Jag måste ha hjälp!!

I

Isa

Jag vet att bettfrågan är väl skriven om, men jag måste ha hjälp.!
Har ett halvblod på 5 år.Han har alltid varit väldigt stark i munnen.
Har provat pessoabett som funkade de 2 första ggr, sen kasserade jag det.Provade sen bridongbett, fick skaplig kontakt och gensvar på det.han är väldigt het in till hindret och även efter.Tränar massor med markarbet på lyhördhet på hjälperna.
Har även provat ett jaktkandar, men det gillar han inte så värst mkt.
När jag anv det så slår han väldigt mkt med huvet, kan det vara kindkedjan som varit för spänd?Fick in lillfingret imellan.
Hjälp mig, och vad har ni för bett?

Sv: Jag måste ha hjälp!!

Putt,Putt!
Är alla så trötta på bettfrågan?
Men jag ställer en ny fråga:
Vad har du för bett på din häst när du tränar å tävlar?
Har du fler bett som du alltinerar mellan?
Blev tråden roligare att svara på nu?:):)

Prova att släppa kedjan på jaktkandaret ett hack eller två. Sätt en ludd eller runnel på för att mildra effekten något. Vet flera hästar som trivs bra på stång, men anser kedjan vara ngt för stark.
Just pessoa ger jag inte mkt för, det känns som ett "oärligt" bett om man ser till hur det inverkar.
Odelat pelham med delta och läderrem under hakan istället för kedja eller postkandar med läderrem under kedja, ringen under bettringen hoppar jag min häst på.

På en såpass ung häst skulle jag sträva efter att kunna rida på vanligt bett. Mycket lydnadsövningar som tvingar både dig ch hästen att tänka till. Det är ganska "farligt" att sätta in ett skarpt bett i en unghästmun...är lätt att den naturliga framåtbjudningen försvinner, att hästen inte vågar gå fram till handen.

Men om du vill rida på ett lite starkare bett skulle jag rekommendera gagbettet... verkar lite upplyftande och samtidigt som du får lite hävstång, utan att det blir skarpt i hästens mun.

Jag rider min pålle som är oerhört stark på vanligt rakt bett med fasta bettringar. Trivs bäst på det, blir sur om man kontrollerar henne för mycket.

Men se till att dre fungerar väl först så brukar hoppningen lösa sig också, träna på och lycka till!

Visst rider jag med vanigt tränsbett på honom, vid all dressyrträning + uteritt.Vid hoppningen kopplar han liksom bort mig och kör sitt race,vi tränar med att göra halt innan och efter hindret, och volter innan och efter hindret.Det funkar ett tag, sen är det som om han glömt mig igen:smirk:.Men vi nöter och trimmar med lydnad.Men samtidig vill jag att han ska lyssna på mig, ta förhållning utan en massa bråk.
Det funkar kanske att låta honom gå i ett ganska högt tempo i 0.90 klasser men inte i 1.10 som vi är på nu.det är inte meningen att förstöra munnen på honom med ett skarpare bett, för jag ska så småningom kunna rida på ett vanlig bett.Rider nu på ett 14 mm 2 delat bridongbett.Men vill ha något skarpare ibland till honom.
Jaktkandaret ska jag bara ha ibland.

Prova ett smalare bett, men ena är jättekrånhlig i munnen o gillar inte hävstångsbett, har ett 9 mm tvådelat som hon blev en annan häst med! Lugn i munnen, lyssnar bakåt men är ändå bra för skänkeln, med hävstångsbetten gick hon aldrig riktigt fram för skänkeln utan sprang istället. kan vara värt att prova, 9 mm är jättesmalt men prova först kanske med ngt 12 mm! :)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 471
Senast: bfpb
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar