Jag kan inte slappna av .

W

Whiplashr

Jag har ett stort problem i ridningen , coh det känns som en begränsning för min egen utveckling .
Jag har jättesvårt för att bara slappna av och följa med i rörelserna i trav och galopp. Försöker verkligen sätta mig ned i trav och galopp men när jag slappnar av känns det som om jag bara flyger högre och högre upp ur sadeln . :confused: jag får bara tips från mina nära och kära att jag ska tänka mig att jag sitter i världens skönaste fåtölj eller liknande men det är då jag får det här "flygande" problemet . Har ingen möjlighet att bli longerad då jag rider på ridskola . Har prövat att rida utan stigbyglar men då tappar jag balansen snabbt och ramlar nästan av .. behöver verkligen hjälp med detta . Älskar till exempel dressyr men vågar inte starta ngn dressyrtävling pga detta . :(

Sv: Jag kan inte slappna av .

Såklart att du ska satsa på dressyr om du gillar det! Om du absolut inte kan tänka dig att rida utan stigbyglar så läng stiglädren en bra bit och trampa NER. Du vet förstås att svanken ska "fjädra". Om du slappnar av "helt" så tappar du kontakt & balans och studsar istället -som du beskriver så bra.
Det handlar om att hitta rytmen. För att komma in i den kan du tänka att du rider lätt, men utan att höja/sänka dig. Räkna ett-två ett-två...... Det hjälper! Jag är en typisk "ponnyryttare" och har ibland svårt att rida avslappnat på hästar med stort steg - särskilt om de inte är samlade. Jag gör då precis så - räknar (väcker viss munterhet när jag gör det högt:rofl:!)

Du behöver rida mer än på ridskola. Kanske bli medryttare?
Jag lärde mig mer på 2 månader än ett år på ridskola, helt annan sak och man lär sig massor eftersom ridningen till exempel är mycket mer varierad. Du kan få träning av tränare, eller varför inte hästägaren?
Ut och leta häst! :D

Eftersom du skriver att du har svårt att rida utan stigbyglar så tycker jag du ska börja med att öva det! Jag sitter ofta och spänner mig omedvetet och har då svårt att sitta ner.

Tänk dig att dina ben är långa, tunga och geleaktiga utan muskler. Ta tag i sadel/manen om det känns som att du glider av. Dra inte ner dig i sadeln med hjälp av handen utan håll bara i så att du själv känner dig säker på att du hålls i sadeln. Då vågar du också slappna av i benen och kan bättre följa hästens rörelser!

Du ska göra balansövningar, massor med balansövningar - Plocka äpplen, nudda tån, kvarnvingar - rör på dig i sadeln.

Vill du öva utan sadel så hitta en stock i skogen där du kan sitta och träna - kanske ett stockhinder. Pilatesboll är super men den kostar en slant.
Enda sättet att få upp sin balans är just att öva, öva och öva.

Om hästarna är ok med det så kan man göra det under varje skrittpass - fråga ridläraren om det är ok. Bara för att hästen får långa tyglar behöver inte ryttaren sitta o slöa.

Letar efter medryttarhäst faktiskt .. men det verkar inte finnas så många annonser som passar mig direkt .. menmen , letar på jag ! ;)
När jag skrittar fram i början av varje ridpass brukar jag rida utanstigbyglar för att träna balansen . ska försöka träna på att hitta takten :)
tack för tipsen !

Har du ingen som kan longera dig? Då kan du fokusera helt på din balans och följsamhet medan linföraren tar hand om tempo och styrning.

Det är svårt att ge ett råd utan att se dig, men det låter som att du tänker lite för mycket på att slappna av. Du ska vara avslappnad, men inte helt avslappnad. Du måste använda magmuskler och ryggmuskler till att sitta kvar i sadeln, annars skumpar du.

Jag har ett stort problem i ridningen , coh det känns som en begränsning för min egen utveckling .
Jag har jättesvårt för att bara slappna av och följa med i rörelserna i trav och galopp. Försöker verkligen sätta mig ned i trav och galopp men när jag slappnar av känns det som om jag bara flyger högre och högre upp ur sadeln . :confused: jag får bara tips från mina nära och kära att jag ska tänka mig att jag sitter i världens skönaste fåtölj eller liknande men det är då jag får det här "flygande" problemet . Har ingen möjlighet att bli longerad då jag rider på ridskola . Har prövat att rida utan stigbyglar men då tappar jag balansen snabbt och ramlar nästan av .. behöver verkligen hjälp med detta . Älskar till exempel dressyr men vågar inte starta ngn dressyrtävling pga detta . :(

Jag brukar inte tänka på att jag inte får studsa utan bara tänka på hästens form ibörjan när jag precis satt mig ner i traven och sedan efter ett tag så har man liksom kommit in i takten. För om man tänker att man måste sitta still hela tiden så skumpar ( Iaf jag ) bara ännu mer.
Lycka till med ridningen och hoppas du hittar en medryttarhäst :)

Jag hade jättestora problem med att sitta ned, ffa i traven tidigare. Då hade jag bara möjlighet att rida på ridskola (1h/vecka).
När vi bytte ridlärare behövde vi inte sitta ner i traven om vi inte ville/inte tyckte att det var läge. Jag gjorde det inte särskilt ofta eftersom jag tyckte att det gick så dåligt då. Red säkert ett och ett halvt år utan att sitta ned mer än korta stunder då och då. När jag sen försökte igen så kunde jag! Bara själva ridandet övade upp balansen så att jag kunde sitta bättre och jag tror att det gick lättare när jag inte tänkte så förtvivlat mycket "nu ska jag inte skumpa, nu ska jag inte skumpa..."
Nu sitter jag ner när jag tycker att hästen går bättre och när jag känner att jag inte stör den utan snarare kommer åt bättre.

Det där är klokt - känner man sig osäker när man ska sitta ner så är det bättre att rida lätt - balansen blir bättre och man känner sig säkrare. Mycket bra tänkt av den ridläraren.

Övning ger färdighet.
Ta upp problemet med din ridlärare. De är ju där för att lära dig och sitsen är A och O i ridningen.
Problemet när man rider på ridskola är att man oftast rider så många olika hästar (vilket iofs kan vara bra) och alla hästar har olika gång och steglängd. Det är lättare att lära sig på 1 häst där man har vetskap om steget.

När jag gick på ridskola (för 100 år sedan) så hade vi ganska ofta balansövningar m.m. Har ni inte det?

Mitt tips till dig är att länga lädren, lodrät sits och tänk dig att någon drar i ditt hår från en tofs mitt uppe på huvudet. Tänk inte att du ska slappna av utan följ bara med. Upp med huvudet och titta rakt fram.

Ridningen består av känsla, det är då man lyckas med det man vill. Att "bara" rida efter instruktioner går inte, känslan måste finnas där.

Lycka till
Lakrits/som sitter ner i traven på sin travare i full travartrav :D

Jag sprova nästa gång vi rider .. hon jag rider för nu är jätteduktig , diplomerad ridlärare , men för henne behöver vi typ inte sitta ned överhuvudtaget inte ens när vi ska fatta galopp . vi får liksom sätta oss ned preciiis när vi göra galoppskänkeln. Men det kan ju absolut vara för att vi ska träna upp balansen .. :)*

Hade en lite konstig dröm inatt .. drömde att jag red ute bredvid en åker och kunde sitta ned i trav :D och jag kommer ihåg hur jag gjorde oxå ! :D jag satte mig ned och gungade med men satt ändå helt rakt i sadeln . för prova nästa gång det ä ridlektion . :)

Red idag i en ridgrupp .. och jag sitta ned på en skumpig häst men då var det i en sakta trav xD men jag har kommit på att det går bättre när jag liksom trampar ned stigbygeln :)

Du har fått flera bra tips men jag skulle även vilja lägga till att du ska tänka på din andning, djupandas så långt ner i magen du kan och gör det lugnt! Jag hade och har fortfarande lätt för att spänna mig, men det hjälper när jag fokuserar på andningen.
Prova även att lyfta båda benen samtidigt ut från sadeln ända uppifrån höften och lägg dem mjukt mot hästen igen, för att du ska komma djupare ner i sadeln (ta ett djupt andetag samtidigt, fungerar ännu bättre då). Börja i skritt ett par gånger i början på passet och sedan vid behov när du känner att du hamnat ovanför sadel. När du kommit till att du kan sitta ner i traven utan stigbyglar och känner det som att du hamnat ovanför sadeln kan du göra det även då!
Lycka till!

En bra sadel är viktigt, olika hästar har olika stor gång, träna sitsen är ett ständigt pågående arbete dessutom!

Ett knep för att slappna av är annars att blunda! Det brukar jag göra emellanåt och det är suveränt. Lossa axlarna och slappna av i knäsluten + ANDAS.

Jag har ett liknande problem; (förlåt om jag lånar tråden) jag har inga problem att rida utan stigbyglar, men när jag sitter ner i trav guppar stigbyglarna omkring och fastnar längre in på foten eller så tappar jag dom. Koncentrarar jag mig bara på stigbyglarna börjar jag stutsa omkring i sadeln istället... :smirk:
Nån som har samma problem?

Jag har faktiskt knappt ridit utan stigbyglar annat än i skritt , så jag vet inte riktigt huruvida jag sitter ned i trav utan stigbyglar . När jag gjorde det senast en gång hade jag en väldigt känslig häst som typ stannar om man blir osäker (vilket jag blev i traven) , så jag fick rida lätt istället . Jag tror att jag spänner benen men grejen är att jag liksom inte känner när jag spänner dem . Det är ganska lätt att säga åt sig själv att slappna av .. men det blir svårare när det kommer till kritan . Ska börja rida i en ny grupp imorrn , har inte ridit i den tidigare så den kanske är mer inriktad på sits .
Jag tror att det skulle gå bättre om jag tar ett djupt andetag (skrittar) , slappnar av i benen , håller ryggen rak , hittar balansen . Och sedan joggar igång sakta sakta i trav , när jag kan sitta ökar jag tempot osv . För i en långsam trav kan jag sitta ned faktiskt , även om hästen är skumpig . Det är dock lite svårt i ett ridhus att trava långsamt då vi är typ 10 stycken som tider samtidigt .. Det är värsta är om jag försöker sätta mig ned från lättridning i trav . Alttså att jag rider lätt och sedan bara sätter mig ned . Då GÅR det bara inte , jag hamnar i otakt direkt .:confused:

Jag har ett liknande problem; (förlåt om jag lånar tråden) jag har inga problem att rida utan stigbyglar, men när jag sitter ner i trav guppar stigbyglarna omkring och fastnar längre in på foten eller så tappar jag dom. Koncentrarar jag mig bara på stigbyglarna börjar jag stutsa omkring i sadeln istället... :smirk:
Nån som har samma problem?

Jag tror det beror på att du kniper med knäna för att hålla dig kvar i sadeln. För mig brukar det hjälpa att börja med att stå upp i lätt sits först, för att få in känslan av tramp i stigbygeln och svikt i hälen och sedan sätta mig ner och försöka bibehålla känslan.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 758
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 168
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama