Jag har vunnit!

netia

Trådstartare
Åh, åh, åh - jag har vunnit ett pris! :bump:

Vann en bok med ett urkasst foto.
Helt otroligt. :eek:

Fotot kan man se här http://www.animaldata.com
om man går in på chip nr 0400981101097017

Tror jag vann bara för att hon har en så buskig svans! :D

Så om ni ser fotot i samband med Royal Canin, så vet ni att den är en av mina missar...

Sv: Jag har vunnit!

Maffig svans ja :)
Vann du RCs "encyklopedi"? Det är en ganska trevlig bok om man vill titta på vackra bilder.

Ja, precis den var det.
Och, jo många vackra bilder, fast balineserna i den har ingen så vacker svans. ;)

040098101097017.jpg

Men visst är bilden ihoptryckt på något sätt? Skumma proportioner annars...

Nej, jag tror inte den är ihoptryckt.
Det ser nog mest konstigt ut för att bilden är tagen uppifrån och för att hon står så konstigt.

Så här ser bilden ut i större format;

060071.jpg

Men den bilden var bättre, den lilla var lite pixlig. Är hon rakad på magen eller är det jag som ser i syne? Är hon ren BAL? Inte så rastypisk :angel: Gammal kanske? (Ursäkta om jag ställer ohövliga frågor, jag är väldigt förtjust i orientaliska långhår, skulle lätt kunna tänka mig en själv om jag inte hade nog med en sällsynt och "svåruppfödd" ras)

Jodå, hon är rastypisk - av thai (eller äldre variant av siames, dvs inte så utmärkt triangulärt huvud etc)-typ.
Hon är köpt i Tyskland från uppfödare. Helt renrasig med bara thaikatter i bakgrund förutom hennes mamma, som oxå är balines.

Hon är drygt ett år gammal, så fortfarande både begränsat maskad och ljus i kroppen. De ska mörkna ganska rejält.

Helt rätt - rakad på magen. På bilden är hon nykastrerad och om man tittar tillräckligt nära, så kan man nästan se stygnen.

Om hon skulle kunna hålla sig still en stund, så kanske jag kunde ta ett bättre kort.

Åh, hon är kastrerad med flanksnitt? Ville ha det på Abbie, men dom visste inte vad det var på min klinik :smirk: Lite snopet när man vet mer än dom på kliniken :angel:

Ja, onekligen.
Här gör de bara med flanksnitt, såvida djuret inte har navelbråck, för då fixar de båda samtidigt.

Thai med koratlinjer någonstans? Vad är det för stamnamn? Vi säljer de få blåmaskade ungar som föds i korataveln till thaiuppfödare, eftersom koraten behållt den ursprungliga ganska runda looken när siam/ori genom åren blivit mer och mer vinthundar. Min hane finns i thailinjer i tysklad och storbritannien även om han inte bär några maskanlag själv.
Kul att se, rasen finns ju inte godkänd i Sverige öht (och några uppfödare som satsar på annat än slanka siam/ori finns det inte många heller, knappt någon).
Hon är ju även mer pälsad än vi generellt ser här.

Min vet kastrerar också med flanksnitt, överlägset smidigast. Jag fattar inte att man inte gör det i Sverige generellt, det är så mycket skonsammare för katten.

Tänk om vi hade kommit så långt. Så mycket smidigare än ett stort sår på magen. Även om en rakad kattmage är helt underbar!

Ja, hon är väldigt hårig. En del av de jag sett foton på andra balineser visar inte riktigt samma hårprakt.
Hon är otroligt mjuk i pälsen.

Här la jag en kopia av stamboksutdraget. Kanske kan du hitta någon släktskap?
http://www.scheibler.at/anne/annat/isis-stammbuch.pdf

Jag har lagt upp några fler bilder på henne. (Fortfarande inget riktigt bra.)
Gå till http://anne.scheibler.at och välj "kategorier" - "Max, Black & Isis".

Apropå kastrering, så använder man inte tratt här efteråt, utan syr som regel med metalltråd.

Senast ändrad:

Vi använder sällan tratt här också, vissa gör det. Men här syrs med antingen metalltråd eller en tråd som absorberas av kroppen så man slipper plocka stygnen. Min Abbie kastrerades med den och fick ingen tratt med sig, men man får ju hålla koll och kanske köpa en tratt om katten inte kan låta bli.

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 715
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Såvitt jag förstått så räknas katter som seniorer när de passerat 7 år. (rätta mig gärna om jag har fel!) På vilket sätt ser man på dem...
2
Svar
23
· Visningar
4 421
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 225
Senast: Mumfie
·
Katthälsa Hej, Min honkatt är cirka 16 år gammal (hon var övergiven när vi tog hem henne men vi har forskat i hennes bakgrund och fått fram en...
2
Svar
21
· Visningar
11 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022