Jag igen!!

Z

Znozan

Nu har jag fått svaret på biopsiproverna på våran schäfer!
Kronisk gastri........ typ magkatarr. Lindrig sådan, så nu får vovven leva på Low Fat foder.

Men lära hundkunniga bukefalare. Vad mer kagn jag ge honom, så han lägger på sig lite?
Nu får han RC Sensetiv, blandat med kokt ris, fisk och morötter. Han älskar det!!!
Men med tanke på hur mager han är så måste jag ha i honom något mer. Hur mycket klarar en schäfer att äta på en dag?
Det känns som om 10 dl foder är för lite för honom. Han ser just nu ut som ett benrangel :cry:

Tips, tankar och kritik mottages tacksamt!

En parantes. För ett par dagar sedan mötte jag, av en ren slump, en tjej vars bror äger en helbror till våran förra schäfer. Gissa om jag blev chockad! :eek:

Prata med din veterinär. Veterinären brukar sälja special-foder, även för hundar med mag/tarm problem. De fodren täcker "allt" så att säga och det ska räcka att bara ge det fodret.
Det är ganska dyrt, men om inte hunden tål nåt annat så.
(alltid kul att träffa nån som känner ens hunds släkting)

Mjo det är sant. Men vet höll med om att det räkte med RC. För den är hyffsat likvärdig med Hills foder.

Men jag skulle behöva ge honom något mer så han lägger på hullet lite mer. För går han ner mer i vikt måste jag ge honom kortizon, vilket varken jag eller veterinär var så pigg på. Vi hoppas han ska klara sig på ett miltfoder.

Hur är det med pasta? Är det snäll mot magen? Kokta inälver....???

Eller helt enkelt försöka ge honom 5 mål mat per dag istället för 3..........

Visst ska jag ringa min vet, men dom kommer jag inte i kontakt med förrän på måndag... om jag har tur...
Så jag hoppades på att någon här kunnde hjälpa mig.

Prova att skippa hundmaten, ge potatis, ris, magert kokt kött, kokt fisk men ska du prova detta fasa ut hundfodret under nån vecka.
Jag vet många hundar med magproblem och allergi och klåda som blir bättre utan hundfoder.
Det skadar ju inte att prova.

Han är bra imagen nu pga sin diet!! Men han behöver gå upp i vikt, det är mitt problem just nu. En stor schäfer hanne som bara väger 29 kg just nu. Han borde väga 35 kg, med tanke på hans storlek.

Om hunden nu har blivit bra i magen så kanske du inte behöver göra något mer än vad du gör nu för att han skall gå upp i vikt, kanske enbart ge lite extra mat. Jag hade nog vilket fall avvaktat. Om han har känslig mage så är det bra om han går upp sakta och att du inte håller på och mixtrar så mycket med maten.

Jag håller med ovan.
Dessutom vet du att hunden får i sig
det den behöver när du ger den ett
bra foder med innehållsförteckning.
Gastrit heter det för övrigt om du
ville veta det. Det är inte lätt att
höra alla krångliga ord.

skulle du inte kunna ge han lite olja?? Visserligen har jag ingen med magkatarr, men jag brukar ge vetegrodd eller mariatistelolja till min schäfer när han som unghund var mager och matvägrade....det smörjer dessutom upp dom lite och ger extra energi....
annars är aloe vera juice bra mot katarrer bl a, men det gör väl kanske inte hunden fetare.....

Prata med veterinären om något färskfoder. Många hundar mår kanon av det och dessutom så går de lätt upp i vikt av det.

Min tik som ofta varit irriterad i magen slutade helt upp med att spy när hon fick färskfoder. Direkt jag gick över till torrfoder så började hon att spy igen.

Kanske inget att börja exprimentera med direkt om han fortfarande är väldigt känslig i magen. Men kanske tids nog. Jag har gett Nordic

Magkatarr resp magsår brukar uppstå pg av någon form av stress. Har du funderat på vad orsaken är hos din hund?

Generellt bör en hund ha varierad kost, fr a animalisk. Jmfr vargar.

LIA

Solrosolja är jättebra till hund! läste en avhandling vid något tillfälle att det är den oljan hundarna tar bäst upp i kroppen. Det är oxå den oljan de bättre foder tillverkarna använder.

Jorå det har jag funderat på och har kommot fram till tre orsaker.
1. Känslig mage
2. Understimulerad det senaste 6 månaderna (känns hårt att erkänna, men så är fallet)
3. Fel käk, dvs han fixar inte husmanskost med för mycket fett i. Det räcker med lite baconfett så har han blivit dålig.

Så det käk han får i dag är RC Sensetiv + kokt ris, fisk och morötter. Torrfodret blöter jag upp med det vattnet jag kokat fisk och ris i. Vizmo tycker detta är kalas gott!!
Så nu får han 4 dl/4 ggr om dagen och det verkar funka.

jag har funderat på typ olivolja eller solrosolja, men klarar hans mage det???? Jag vill inte testa innan jag vet att magen klarar det, nu när han äntligen är bra!

Till Stoppard: Jodå jag vet vad det heter. Och han har fått diagnosen Lindrig Kronisk Gastrit

Det var inte för att vara besserwisser,
utan jag vet att det är svårt att hänga
med i alla medicinska termer.

Hur naturligt är torrfoder för en hundmage? Om man tänker efter!

Som av en händelse talade man idag på radion om den här typen av problem. Olika hundägare hade olika lösningar, ungefär som du och andra här i tråden talar om inkl svindyrt "veterinärfoder".
Vad som var avvikande och intressant, var en kvinna som hade fastnat för något nytt(?), nämligen att ge, för hunden, naturlig mat inkluderande ben, grönsaker och kött i vissa proportioner.
Namnet på sättet var ett ord på 4 bokstäver, typ BART, och det hon berättade lät väldigt vettigt.
Kanske något för dig att kolla upp?

LIA

Hur mycket klarar en schäfer att äta på en dag?
Om du undrar var max ligger, så kan jag berätta att min schäferhane lätt petar i sig 2-3 liter i ett mål, om han är på det humöret.
Ibland blir det två mål per dag, ibland ett och ibland inget. Det varierar efter vad han känner för.
Hans "foderstat" består av en ovetenskaplig blandning av torrfoder, burkmat och hushållsrester.

LIA

Tackar för informationen :bow:

Men jag måste säga att det verkar ta sig nu med den mat han får nu. Jag har visserligen inte vägt honom, men han ser inte ut att ha gått ner mer i vikt. Och energin börjar komma tillbaka.
Så vi har beslutat oss för att köra vidare med detta.

Det där med foder är väldigt intressant. Alla talar varmt om "sitt" foder. Just deras foder är bäst på ditt och datt....
Min veterinär vi hade insåg rätt snabbt att det inte var någon ide att försöka få mig att byta till HILLS R/D (eller vad det nu är för bokstäver). Då jag klargjorde för henne att jag jämnfört dessa två + att jag pratat med en oberoende foderkunnig person om just detta. Och höll med mig, dessa två foder är likvärdiga!! Så var det med det.

Direkt när vi märkte att han blev dålig så blötlade vi hans mat. Han drack dåligt. Idag blöter vi maten med antingen vanligt vatten eller det som blir över när man kokat ris, fisk eller kyckling, uppskattas.
Hans aptit har blivit mycket bättre sedan vi ändrade hans matvanor!!! Innan allt detta var det en kräsen liten schäfer vi hade. Idag blir han tjurig om han inte får sina morötter :D

Men jag vill fortfarande någonstans ge han lite extra energi. Så frågan är om hans mage klarar av tex solrosolja. Det är ju inte rent fett som fräter, utan lite snällare och mildare.
Är jag ute och cyklar nu????

:D nääää då jag tar dig inte för en besserwisser. Jag bara talade om vad han hade! Men resten av vad som står i utlåtandet..... ja du.... det får min kära mor ta med sig till jobbet. Hon jobbar på Endokrin mottgningen på danderyd. Så en läkare där ska få översätta åt mig!!! Det enda jag förstod var just Gastrit!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka