Jag måste få hjälp!

J

Jenkoo

Jag har haft min katt på sjukhus i 5 dagar och fick hem henne i tisdags i ett uruselt skick.
Hon är opererades (buken) i lördags, hon har genomgåt gastroskopi och vart under svält i två dagar. När vi hämtade henne så fick vi med oss en speciell mat som hon skulle ha, och det gick inte att få i henne det Jag har sprutat i henne mat med spruta i munnen.
Igår ringde jag veterinären igen och sa att hon inte vill äta. Hon sa att ge henne vad du vill, det viktigaste är att hon äter. Jag känner mig maktlös. Hon vill inte ha nån kattmat, Jag har krossat hennes favvo-tottfoder med mortel och strött ut på grädde, tonfisk, men inget passar. Hon smakar inte ens.

Hur länge kan en katt gå utan mat? Stämmer det alla säger.. Hon äter när hon blir hungrig?

Hon går på penicillin i tablettform. Har nån några tipps på att få i henne tabletten som går snabbare än 20 min?

Alla tipps är av värde. Jag mår väldigt dåligt över detta. Är så orolig över min prinsessa.

Sv: Jag måste få hjälp!

Har du provat med rå köttfärs, räkor eller något annat som katter brukar gilla? Hills A/D är ju det hon "ska" äta egentligen efter en operation för att komma igång, jag vet inte vad du fått av veterinären? A/D kan man ju hälla lite vatten i, röra runt och suga upp i en spruta, det har jag fått göra flera gånger när katter matvägrat av olika skäl, till slut brukar dom få smak för det själva. Jag tycker inte att du ska "vänta ut" en sjuk katt, sjuka katter kan svälta sig till döds.

Ang. att få i dom tabletter så tycker jag att det enklaste är att krossa tabletterna i en tablettkross (eller mortel) blanda pulvret i vatten och sug upp i en spruta, spruta sedan ner det i halsen på dom. Om dom är riktigt besvärliga kan det vara lättare att blanda det i filmjölk och dra upp i sprutan, det sprutar inte ut ur munnen lika lätt.

Lycka till och hoppas att pisse piggnar till!

En katt som inte ätit under en längre period kan vara riktigt svår att få igång att äta, jag tror nog att du blir tvungen att mata A/D uppblött med vatten i en spruta tills hon själv kommer igång. Du ska inte vänta tills hon äter själv i ett sådant läge. :)

Bjud henne på mumsiga saker emellanåt och se om hon vill smaka, köttfärs och grädde eller så.
Hoppas det går bra. :)

Du har ju fått bra tips av Nussikan, men jag vill också hålla med om att VÄNTA INTE UT KATTEN.

Katter kan svälta ihjäl sig, eller åtminstone matvägra tills kroppens inre organ tar stryk.

Prova med allt gott du kan komma på men fortsätt under tiden att tvinga i henne uppslammat sånt foder du fick av veterinären med spruta, många gånger om dagen, så kommer hennes aptit igång förr eller senare.
Ett bra foder jag provat är ett pulver i en påse som också säljs hos veterinären, det är från Royal Canin och blandas upp med vatten till en "välling". Det verkade lite mer aptitligt än a/d-burkarna enligt de katterna jag tvångsmatade iaf. Minns tyvärr inte namnet på den.. men som sagt, prova allt möjligt som verkar gottigt.

Hon är kanske för svag för att orka äta själv, eller känna någon aptit, men genom att du tvingar i henne mat så kommer krafterna sakta tillbaka.

Stort lycka till och hoppas hon piggar till sig snart!! :bow:
Jättebra att du har kontakt med veterinären också, ifall hon inte skulle bli bättre.

Ja, jag fick hills kattmat i/D heter den. Hon hatar den. Har idag sprutat in den här soppan jag fick med.. Royal Canin instant diet. Hon ville först inte alls, men efter en stunds sprutande började hon slicka på sprutan.
Ska fortsätta att spruta i henne maten och som ni säger så kommer väl hennes egen lust tillbaka. Tabletten ska jag krossa i mortel ikväll ocg blanda i soppan. Hon känns en aning piggare nu och hon smakade på torrfodret förut, typ 2 bitar, men det är ändå ett stort framsteg.
<tack för era svar =)

Du skall absolut fortsätta mata henne tills hon vill äta själv. Katter som slutar äta och hamnar i negativ energibalans hamnar mår illa och tappar aptiten så det blir en negativ spiral och slutligen tar inre organ (ffa levern) stryk. Man bryter spiralen genom att äta, så fortsätt mata tills hon mår bättre och äter själv. Har hon inte kommit igång närmsta dygnet tycker jag du skall ta kontakt med din veterinär igen, innan helgen.

hej! när min katt vägrade och äta så köpte jag whiskas kattmjölk den innehåller ändå vitaminer o hon får i sig vätska.
ang, tabletter så bråkar jag o min katt alltid lika mycket när de ska ner i magen. att mosa tabletten till ett pulver o vatten är inget allternativ i mitt fall han spottar bara ut vattnet o man ser verkligen på han hur illa det smakar

Mitt tips är att sitta ner på knä, ta katten mellan benen öppna munnen o trycka ner tabletten så långt det går i halsen med ett finger. stänga munnen och hålla den stängt samtidigt som jag smeker på halsen. man kan även blåsa på katten näsa lite, det främjar sväljreflexen.
jag brukar även doppa tabletten i smör, det får den o glida bättre o så tycker han det smakar gott.
men, jag kan erkänna att det slutar med att mina händer är sönderivna o han morrar lite åt mig. men, det går till sist.

lycka till

Hej alla!
Ville bara meddela att i morse satte min tjej i sig ett halvt fat med tonfisk. Det gick sakta som atten, men jag tassade därifrån för att inte störa.
Tabletten i sprutan gick inte så bra.. Mycket av "geggan" satt kvar i sprutan så jag har nu gjort som någon skrev. Hade henne mellan knäna och bände upp munnen på henne. Samma taktik som jag haft hela tiden, men det går snabbare nu.
Vet ej om det e för att jag blivit skickligare eller hon mer medgörlig. Nu hoppas jag att det är på väg åt rätt håll. Tänker fortsätta med den där soppan på spruta till den är slut. För att vara på säkra sidan att hon får i sig tillräckligt med näring. Men jag känner mig väldigt positivt inställd nu. Tack återigen för alla svar =)

Vad kul att det fungerar :laugh:
Jag har en katt som svälter sig ibland, jag tvångsmatar henne med A/d. Det blir väldigt "blött" när man mojsar runt i det ett tag, då går det att dra upp i spruta och ge. Sedan brukar hon börja äta från sked för att tillslut äta själv från skålen.
En grej som fungerar bra är att skjuta iväg torrfoderkulor över golvet som hon tar i farten. Men jag har bara torrfoder som godis så det är extra gott när de får torrfoder.

Hoppas det fortsätter så här bra och hon kommer igång med maten.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 266
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 047
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat