Jag måste köpa ny dator...

Pancakes

Trådstartare
Båda mina laptops är helt enkelt för dåliga nu, men så är de till åren också.

Jag föredrar att fortsätta med laptop då jag flyttar på mig ganska mycket. Är egentligen lite allergisk mot Mac men avskyr Windows 8 så det är dött lopp i PC vs Mac. Skärm på 13-14" ungefär, gärna vara ganska lätt. Cd-läsare är inte nödvändigt. Ska användas till ordbehandlingsprogram, streaming, surf, samt lite bildbehandling och grafisk design (mina nuvarande datorer klarar ordbehandling och surf till viss del...) då jag försöker hitta lite tillbaka till "min" bransch inom MKV-fältet.

Jag vill helst komma undan så billigt som möjligt såklart ;) men är det helt orimligt att tro att man kan komma undan med att lägga 5-6 tusen?

Har ni några tips på datorer?

Lenovo! Inga spel-datorer (men jag har ändå lyckats övertala min om att gå med på iallafall lite WoW :angel:) utan snarare arbetsdatorer. Skarpa, snabba, bråkar aldrig. Inte de snyggaste men lätt de bästa i din prisnivå. Jag använder min till en hel del bildbehandling och tycker att skärmen återger färgerna förvånansvärt bra.

Jag har en Lenovo ThinkPad Edge 540 (~5000kr) :)

Win 8.1 är faktiskt mer hanterbart än 8.0, även om det är rätt gräsligt ändå :P.

Men det är ju bara att köpa valfri dator, formatera om och installera win7 istället :).

Jag har gått från PC till Mac, vilket kanske inte är ett alternativ prismässigt. Jag är SÅÅÅÅÅ himla nöjd. Ingen uppstarttid, slipper Windows, allt fungerar, inget träligt virusprogram som sabbar allt (jag har fått mer förstört av virusprogram än av virus).

Har även bytt jobb-dator till Mac, enda gången det strular är när jag måste köra Windows i den (via parallell desktop).

Hej!
Jag övergav PC (ok Windows) för år och dagar sen och har inte ångrat mig ett uns. Med min Mac har jag en dator som alltid funkar, som gör vad jag ber den och som bara är det den ska vara - ett verktyg jag inte behöver bråka med.

I jobbet kör jag ibland Windows på den (för att kolla Internet Explorer) funkar superbra med VirtualBox.

Vill du verkligen ha en PC kan jag rekommendera Ubuntu/Linux istället för Windows, fast det kräver lite mer av användaren förstås :-)

/Lavinia

Liknande trådar

IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 385
Senast: EmmaN
·
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 968
Senast: BonnieS
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny dator till sommaren. För tillfället har jag en 15.5" Hp som har fungerat utmärkt i snart 6 år men den...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Kära Bukefalosvänner! Nu behöver jag hjälp och råd. Min älskade HP-laptop som hackat en tid slocknade och den lokala datorreparatören...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: DrPepper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp