Jag har sits problem.

D

dannii

Jag har mycket sits problem. I galoppen lutar jag mig lätt ganska mycket frammåt och överlag har jag jätte dålig balans och har svårt att sitta med stadigt nertrampade hälar och skänklarna bara gungar fram och tillbaka :o

Även i hoppning har jag jätte dålig balans, beror det på sitsen?? Eller kan det bero på något annat??!! :confused:

Nu undrar jag vad man kan göra åt det? hur kan man träna bort det? bör jag stärka vissa muskler för att rätta till det här? vad för övningar rekomenderar ni då? Jag vet att jag själv är väldigt "omusklad" och "lätt" byggd.

//Daniella
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag har sits problem.

Jag håller med "hier". Rid barbacka mycket!! Nu till vintyern är det ju mjukt och varmt om lilla rumpan oxå! :)
 
Sv: Jag har sits problem.

Sitsträning i mängder.
Gärna i lina och utan stigbyglar :)

Att träna upp musklerna i magen och ryggen kan även det hjälpa till, är man svag i magen så orkar man inte hålla upp sig i en lodrät sits. Utan faller fram istället.
 
Sv: Jag har sits problem.

Jag har mycket sits problem. I galoppen lutar jag mig lätt ganska mycket frammåt och överlag har jag jätte dålig balans och har svårt att sitta med stadigt nertrampade hälar och skänklarna bara gungar fram och tillbaka :o

Även i hoppning har jag jätte dålig balans, beror det på sitsen?? Eller kan det bero på något annat??!! :confused:

Nu undrar jag vad man kan göra åt det? hur kan man träna bort det? bör jag stärka vissa muskler för att rätta till det här? vad för övningar rekomenderar ni då? Jag vet att jag själv är väldigt "omusklad" och "lätt" byggd.

//Daniella

Barbacka och utan stigbyglar :) skulle jag rekommenadera
 
Sv: Jag har sits problem.

Säger precis som dom tidigare!
Rid barbacka! Mysigt och väldigt härligt en kall dag! :D

Du kan också fråga någon om du kan bli longerad, då kan du få hjälp med hur du ska sitta om någon kan påpeka hur du ska göra.

Annars är en tränare en bra hjälp. :)

Lycka till!
 
Sv: Jag har sits problem.

bsrbscks det har jag fattat nu :) Men hur ska jag göra för att hitta balansen att kunna rida barbacka ? :D
 
Sv: Jag har sits problem.

Be någon leda dig i början när du rider barbacka, om så än bara i skritt till att börja med, känner du att du tappar balansen, be att de stannar hästen så du får sätta dig tillrätta. Dvs ha inga tyglar eller så att hållareda på själv, bara dig själv. Min förra häst fick ringorm och vi orkade inte göra rent sadlar och grejer efter varje ridtur så var bara att hoppa upp och rida, började i skritt, först på helt slät mark, sedan i lite mer kuperad terräng och efter det några travsteg (eller tölt då för min del). Det är bara att ge sig på det....enda sättet att lära sig!! *le* och som sagt, ta hjälp av någon kompis!!
 
Sv: Jag har sits problem.

Skritten och traven är inga problem, det är galoppen som är problemet när jag rider barbacka. Ävena att gå i nerförsbackar är jätte läskigt:o
 
Sv: Jag har sits problem.

Skritten och traven är inga problem, det är galoppen som är problemet när jag rider barbacka. Ävena att gå i nerförsbackar är jätte läskigt:o

Ta det stegvis och håll i manen :) Tålamod och träning så ska du se att sitsen snart är bättre!
 
Sv: Jag har sits problem.

När jag inte hittade någon passande sadel till min häst o jag vägra rida i "halvt bra" liggande sadlar så red jag massa barbacka.
I början va de läskigt och de kändes som man skulle ramla av åt alla möjliga håll..efter bara nån vecka satt jag som gjutet!
Skritt, trav o galopp..på öppna fält och i skogen över små hinder..kändes som de i stort sett va omöjligt o ramla av och hästen lyssna bättre barbacka och man fick en härlig kontakt!

Nu har jag sadel igen då jag hittat en bra..och jag kan säga att min balans i sadeln nu är urusel..tycker sadeln är i vägen och jag får kass kontakt med hästen..vill inget annat än o slänga sadeln åt skogen o rida barbacka jämnt, men då hästen inte är i bästa kondis muskelmässigt är det inte o rekommendera så jag knetar på i min sadel med min urusla balans.

Så för min del har de inte hjälpt o rida barbacka mycket för o få bättre balans med sadeln på iallefall:) tyvärr :D

Men mitt tips jag kan ge är att rida utan stigbyglar samt att verkligen försöka o inte hålla balansen i tyglarna och försöka följa hästens rytm o steg..rida med kroppen och inte ta för mycket stöd i tyglarna för att balansera sig själv..nått jag själv tränar på:)

Lycka till!
 
Sv: Jag har sits problem.

Just när det gäller galoppen har jag ett tips. Eftersom det ofta handlar om att man är stel i höften kan det hjälpa att tänka på något helt annat. Tänk dig att du har en tusenlapp under rumpan och den får absolut inte blåsa bort, det blir ju ganska dyrt, eller hur? Kanske klarar du tre steg innan du glömmer dig men sätt dig bara på tusenlappen igen och igen och igen. Du kommer säkert att få en mer upprätt och stabil sits. Jobba på och lycka till.
 
Sv: Jag har sits problem.

Yoga och pilates tränar både styrka, balans och rörlighet. Det ska jag börja med eftersom jag också har dålig sits och är svag i framförallt bålen.
Lycka till vad du än väljer!
 
Sv: Jag har sits problem.

När jag inte hittade någon passande sadel till min häst o jag vägra rida i "halvt bra" liggande sadlar så red jag massa barbacka.
I början va de läskigt och de kändes som man skulle ramla av åt alla möjliga håll..efter bara nån vecka satt jag som gjutet!
Skritt, trav o galopp..på öppna fält och i skogen över små hinder..kändes som de i stort sett va omöjligt o ramla av och hästen lyssna bättre barbacka och man fick en härlig kontakt!

Nu har jag sadel igen då jag hittat en bra..och jag kan säga att min balans i sadeln nu är urusel..tycker sadeln är i vägen och jag får kass kontakt med hästen..vill inget annat än o slänga sadeln åt skogen o rida barbacka jämnt, men då hästen inte är i bästa kondis muskelmässigt är det inte o rekommendera så jag knetar på i min sadel med min urusla balans.

Så för min del har de inte hjälpt o rida barbacka mycket för o få bättre balans med sadeln på iallefall:) tyvärr :D

Men mitt tips jag kan ge är att rida utan stigbyglar samt att verkligen försöka o inte hålla balansen i tyglarna och försöka följa hästens rytm o steg..rida med kroppen och inte ta för mycket stöd i tyglarna för att balansera sig själv..nått jag själv tränar på:)

Lycka till!

Haha tack så mycket :) För mig känns det också som om jag ska rammla av åt alla håll o kantar, speciellt när min häst drar ner huvudet när jag bromsar :mad:
 
Sv: Jag har sits problem.

Har hört fler som sagt samma sak, att det blev svårt igen med sadel.

TS, yoga och pilates som annika1 skrev är väldigt bra, inte bara för styrka och smidighet utan också för att det tar med det där med andningen... Viktigt! Men bålstyrkan måste bli bättre om du ska orka sitta rakt. Du kan även sätta en rem längst fram på sadeln så du kan hålla i den när balansen tryter, att bara lirka lillfingrarna runt remmen gör stor skillnad också utan att man håller håller i den. Superbra rem, för den kan hjälpa en i många situationer!

Rida utan stigbyglar är supernyttigt! Och när du börjar få kläm det kan du testa lite med att rida lätt (tillbaka med styglarna) i andra takter sas, typ sitta två steg stå två steg. (experimentera lite) Kan variera och köra olika många sitt och stå (behöver inte vara samma antal). Att bara stå i fältsits i galopp är nyttigt med, rid ut och bara låt det rulla på! Kan någon longera dig så kan du släppa tyglarna helt och t.ex. rida med armarna rätt ut. Finns massor med övningar, det är nog bara att söka på!
 
Sv: Jag har sits problem.

Tack så mycket! jag ska träna mer på att stå upp i lättsits osv och träna upp mer muskler
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp