Jag jag friskriva mig dolda fel?

F

Fantasi

I ett försäljningskontrakt?
om jag säljer en häst som innna köpet varit halt av okänd anledning men vid köpet är ohalt?

jag vill ju inte riskera att få tillbaka hästen Om det mot förmodan skulle vara något..
Naturligtis upplyses köparna om att hältan funnits där.

tacksam för svar..

Sv: Jag jag friskriva mig dolda fel?

Du kan inte friskriva dig, men skriv gärna med i kontraktet att köparna är upplysta om att hästen förut varit halt och att de skriver under på det. Då tror jag du har gjort vad som står i din makt för att förhindra att köpet går tillbaka.

Detta är ju inget dolt fel, eftersom både köpare och säljare vet om det. Är man bara ärlig brukar det inte vara några problem.

jo det är ju sant!kommer definitivt att upplysa om hältan, för jag vill ju naturligtvis att köparen skall veta om det samt att jag inte vill riskera att få hästen tillbaka..

Du kan friskriva dig men da ska det avspegla sig i priset pa hästen. Dvs ett mycket lagt pris. Da köper köparen hästen i sk befintligt skick. Titta gärna pa de färdigutformade kontrakt som fins i handeln. Där finns en sadan klausul.
Jag skulle dock aldrig rekommendera nagon att köpa en häst med ett sadant kontrakt.

Men det är väl lars deckermans kontrakt? jag använder alltid dem.. just eftersom jag hoppas på att jag som säljare skall stå fri så långt det är möjligt.

Jag menade att jag inte skulle rekommendera nagon att köpa en häst där säljaren vill friskriva sig fran ansvar - inte att det skulle vara nagot fel pa de kontrakten.

Men där finns brister i de kontrakten. Så det är bra att vara medveten om att inte allt är bra och kanske inte heller gäller om det kommer till en tvist.

Jag sålde en häst för ett par år sedan som inte gick igenom två besiktningar med 4 veckors vila mellan. Visade inget på longering i något varv men var 1 grad halt hö fram vid böjprov.
Köparen skulle ha hästen så hon fick ha henne på öppet köp i en månad och sen låta en veterinär böja benet igen. När månaden gått ville hon fortfarande ha hästen men tyckte inte att någon veterinär behövde böja, hennes dressyrtränare hade longerat henne utan markering så hon var nöjd med det.
I kontraktet skrev jag att hon köpt hästen med vetskap om frambensreaktionen på böjprov och erbjudits att lämna tillbaka hästen samt låta veterinär titta på det men avböjt och därför inte kan lämna tillbaka hästen pga hälta hö fram. Gjorde inget prisavdrag. Köparen har haft hästen i 5 år och hon har aldrig varit halt och köparen är supernöjd med sin häst. Hon tog en chansning och det har ju än så länge funkat bra. Skulle nog inte själv våga ........

Dolda fel kan du inte friskriva dig från.

Däremot kan du, genom att upplysa om det du vet, friskriva dig från dessa punkter. Det köparen är medveten om, eller borde insett, omfattas inte av dolda fel.

Hästen är nu såld, köparen kom ner såg hästen, prövred och informerades dels om den nyliga hältan, och dels om en tidigare böjprovsreaktion på en tidigare besiktning (ej samma ben)
han gjorde ej någon besiktning vid köpetillfället (vilket jag noterade i kontraktet). Samt att jag skrev ned att köparen var informerad om ovanstående hälta, i punkten 16 under övriga överenskommelser.

i punkt 13(säljarens utfästelse om hästens skick) kryssade vi ej i något ej heller i punkt 9(förutsättning för köp) om hurvida hästen kommer att gå att försäkra eller ej. (jag kommer dock att skriva över nuvarande a1 försäkring men det står ej i kontraktet) ej heller har vi kryssat i vad hästen kommer att användas till.

På detta sätt skall jag väl nu stå relativt fri OM något skulle inträffa i framtiden (vilket jag verkligen inte hoppas)

Jag har ju sagt ärligt till köparen hur det står till och om att han ej begär veterinärbesiktning så har han ju på det sättet inte fyllt sin plikt att besikta hästen fullt ut vilket ju är till nackdel för honom om något inträffar..

nu fick han ju hästen för en billig peng (trenolligt belopp) och jag har sagt det jag vet, mer kan jag ju inte göra då är ju valet hans och han valde att chansa. Det verkade dock vara en vettig människa så det blir nog i slutänden bra :-)

det är ett giller detta med kontrakt...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 229
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 487
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar