Sv: Jag jag friskriva mig dolda fel?
Hästen är nu såld, köparen kom ner såg hästen, prövred och informerades dels om den nyliga hältan, och dels om en tidigare böjprovsreaktion på en tidigare besiktning (ej samma ben)
han gjorde ej någon besiktning vid köpetillfället (vilket jag noterade i kontraktet). Samt att jag skrev ned att köparen var informerad om ovanstående hälta, i punkten 16 under övriga överenskommelser.
i punkt 13(säljarens utfästelse om hästens skick) kryssade vi ej i något ej heller i punkt 9(förutsättning för köp) om hurvida hästen kommer att gå att försäkra eller ej. (jag kommer dock att skriva över nuvarande a1 försäkring men det står ej i kontraktet) ej heller har vi kryssat i vad hästen kommer att användas till.
På detta sätt skall jag väl nu stå relativt fri OM något skulle inträffa i framtiden (vilket jag verkligen inte hoppas)
Jag har ju sagt ärligt till köparen hur det står till och om att han ej begär veterinärbesiktning så har han ju på det sättet inte fyllt sin plikt att besikta hästen fullt ut vilket ju är till nackdel för honom om något inträffar..
nu fick han ju hästen för en billig peng (trenolligt belopp) och jag har sagt det jag vet, mer kan jag ju inte göra då är ju valet hans och han valde att chansa. Det verkade dock vara en vettig människa så det blir nog i slutänden bra :-)
det är ett giller detta med kontrakt...