Jag kan inte hantera min häst, alla är rädda för honom HJÄLP MIG !

M

MichelleJ

Hej!
Jag har en D-ponny som jag i stort sett alltid haft problem med sedan jag fick honom för 1 år sedan. Han kan aldrig stå stilla i boxar eller stallgångar, utan står och väver hela tiden, och springer fram och tillbaka. Han har stegrat några gånger också. När man rider honom så slänger han sig jätte ofta och vägrar gå förbi en viss punkt. Man kan kämpa med att få fram honom i en evighet men sedan är det något nytt som är läskigt, och han slänger sig. Samma sak händer i paddocken, då galopperar han tvärs över hela paddocken. Han slänger sig oxå framför bilar. Det händer att han stegrar sig när man rider. När vi ska sätta på honom sadeln så blåser han upp sig jätte mycket och visar ögonvitorna, och flåsar. När man leder honom springer han över en utan någon respekt. Han har ingen alls repekt för människor. Just nu får jag inte tag i honom i hagen, han sparkar emot mig och hugger mot mig. Han attakerar med öronen bakåt och slåss med frambenen. Igår sparkade han två människor. Förra ägaren fattade inte vad jag pratade om när jag ringde för råd. Jag vågar inte änns gå in i hagen till mig häst. Jag har försökt allt jag kan med honom. Men nu är jag livädd, snälla hjälp mig! Hur och vad ska jag göra?!
:confused::cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag kan inte hantera min häst, alla är rädda för honom HJÄLP MIG !

Det låter som att det har gått väldigt långt. Om du ska kunna lösa det här måste du ta hjälp av någon. Leta reda på en duktig tränare med lång erfarenhet som kan hjälpa både dig och hästen. För att det ska fungera måste ju även du få lära dig hur du ska hantera honom. Ett så här stort problem kan du aldrig lösa själv, särskilt inte när du blivit rädd, vilket jag har full förståelse för.

Lycka till!

Den hästen verkar ju fullständigt livsfarlig att rida och hantera.
Om det bara är att han har tagit överhanden eller om han har fysiska problem och detta bettende är det enda han kommer på för att protestera.....

Som det är nu är han ju en fara för sin omgivning och du måste genast ta kontakt med vet. eller liknande för att få råd.
Det kan låta hemskt och elakt men kanske är avlivning enda alternativet.

Lycka till.

Självklart blir man rädd när det får gå så här långt. Ta kontakt med en NH-tränare, de brukar kunna hjälpa till att lösa sådana problem. Läs även själv mycket om det, böcker, internetsidor etc för att få förståelse för vad det kan vara hästen gör och om ditt kroppsspråk kan vara fel. Får du tag på hästen så gå på promenader. Lägg sadeln på hyllan och träna ledövningar, gärna på inhägnat område. Hästen ska följa dig, se till att ni har kontakt. Gå några steg, stanna, gå lite, vänd etc. Var med hästen, umgås. Du behöver kanske inte heller ta in hästen varje gång du går in i hagen utan ibland bara ge en morot, klappa om och mys lite. Gå inte ifrån hästen utan skicka iväg den när du ska därifrån.

Och återigen: kontakta NH-tränare. Det är viktigt att ta hjälp när det har fått gå så långt så det inte sker onödiga olyckor.

Bra att du skrev att det kunde ha med fysiska problem att göra. Jag hade inte en tanke på det då jag förutsatte att den var kärnfrisk.

Veterinär+equiterapeut kanske kunde vara bra att samarbeta med till en början.

Avlivning?? Det låter väl mest som att hästen tagit herraväldet och spårat ur.
Jag får väl ge Bukes standardråd:
Kolla upp hästen med en veterinär, och om han är frisk, anlita därefter en riktigt hästkunnig tränare.
Hästar kan faktiskt bete sig som as utan att vare sig vara sjuka eller behöva avlivas.

Den hästen verkar ju fullständigt livsfarlig att rida och hantera.
Om det bara är att han har tagit överhanden eller om han har fysiska problem och detta bettende är det enda han kommer på för att protestera.....

Som det är nu är han ju en fara för sin omgivning och du måste genast ta kontakt med vet. eller liknande för att få råd.
Det kan låta hemskt och elakt men kanske är avlivning enda alternativet.

Lycka till.

Det låter som att hästen inte trivs med dig alls, ta hjälp av en NH tränare så att hästen börjar lita på dig.
Att han inte står still i gpngen osv är naturligt, det är någonting man ska lära hästen eftersom att det går mot hästens natur att stå still en längre tid.
Att han visar ögonvitorna vid sadling talar ett mycket tydligt språk, OBEHAG och RÄDSLA. Kolla om sadeln passar, om den trycker osv.
Vad gör du när du rider? Vad har du för HUVUDLAG SAMT BETT?
Hästens mun är det känsligaste stället på hästen, oerhört mycket nerver som bettet hela tiden trycker på även på helt lös tygel.
Hur gammal är han och när blev han kastrerad?
Som sagt, orsakerna är ofta flera till en sådan grov problematik!

1. Kolla igenom ponnyn så att den är frisk. Anlita en veterinär för detta. En veterinär har en mångårig yrkesutbildning med högt ställda krav. Det finns inga andra motsvarande utbildningar, utan du riskerar endast att bli av med pengar och ponnyn att inte få hjälp med sin hälsa.
Först efter att veterinären har gjort sitt, så kan du om du vill ta in någon annan form av "hjälp".
2. Om ponnyn är frisk. Ta hjälp av en hästkunnig tränare. Naturligtvis kan det finnas någon enstaka NH-tränare som är duktig, men titeln NH-tränare innebär också att där finns kreti och pleti som gärna tar betalt för sin okunskap i hästhantering. Se till att du får en tränare med lång erfarenhet av hästar och med ett gott rykte.

/V

Oj, du har fått ordentliga problem. I det här läget är mitt råd att inte ha hästen kvar. Om det har gått så långt att den sparkat människor, är den rent farlig. Hoppas det gick bra för dom. Men fundera verkligen om du ska ha den kvar - om du är rädd blir det svårt att lösa problemet.

På din beskrivning av hästen får jag känslan av att den är rädd och osäker. Reagerar med panik och aggressivitet på omgivningen.

Norrland

men titeln NH-tränare innebär också att där finns kreti och pleti som gärna tar betalt för sin okunskap i hästhantering. Se till att du får en tränare med lång erfarenhet av hästar och med ett gott rykte.

/V

Måste bara lägga in en tia på detta. Självklart måste det vara en tränare som vet sin grej. Oerhört många kallar sig NH-tränare nu för tiden, men själv skulle jag bara vara trygg med ett fåtal av dem.

Självklart ska man vara mycket kräsen med vilken typ av NH-tränare man kontaktar. Det finns många "fula" tränare som är rent värdelösa och har galna metoder men oavsett vad för tränare man väljer ska man väl vara kräsen och se vad de har för rykte och vad de har gjort för andra människor och hästar?

Olyckligtvis har många verkat få fel bild av vad NH är. Vet inte om de bara har träffat på kuvade hästar eller vad det handlar om. Bra att du påpekade detta dock.

Även om andra skriver att hästen kna vara i behov av slakt så tycker jag inte du ska bry dig om det.

I första hand, som redan skrivits. Kolla upp hästen. Ta honom till en klinik och kolla upp om det är något problem med honom. Smärta kan orsaka aggresivitet, men det behöver inte betyda att hästen är slaktfärdig. Skador kan göra ont utan att vara dödliga. :)

När du kikat upp hästen, så tag ut en NH tränare. Det finns både bra och dåliga tränare, och som inom alla tränare så är det som att köpa grisen i säcken. Hör dig för innan du tar ut någon. Rycktet säger ofta mycket om hur personen är.
Väg för och nackdelar som du hör om tränaren. Bara för att någon säger att det är en dålig tränare så behöver tränaren inte vara dålig, det kanske var så att personkemin inte stämde...

Men ta inte ut en tränare föränn du har tagit hästen till en klinik (såvida du inte behöver hjälp till kliniken med hästen).
Om hästen är så aggresiv som du säger kan det vara att slänga pengar i sjön och göra mer skada än nytta.
Har hästen ont och en tränare kommer för att arbeta med den så kan det skapa mer problem än lösa dessa.

Har du kikat på NNHA´s hemsida? De tipsar om tränare. Jag kan inte stå för kvaliten på tränarna men de finns där iallafall.
Hittar du ingen i ditt område, hör av dig så kan jag kika bland mina kontakter. :)

1. Se till att inte du eller andra personer / djur kommer i vägen och blir skadad.
2. Se till att inte du eller andra personer / djur kommer i vägen och blir skadad.
3. Se till att inte du eller andra personer / djur kommer i vägen och blir skadad.
4. Hälsoundersökning av veterinär (som ska förvarnas om hur hästen har reagerat).
5. Som flera sagt innan, hitta och använd en specialtränare för problemhästar. Lycka till !

För det första så har han ingen respekt för dig, och eftersom han lyckats skrämma dig (och jag förstår att du blir rädd) så är det inte så lätt för dig att få ordning på honom. Om någon annan rider honom, gör han likadant?
Ang att hans förra ägare ställer sig oförstående till detta beteende... Jag skulle gissa att han säkert gjort så mot dem också, men det är klart att de inte vill erkänna det -då skulle de ju erkänna att de gjort fel som inte talat om detta för dig (notera ironin här).

Jag har råkat ut för något liknande. Köpte en jättefin D-ponny som uppförde sig i nån månad efter att jag fått honom. Sen började han sticka som en tok. Och det kom helt plötsligt! Han kunde gå hur fint som helst och sen plötsligt få ett utbrott och skena med huvudet så högt att han slog i min hjälm. Han sprang på andra hästar och kraschade i paddockstaketet eftersom han inte såg vad han gjorde. För att ni ska förstå hur högt han hade huvudet så kan jag förklara med att folk som såg det sa att det där är anatomiskt omöjligt, och tränset åkte av över öronen. Efter att han gjort så på en framridning på tävling så bestämde vi att jag inte skulle tävla honom mer och vi skulle inte ha kvar honom. Fast först fick han en chans till, vi lämnade honom hos min tränare för att se om han kunde få ordning på honom men det lyckades inte.
Nu började då problemet att bli av med honom -vi ville ju inte vara ansvariga för att sälja honom till någon annan så vi ville att de förra ägarna skulle ta tillbaka honom. Men de ville självklart inte ha honom. Mamman i familjen blånekade och sa att det var jag som fick honom att göra så. Men både dottern och pappan hade tidigare erkännt att jo, han har gjort så tidigare.
Vi kontaktade folk på den ridskola där de haft honom uppstallad och omdömet om hästen var; Den hästen är knäpp. (men ingen ville vittna i rätten då de var bekanta med familjen som ägt honom).
För att göra en lång historia kort så slutade det med att vi fick tillbaka en del av pengarna, jag slutade vara rädd för honom och kom på hur jag skulle kontrollera honom -han kunde fortfarande fara iväg men väldigt sällan och då skenade han inte varv på varv i paddocken utan kastade sig bara framåt innan jag fick stopp. Jag kom igång med tävlandet igen och red elitallsvenskan på honom (efter endast 5 tävlingar blev vi inlånade i en klubbs elitlag). Sen blev jag 18 så vi skulle sälja honom ändå, och hittade en tjej som red honom super. Vi visade film på hur han kunde göra och var noga med att tala om det gång på gång. Men de ville ändå ha honom. Veckan innan besiktningen var han tvärhalt. Visade sig att han hade stora pålagringar i båda fram + osteoporos (inte säker på stavningen, men benskörhet) i dessa så han kan få ont om han gör vissa saker.
Detta har han troligen haft länge och säkert haft ont vid det hårda arbete han utfört innan vi köpte honom (internationell dressyr, LA hoppning + lite fälttävlan). Vi vet ju inte om det är detta som gjort att han varit så bråkig, men denna hästen är så snäll att jag skulle kunna skicka ut en 3-åring att rida ensam på honom i skogen och vara säker på att de skulle komma tillbaka tillsammans, men att rida dressyr på honom och arbeta är en helt annan sak. (tilläggas bör också att båda föräldrarna i hans förra familj är veterinärer).

Med detta ville jag ha fram att det kan vara värt att kolla om din lilla häst kan ha ont. antingen i benen eller ryggen. Kissing spines kan ju få rätt häftiga reaktioner tex.

Hade du bott i närheten hade jag kunnat titta på hästen och se om jag kunde hjälpa dig lite iallafall.

Han låter som en mycket, mycket olycklig häst som mår väldigt dåligt. :( Jag tror ni är helt fel för varandra och visar han sig vara helt frisk, att utrustningen passar och att han inte har synfel så tycker jag du ska göra dig av med honom på ett eller annat vis för bägges skull. Om det här får fortsätta så finns det en stor risk att ni båda kommer att skadas, i värsta fall livshotande. Hästen verkar vara otrygg såväl vid hantering, uppstallning, i hage och under ryttare. Jag förstår inte varför ni inte gjort någonting tidigare istället för att låta det eskalera? :confused:

Hur gammal är den och vad har han varit med om tidigare? Vad har du själv för kunskaper, vad har de andra i stallet för kunskaper, vad får han för foder och hur mycket, är tänder och rygg kollade av veterinär, hurdan är hagarna, hur länge får han vara ute, trivs han i flocken och har du tillgång till kunniga som inte försöker "uppfostra" honom? Jag tycker att det låter som om hans förtroende för dig och de andra är helt obefintligt, han mår skit och är rädd, har eventuellt även ont. Om det är som jag befarar så tar det här åratal att reparera, om det öht går.

Kan inte förra ägaren hjälpa dig att hitta ett nytt hem till honom?

Jag ska faktiskt vara lite hård och säga att du ska avliva hästen. Tror nog det är det mest humana!

Du har ju själv varken mod eller kunskap att klara av hästen, och utan det så är det bara dumt att försöka på en redan så pass förstörd häst.

Om du ändå skulle välja att behålla hästen i livet så ska den besöka kliniken GENAST!
Förvarna dem om hur hästen är så de kan ge hästen lugnande innan.
Om du själv inte kan leda/visa hästen, be någon riktigt duktig som du känner göra det. Finns garanterat någon som klarar av det.

Om hästen nu skulle vara kärnfrisk, ja ta då hjälp av en tränare som kan hjälpa er från marken (!)
Sätt INTE sadel på hästen på någar månader. Med tanke på hur skarpt hästen har reagerat vid sadling så förstår jag inte att ni öht har kunnat sätta er på hästen!!!!
Redan där visar den ju ett enormt obehag.
För att få bort obehaget måste man börja om från början, och lite till. Bara lägga på en Väl anpassad sadel, utan att spänna sadelgjorden, och sen ta ett steg i taget innan man ens funderar på att rida hästen.

Sen bör man även se över miljön. Om hästen är "galen" i stallet så kanske den inte trivs, kanske man måste flytta.
Eller kanske hästen måste byta ägare och ägaren byta häst...

Hejsan!
På din förklaring så förstår jag att din häst mår dåligt både psykiskt och fysiskt.Jag tror din häst har ont och att han försvarar sig mot dig....och andra du berättar att så fort du ska lägga på sadel så rullar ögonen ett mycket stort tecken att din häst har ont.Finns det ingen som kan hjälpa dig med honom?vart bor du? jag kanske kan ordna en som bor nära dig,en duktig människa som kan hantera honom.Det är ju lätt att säga nh tränare men tyvärr så finns det många som säger sig träna nh.Nu menar jag en seriös tränare.Som kanske kan hjälpa dig så hästen blir undersökt av veterinär,det måste finnas någon i din närhet som kan hantera honom??Eller?Dina föräldrar kanske,vart står han på ridskola eller?Om du bodde i närheten av mig skulle jag hjälpa dig direkt.här finns det några bra nh människor som jag känner som kunde hjälpa dig till en veterinär så fort som möjligt redan imorgon..Hör av dig och tala om hur det går
Många kramar //Åsa

Jag tror att jag känner både dig och din häst. För visst är det så att det är Izzy vi pratar om?

Vilket stall är det ni står i nu, för ni har flyttat ifrån Katarinas eller?

PM:a mig så kan vi prata mer där, vill gärna komma ut och titta på honom eftersom jag inte alls minns honom såhär.

1. Se till att inte du eller andra personer / djur kommer i vägen och blir skadad.
2. Se till att inte du eller andra personer / djur kommer i vägen och blir skadad.
3. Se till att inte du eller andra personer / djur kommer i vägen och blir skadad.
4. Hälsoundersökning av veterinär (som ska förvarnas om hur hästen har reagerat).
5. Som flera sagt innan, hitta och använd en specialtränare för problemhästar. Lycka till !

Håller helt med!
om du fortfarande kankse inte vill ha kvar honom efter eventuellt träning (om det visar sig att han var frisk eller inte var frisk men sen är det och du fått hjälp med träning också) så kan ni ju ändå sälja honom, när ni väl vet vad problemet är och ni fått bra hjälp.

Jag kan förstå om du kanske inte vill ha kvar honom, ibland är det bättre att börja om med en annan häst om man blivit rädd och som i ditt fall inte har haft honom så länge och kankse då aldrig egentligen fick en bra relation.

Oavsett om ni behåller eller inte så måste du och dina föräldrar kolla upp med veterinär och sedan kanske tränare innan ni säljer, för hästens skull.

hoppas det ordnar sig och kom ihåg att ta ut en veterinär!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 432
Senast: mily
·
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar