Jag krockade - vad händer nu?

Singoalla

Trådstartare
Jag krockade i helgen. Jag blev svårt stressad i en situation på väg till min brors vigsel och det bara låste sig i huvudet på mig. Försökte mig på att göra en U-sväng och trots att jag tyckte att jag tittade så noggrant så missade jag att det var en bil bakom mig och vi smällde. Alla oskadda, men trasiga bilar. Jag har lovat att ta kontakt med han som jag krockade med nu under dagen för att reda ut allt med försäkringar mm.

Vad händer nu? Jag har leasat min bil och han jag krockade med vet jag inte. Han fick en plåtskada där plåten revs upp några dm vid ena framhjulet, samt repor. Min bil är det värre med, verkar som att hela fronten fastnade i hans bil och revs ut. Jag kommer givetvis att ta på mig ansvaret för olyckan och jag gissar att det kommer att svida i min plånbok.

Hur mycket kan ett sånt här kalas landa på? Kan mitt försäkringsbolag vägra att betala ut eftersom jag var en klant? Vilken tidsaspekt tittar vi på, brukar sånt här redas ut snabbt eller kan det bli långdraget? Någon som har några erfarenheter av detta som jag borde ta med mig?

Under förutsättning att din bil är helförsäkrad så "tar" ditt försäkringsbolag smällen förutom självrisken.
Ditt fb betalar både din bil och motpartens.
Frågan som sådan blir väl inte långdragen eftersom ni är eniga om vem som var vållande.
Att få tid för reparation kan väl antagligen ta tid.
Beroende på vad du har för försäkring är det tänkbart att du får hyrbil under tiden skadan åtgärdas.

Under förutsättning att din bil är helförsäkrad så "tar" ditt försäkringsbolag smällen förutom självrisken.
Ditt fb betalar både din bil och motpartens.
Frågan som sådan blir väl inte långdragen eftersom ni är eniga om vem som var vållande.
Att få tid för reparation kan väl antagligen ta tid.
Beroende på vad du har för försäkring är det tänkbart att du får hyrbil under tiden skadan åtgärdas.

Tack för ditt svar! Bilen är helförsäkrad. Vad kan en självrisk ligga på, 2500:- per person?
Alltså typ 5000:- för oss båda? Det är ju pinsamt att jag inte har koll på min egen, men delar bilen med pappa och det är han som står på avtalet så jag har bara förlitat mig på honom. Han sitter dock upptagen hela dagen så har inte hunnit prata med honom.

Jag ska kolla upp det där med hyrbil också. Min bil blev bogserad till verkstad i Halmstad så jag ska klura ut hur jag ska få hem den sen också.

Ja, vi är eniga. Nu kan jag ju säga att han måste ha legat väldigt nära mig, och dessutom kört väldigt snabbt. Men hade han inte gjort det och jag ändå missat att se honom, då hade jag hunnit svänga runt ännu mer och då hade han mosat mig på förarsidan. Så jag känner att huruvida han körde för snabbt eller nära är ingenting som jag tänker tjafsa om alls. Jag skulle inte ha svängt ut framför honom.

Jag krockade i helgen. Jag blev svårt stressad i en situation på väg till min brors vigsel och det bara låste sig i huvudet på mig. Försökte mig på att göra en U-sväng och trots att jag tyckte att jag tittade så noggrant så missade jag att det var en bil bakom mig och vi smällde. Alla oskadda, men trasiga bilar. Jag har lovat att ta kontakt med han som jag krockade med nu under dagen för att reda ut allt med försäkringar mm.

Vad händer nu? Jag har leasat min bil och han jag krockade med vet jag inte. Han fick en plåtskada där plåten revs upp några dm vid ena framhjulet, samt repor. Min bil är det värre med, verkar som att hela fronten fastnade i hans bil och revs ut. Jag kommer givetvis att ta på mig ansvaret för olyckan och jag gissar att det kommer att svida i min plånbok.

Hur mycket kan ett sånt här kalas landa på? Kan mitt försäkringsbolag vägra att betala ut eftersom jag var en klant? Vilken tidsaspekt tittar vi på, brukar sånt här redas ut snabbt eller kan det bli långdraget? Någon som har några erfarenheter av detta som jag borde ta med mig?
Bilen bakom skulle alltså köra om dig när du gjorde en u-sväng? Jag kan tycka att det är bäst att lämna biten om vem som är vållande till försäkringsbolagen att bestämma.

Det är oftast olika självrisker för de olika delarna av försäkrigen. Trafikdelen har ganska ofta 1000 kr medan helförsäkringen allt mellan typ 2500 kr och 6000 kr.

Är du påkörd bakifrån är det inte helt säkert att ditt försäkringsbolag kommer köpa att du är ansvarig, så det kan bli tjäbbel mellan bolagen.

Om det är du som är vållande betalar du självrisk till ditt försäkringsbolag och de står för reparationerna för den andra bilen.
Om du har din bil helförsäkrad täcker försäkringen även din bils skador, men inte om den är halvförsäkrad.

Hur stor självrisken är kollar du med ert försäkringsbolag med :)
Med en bil hade jag 2000:- och på en annan närmare 5000:-, så det kan skilja rejält.

Men om han kom bakifrån och inte kunde stana så är väl han skyldig? Har inte gjort allt för att undvika olycka eller hålla ett säkert avstånd?

Bilen bakom skulle alltså köra om dig när du gjorde en u-sväng? Jag kan tycka att det är bäst att lämna biten om vem som är vållande till försäkringsbolagen att bestämma.

Det var en avfart till höger som jag svängde ut på och sen runt. Han trodde nog såklart att jag skulle svänga till höger och in på den gatan, inte först svänga till höger och sen rakt ut till gatan till vänster. Det var dessutom heldraget där :banghead:

Men om han kom bakifrån och inte kunde stana så är väl han skyldig? Har inte gjort allt för att undvika olycka eller hålla ett säkert avstånd?

Jag fattar inte. Han körde bakom men ts front revs ut?

Ja, alltså. Vi körde på en väg och det kom en avfart till höger. Jag svänger ut på avfarten för att få mer utrymme till min U-sväng. Föraren bakom mig tror såklart att jag ska svänga av och fortsätter rakt fram, men jag svänger sedan rakt ut i vägen. Som tur är så hann jag inte svänga helt runt för då hade han nog kraschat rakt in i sidan på mig, utan han träffar mig precis vid vänstra framlyktan. Hans plåt vid högra framhjulet rivs upp och jag skulle gissa att den fastnar bakom min framlykta. Så han river liksom med sig fronten på min bil.

Han hade nog inte säkert avstånd nej, men samtidigt så körde jag ju rakt ut.

Ja, alltså. Vi körde på en väg och det kom en avfart till höger. Jag svänger ut på avfarten för att få mer utrymme till min U-sväng. Föraren bakom mig tror såklart att jag ska svänga av och fortsätter rakt fram, men jag svänger sedan rakt ut i vägen. Som tur är så hann jag inte svänga helt runt för då hade han nog kraschat rakt in i sidan på mig, utan han träffar mig precis vid vänstra framlyktan. Hans plåt vid högra framhjulet rivs upp och jag skulle gissa att den fastnar bakom min framlykta. Så han river liksom med sig fronten på min bil.

Han hade nog inte säkert avstånd nej, men samtidigt så körde jag ju rakt ut.
Jag skulle bara att han inte höll ett säkert avstånd! inget mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka