"Jag kan tvingas lägga ner"

(Gotlands Tidningar)
Hästägare: Förbudet mot taggtråd runt hästhagar bör bedömas individuellt För snart ett år sedan blev det förbjudet med taggtrådsstängsel runt hästhagar. Nio hästägare på Gotland sökte dispens från bestämmelserna. En av dem som fått avslag är Blenda Horwitz som driver Sindarve ridskola i Garda. Vid...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Jag kan tvingas lägga ner"

Hon vill ha taggtråd, argumentet är att det inte finns bevis för att hästar skadar sig mer på taggtråd än på eltråd och att det är för dyrt att sätta upp eltråd :grin:.
Om det nu är så dyrt så att hon inte har råd att hålla sina hästar i hagar med eltråd - sälj!
Eller som hon själv säger, sätt dem i mindre hagar. Man kan ju dela upp hagen på flera mindre utan att de blir små och på så sätt få elen att gå runt, men det kanske är för mycket jobb?
Alternativet är trästaket, dyrt -visst, men hästar kostar! Har man inte råd att stängsla in dem ska man inte ha dem heller.

Lagar är till för att följas.

Det är inte säkert med elstängsel i så stora hagar säger Blenda Horwitz :confused:

Alltså har man 30-40 hektar hage, hur kan man då anse taggtråd vara säkrare ? Är man verkligen medveten om något djur (häst eller vilt) fastnar någonstans i hagen med dessa ytor och taggtråd ? Med dagens elstängsel torde det väl vara bra mycket säkrare än taggtråd. Undrar vad hon menar med att el inte skulle vara säkert ? Vi har ju massor med säkerhetsgrejor till stängsel nuförtiden, vi har övervakning, säkerhetshylsor mm, blinkade neonljus man kan hänga på staketet mm mm mm. Vad har taggtråden att sätta upp mot det ?

Tycker många hästägare har väntat in i det sista innan att göra åtgärder, och när väl lagen träder i kraft blir det ett jävla liv. Varför har inte de högjudda som förespråkar taggtråd succesivt bytt ut INNAN lagen trädde i kraft så hade de inte varit så kostsamt att behöva ta allt på en gång på kort tid ?

Så här var det även när alla hästar skulle ha hästpass...de flesta väntade in i sista minuten..och sen blev det kaos för ALLA skulle ha samtidigt..och ett jäkla liv blev det över väntetider.:angel:

Bra sagt! Och det är väl uppenbart att skador från taggtråd blir värre än från elstängsel!

Så otroligt fåniga argument hon har!

Hon har haft Lång tid på sig att spara pengar för att sätta upp staket.
Hon har en ridskola... är det verkligen en bra ide att lära barn att taggtråd är ok?!? Jag tycker absolut inte det.

Argumenten att det inte skulle hålla är skitsnack. Eltråd duger alldeles utmärkt även över större areor och frågan är ju, Måste hästarna ha så stor hage vintertid? Gör dne mindre, spara mer pengar till sommaren och få ett bättre bete nästa sommar på den del de inte går på, eftersom hästarna inte trampar sönder marken.

Kanske lika bra att hon tvingas lägga ner om hon inte har råd att köpa eltråd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Gotlands Allehanda / helagotland.se) Förbudet på att ha taggtråd runt hästhagar upprör hästägare på Gotland - Förutsättningarna på...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama