Jag kan inte rida...

Sparvoga

Trådstartare
Har ridit lite sporadiskt sista året pga en ridolycka, så en kompis har ridit min häst och hoppat honom. Nu när jag har börjat ridat har jag märkt vilka brister jag har....
Min kompis rider med en låg, stilla och mjuk hand och mycket ben, det trivs min häst helt kanon med, han får då runda fina språng och en jämn bra galopp.
När jag rider så har jag en hög hand som ej är stilla håller på och tar i hans mun utan att jag tänker på det, helt enkelt en dumhet av mig, suck, sen har jag inte starka ben heller. Det går bra att hoppa när jag rider för bla min kompis som hela tiden påpekar mina brister för mig och då hoppar hästen lika bra för mig, men hur ska jag göra för att få till det när jag rider själv?? och hur får jag starka ben, vilken träningsform ska jag köra med??
Det som är bra är att jag inte blir arg på hästen när det inte går bra utan blir hysterisk på mig själv, som tur är. Jag blir tokig när jag så väl vet hur jag ska göra med gör tvärtemot ändå, men det ska gå, är jobbigt att arbeta bort gammla fula vanor, suck!!

Sv: Jag kan inte rida...

Jag vet hur du känner dig då jag känner igen mig i din situation. Själv jobbar jag med att öva, öva och öva. Jag jobbar stenhårt på min sits, mina händer och placering av skänklar.

Jag har en tränare som jag rider för en gång i veckan och hon är medveten om mina brister, så hon tjatar öronen av mig, men nån gång ska det väl ge med sig. Jag tränar western som fokuserar MYCKET på ben.

Det kanske vore en idé att träna för en tränare, om du inte redan gör det? Som kan hjälpa dig att se dina brister i ridningen och som korrigerar det på en gång, gång på gång. Om du har möjlighet att styrketräna på gym ex. så är det kanon att köra ben-övningar för att träna upp styrkan.

Jag har precis samma problem.. :) Det är nästan pinsamt dumt för jag har ridit typ hela mitt liv och tävlat både dressyr och hopp i ett antal årmen sen har jag hållt upp i ungefär fem år och nu köpt häst. Inget fungerar som det ska. Händer och ben flaxar hit och dit, balansen är bort blåst, hindren verkar helt plötsligt jätte höga och skrämmande. Korrekt sits... Den finns bara inte hos mig!! Jag kämpar med detta varje dag men känner inga direkta framsteg utan sitter där och guppar som en idiot i sadeln men det bjuder jag på, förr eller senare rättare det nog till sig för både dig och mig. Det är bara att träna vidare!! :)

Hej på dig!
Jag tror det är så att ALLA har kroppsliga och mentala hinder som försvårar ridningen. Även din kompis. För att inte tala om att våra hästar också har några...
Man kommer inte ifrån det, men man kan träna på ett sånt sätt att man förbättrar sina hinder, och det tycker jag att man gör bäst genom att träna på en sak i taget.
Det låter som den långsammaste vägen, men faktum är att det nog är den snabbaste - genom att göra varje sak noga genomtänkt och öva och öva tills det går in i reflex-systemet, och sen vidare till nästa, tror jag går mycket fortare än att försöka bättra på 10 saker på en gång. Jag har gjort det sistnämnda i ca 10 år på ridskola och diverse medryttarhästar och till slut gett upp, ledsen, frustrerad och arg på mig själv som inte tycks komma framåt alls.
Nu har jag genom mycken mental träning börjat lära mig att svälja egot, och strunta i att det kanske kommer ta 100 år innan jag kommer nån vart, jag tränar på MIN kropp, fokuserar på MIN olydiga kroppsdel, tills jag hittar knapparna som gör ridningen enkel.
Och det är rätt fantastiskt att när man börjat göra på det här viset och samtidigt försöker börja lära sig att läsa av feedbacken från hästen (vilket inte heller är lätt!) så blir man allt känsligare för små förändringar, och tänk - det blir hästen också! :)
Så det enda jag kan säga dig är det - upp med hakan och träna vidare, förr eller senare kommer du att börja märka skillnad!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV