vad kul för dig att ha hittat ett stall, där du kan utvecklas med din häst.

Lycka till!:banana:

Fråga så mycket som möjligt om rutinerna i det nya stallet så du vet hur det fungerar, detaljer kommer ju upp efter hand. T ex policy angående om man tar in annans häst om ens egen är näst sist i hagen, ok att stå i gången och göra i ordning hästen, hur tidigt/sent får man vara i stallet, regler för paddock/ridhus m m.

Sedan ta det lugnt i början och låt hästen bo in sig. Se till att box är i ordning och ev grovfoder finns på plats när ni kommer dit.

Finns säkert mer att tänka på.

Du kan ju inte skriva utan att ha bilder på nya paradiset :D

Ja, det ska verkligen bli jättekul! När man kommit in i rutinerna och så där blir det nog lättare, nu i början kommer det väl vara lite jobbigt kanske innan man anpassat sig.. Precis som hästen inte är van vid en massa andra hästar är ju inte jag van med så mycket folk.. By-bo i allra högsta grad, ja.. :D

Silver Girl: Tack för ditt svar! Ja, jag ska fråga hur mycket som helst. Jag har ett problem ang. det här med maten.. Min häst har fång och behöver därför extra långsam invänjning vid bete och byte av foder.

Nu när jag flyttar kan det ev. finnas bete kvar i hagen, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. Hade det varit en hage utan bete hade det ju varit lätt att bara ta med mig av mitt eget grovfoder och vänja in precis som vanligt, men finns det bete blir det ju svårare.

Har ni några förslag på hur man ska göra? Jag kan ju be om att få sätta henne i en hage utan bete och försöka vänja in sakta, men det kan ju bli problematisk iom att jag själv går skola om dagarna och det kanske inte är så lätt att få någon att flytta henne mellan hagarna, stallägaren jobbar ju själv också.. Jag måste fundera på hur man ska göra. Hästen klarar ju av bete, hon går på bete från morgon till kväll hemma, men det blir ju annat bete nu, då bör väl invänjningen gå lika sakta till som om man bytt hö?

Vica: Nej, jag borde ju inte det, men jag har faktiskt inga bilder.. Här är annonsen: http://www.blocket.se/vi/17398295.htm?ca=1_10_s, där finns 3 bilder.. Jag tänkte inte ens på att fota!

Det är ett nybyggt stall, 15 boxar, ljust, stora boxar. Det finns torkrum, sadelkammare, foderkammare, fikarum, omklädningsrum, toalett, spolspilta och ridbana på gården. Ridhus finns på skolan jag kommer att börja på, och iom att jag är elev så får jag nyttja det gratis. Tror jag. :angel: Det är jättelyxigt och bekvämt, jag som här hemma inte ens har rinnande vatten i stallet! :D

Senast ändrad:

Vad spännande!:laugh:
Jag ska flytta min häst på tisdag som kommer, jättespännande.
Det stallet är ett lugnt stall vilket är skönt.Vi kommer antagligen ha tillgång till ridbana som är belyst.
:laugh:

Lycka till med allt!

Tack, önskar dig lycka till också! Ridbanan i "mitt" stall är också belyst, vilket himla lyx! Annars brukar jag få rida ut i djupsnön utan att se någonting alls, nu har jag både ridbana och ljus! :D

har du inget hö hemma som du kan ta med dig dit som övergångshö?

Eller om dom har hö som du kan hämta och ta som övergångshö?

har du inget hö hemma som du kan ta med dig dit som övergångshö?

Eller om dom har hö som du kan hämta och ta som övergångshö?

Jag har hö hemma - problemet är väl att jag antagligen får en hage med bete i, och det kräver ju invänjning även det. Jag måste antingen alltså försöka fixa en hage utan bete, annars vet jag inte hur jag skulle lösa det.

Du kan inte bygga en liten hage i din hage då som du kan utöka efter ett tag,tills du vågar släppa helt? En liten hage och sen ger du ditt och deras hö?

Det kanske blir svårt iom att hon kommer gå med minst en till häst?

Ja, det kanske vore en bra idé. Jag ska prata med stallägaren, vi kommer säkert på något :-)

Jag har hö hemma - problemet är väl att jag antagligen får en hage med bete i, och det kräver ju invänjning även det. Jag måste antingen alltså försöka fixa en hage utan bete, annars vet jag inte hur jag skulle lösa det.

Men nu finns där knappt nån energi kvar i gräset så det borde ju inte vara nått..

Men är det verkligen så? Att gräset knappt innehåller någonting nu? Är det bara vatten då, eller?

Det är ju någonting helt nytt och då måste det ju vänjas in sakta oavsett om det är starkt eller inte. Eller tänker jag fel? Energinivån i ett hö är väl inte heller särskilt högt, men likväl vänjer jag in det på en 2-veckors period.

En fråga till:

Min häst har inte vaccinerats, av olika anledningar, men vet. var här idag och nu har hon fått första sprutan stelkramp + influensa. Jag hade tänkt flytta om 3 veckor, och andra sprutan bör ges inom 4-6 veckor.

Ska jag försöka stanna hemma så länge som möjligt (dock längst 3 veckor, 2 dagar, vilket kan vara lite väl tajt men kan funka enligt vet.), eller flytta henne och vaccinera henne där borta?

Känns som att det skulle vara skönt att göra bort det innan, men samtidigt vill jag inte fiffla allt för mycket med rekommenderade tiden för andra sprutan..

Men det kanske blir för mycket för henne att ge den där borta? Första långa transportresan, nytt stall, många nya hästar, nya människor och på det så ska hon få en spruta av en helt okänd vet. Vad tycker ni? Hon gillar inte att bli sprutad, om jag säger så.. ;)

Senast ändrad:

Du har rätt,man ska vänja in fång hästarna iallafall,trots att det inte är mycket kräm i gräset nu! Med tanke på att fång kan komma vilken tid som helst på året så skulle jag inte chansa och släppa min fånghäst på massa nytt gräs,oavsett vilken månad det är!

Däremot så kanske man inte behöver en lika lång och strikt invänjning nu i augusti som man kanske skulle ha gjort i maj-juni..

Det var det jag tänkte..

Nej precis, iom att hon har betat i flera veckor så kanske risken för fång vid byte bete-bete inte är lika stor som icke bete-bete, men jag vill ändå vara försiktig.

Pratade med stallägaren och hon trodde inte att det skulle finnas bete kvar i hagen i slutet av augusti, så det löser nog sig, jag får ta med eget hö och byta.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
441
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar