Jag och Galopp?

J

JeanineHammer

Jag är 14 år och älskar galopp det lilla jag har upplevt rättare sagt.
Jag rider frieser hästar (motsats till galopp) och Araber där jag har märkt hur riktigt roligt det är att springa fort ^^, Jag har en arab han är den snabbaste häste jag någonsin suttit på, vi har vunnit mot alla vi har tävlat mot det är ju inte många men endån. sen så kan jag ju inte säga att jag ridit riktigt galopp haha, det är ju allroundsadel med korta stigbyglar och grusvägar här hemma...
Jag hade tyckt att det skulle va riktigt kul att börja träna galopp riktigt, sen så vet ajg inte hur gammal man måste vara eller vad som krävs? Någon som har tips på vad jag borde göra?

Sv: Jag och Galopp?

börja med att söka på "galopp" här på buke, det finns massor med trådar fyllda av goda råd!

Vart bor du nånstans? Finns kanske en amatörtränare i närheten som är villig att lära dig mer. Det var så jag kom in i galoppen. :)

Jag bor i Falkenberg, ca 1 timme från gbg

Du har Pia Höiom (som är proffstränare) i Åsa. Det är väl kanske 45 min bort. www.stallhoiom.com
Hon har dessutom ett antal mycket bra arabgaloppörer i träning och har själv varit jockey.
Ofta är det bra att börja "hänga" med en tränare. Du lär dig snacket och får se en massa olika aspekter av allt som har med sporten att göra.

Låter ju bra, men jag är också väldigt osäker på hur man liksom ska fråga någon om man kan få komma och lära sig man mailar?, ringer? och säger vaaaad? jag e litte smått sådär osäker x)

Gå in på galoppsport.se och leta rätt på Sportinfo i vänstermenyn. Där letar du efter tränare/ryttare. Sen hittar du Pia och ringer till henne. Hon är JÄTTETREVLIG och hjälper dig säkert gärna!:)

Det är bäst att ringa för även om hon har en mailadress så brukar inte galopptränare ha tid att sitta så mycket framför datorn.

okej tack så mycket =), men mina frågor om det är något speciellt som krävs ?, eller någon speciell ålder?

Dom är nog lite mer känsliga nuförtiden men jag var typ 11 när jag började rida galoppörer på banan. Nu tror jag att man ska vara femton för att få rida på banan. Men uppe hos Pia finns det ingen åldersgräns. Är du stor nog att tränsa och sadla finns det inga hinder!:D

okej:D men vikt och längd ? något speciellt där?
låter ju riktigt bra får väll bara samla mod för att ringa :D

Viktkrav finns bara på jockeys. Och dit har du några år...
Men det finns många saker man kan göra inom galoppen. Så ring du Pia och säg att du inte vet något men är nyfiken.
Så börjar nästan alla som inte har föräldrar i sporten.

Prova på-kurserna på Strömsholm är också ett jättebra sätt att komma in i sporten på (har just promotat för dessa i en annan tråd :P). Jag tror dock att du måste vara 15 för att gå dem...

Pia är toppen, du behöver verkligen inte vara orolig för att ringa till henne. Jag tror inte det är möjligt att bo på gården om du är där på praktik men du kan ju alltid åka dit över dagen och se hur det är!

Sen så måste jag givetvis passa på att marknadsföra Göteborg Galopps Ungdomsteam, som har kurser och andra aktiviteter för galoppintresserade ungdomar i Västsverige. Kika in här http://www.unggalopp.nu/forumView.aspx?topmenuid=16&forumId=30 för mer information eller maila mig på amie_karlsson@hotmail.com. Det vore jättekul om du vill vara med!

Träningar i ponny och ridhästgalopp anordnas på galoppbanan i Göteborg varje torsdag mellan 18 och 20. Kanske vore något att testa på? Nu på fredag är det förresten tävlingar på Göteborg Galopp!

Amie :)

Det finns en amatörtränare i Heberg som , jag tror, gärna vill ha ridhjälp! Det är ju nära Falkenberg.

Jag har faktiskt inte gjort det , har haft mycket att göra, vet inte ifall jag kan jag har ju även hästar här som ska ridas, men jag ska försöka ta mig tid, och i HEBERG, låter ju perfekt jag har bott där jue =)

Hur har jag kunnat missa denna tråden:confused: Tack cutty.
Jag bor i Heberg och skulle bli jätteglad för ridhjälp till mina galoppörer.Skicka mig ett pm med telenr. /Mari

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: Verdandi
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka