Det inlägget hade så mycket klokt och viktigt att jag blev både imponerad (att du orkade tänka allt det, varav mycket var nytt) och glad för det där som vi skrev om med pusslet att det blir nya bitar som går att använda i att förstå dig själv och dina erfarenheter kring ensamhet och äckelsaker.
Jag märkte att det var viktigt för dig när du skrev tack till mig att jag svarade om det.
Efteråt fortsatte jag tänka på det där med pusslel-liknelsen och det är faktiskt bra på fler sätt än jag först tänkte. Du vet när man sorterar pusselbitar och kanske lägger all himmel tillsammans, alla som ska bli tex en vit häst eller ett rött hus tillsammans. Ibland blir det ju att en pusselbit som jag hela tiden trodde hörde till himmelen på bilden, plötsligt visar sig att det inte alls var himlen utan en liten blå fläck på en sjö. Att allt inte är riktigt vad det ser ut att vara i livet heller, men plötsligt upptäcker man vad något man varit med om är och ”var i pusslet det hör hemma”. Lite så lät inlägget som du skrev för mig. Att du kunde placera vissa pusselbitar där de passar ihop med andra och det börjar bli en hel bild som ser annorlunda ut än hur det verkade innan.
Men en sak som jag tänker inte riktigt stämmer med pussel-liknelsen är att ett pussel går bara att lägga på ett sätt med ett visst antal bitar. Livet och vi människor får liksom nya pusselbitar när vi lever och upplever saker. Dessutom blir en människa aldrig klar tror jag, som ett pussel kan bli, utan det kanske är mer som en rubiks orm som kan fortsätta få nya och nya former och mönster; det finns flera slut och inte bara ett rätt sätt att pussla. Så tror jag.
Önskar dig att kunna fortsätta känna vilket otroligt viktigt inlägg det där var oavsett hur mycket prat som blev efteråt här. För allt det fortsätter vara PRECIS lika stora insikter, oavsett hur lite eller mycket som det blir prat om det efteråt. Även om jag förstår att det kanske varit skönare att få mer feedback, liksom så att diskussionen visade hur viktiga insikterna var. Hoppas du kan hålla de insikterna som små juveler eller hundvalpar nära ditt hjärta länge till, för precis så viktigt tror jag de du börjat tänka kring ensamhet, äckelsaker och självskada ÄR.
Precis som du försvarar och fortsätter älska din hundvalp och allt bra ni gör för honom, så tycker jag du kan försvara och fortsätta älska eller värdera de här insikterna och allt bra de kan göra för dig.