Jag har så svårt med halterna!

C

Cronis

Jag, som e engelsk ryttarinna från början, ja iaf till stilen, har nu gått över till western. Det funkar bra och är skitkul!! :bump:
Men det jag har så svårt för är halterna, det är så fel för mig att lägga fram handen för att stanna... I engslsk ridning gör man ju en förhållning å tar tillbaka handen...
Så jag red nu sist genom att bara hålla tygeln i en hand, å skulle stanna genom att ta-fram-å-göra ledande-tygeltag-åt höger... Så att det blir som en liten början till volt, det va den enkla metoden sa min tränare, å hästens ägare.
Men sen då, om jag vill göra den riktiga halten? :confused:
Lägga-fram-hand-å-ta-fram-fötterna-å-lätta från-sadeln-halten... Hoppas ni fattar vad jag menar..?

Kan någon snäll människa ge mig lite tips å sånt... Jag fattar verkligen inte nånting, å blir frustrerad när ja ginte klarar av att göra rätt... :angel:

Jag har tävlat western några år nu, hade lite svårt med övergången men det är bara att träna.
Men du ska ju inte lätta från sadeln när du ska göra halt, du ska sitta till liksom, rulla ner sätet.

Det finns många sätt att få en häst att stanna, det beror på hur hästen är lärd.
När jag ska stanna min häst "rullar jag ner under mig" och spänner till rumpan. Jag har ridit honom så i ca 4 år nu och han stannar fint på det :)

Det gäller bara att hitta ett bekvämt sätt som passar på dig och hästen som du alltid kan köra på. Säger din tränare "nej det är fel, gör så här istället" så skit i det om det funkar för dig och hästen. Varför byta om det funkar liksom?

Nej nu kanske jag kom in på helt fel spår men men....kanske gav nått iaf :p :D
Jaja lycka till :)

Jo, klart man ska sitta till, med asså...DAH, hur ska jag kunna förklara?
Jag lättar ju inte lixom, som typ lätt sits, utan det blir som en liten lätt komma-upp-½cm-ur-sadeln-upplevelse...

Hästen ajg har är lärd western från början, men han e engelskt riden åxå. Han kan båda sätten om man säger så...

Jag är långt ifrån rutinerad på western, men vad som funkat på min unghäst var följande:
Markarbete först, röstkommande... tex whoa. När hon svara direkt på det kan du sitta upp och rida henne in i ett hörn, samtidigt som du sitter till som en hösäck säger du whoooooooooooooooo.
Idag funkar det även klockrent på rakt spår, vilket det inte gjorde för bara en vecka sedan och jag bad om hjälp här om just detta.
Jag har lärt mig att trycka fötterna i stigbyglarna framåt... Att liksom bromsa med fossingarna. Jag kan styra henne genom att trycka ner höger fot, då vänder hon snabbt till höger. samma till vänster och när hon ska stanna trycker jag ner båda. I avsaktningar, tempoväxlingar gör jag samma sak. Jag bromsar helt enkelt som när man kör bil... Kanske låter konstigt men det är jävligt kul att rida på detta sätt. BoB mayhew använder sig av detta. Och jag testade om jag kunde lära mig och hästen det och det går hur bra som helst. Sen finns det annat som inte funkar, men det är en annan tråd...
berätta hur det går!!!

/CJ ;)

Jo jag bromsar med fötterna åxå, å säger whooooooooooo... Men jag har svårt ändå. Det blir ju automatiskt att jag tar tygeln mot mig, i en förhållning, när jag ska lägga fram den... Jobbigt. Jag hugger snart av mig händerna asså... :smirk:

Men klart du får andvända tyglarna!
I början får du ta hjälp av allt, se woo, sitt djupt, tryck ner fötterna o ta lite i tyglarna.
Sen får du ta bort en grej efter den andra så att du till sist bara behöver tänka halt.
Bara att träna, lycka till!
Men tänk på, varje gång hästen gör halt, ge den tyglen så den fattar att du är färdig med just den övningen.

Jag ger eftergift direkt efter minsta tecken på tanken "halt" hos hästen, iaf nu till en början... Jag har ju itne ställt krav tidigare, inte såhär... (jag hr inte haft häsen så länge)

Jo, klart man ska sitta till, med asså...DAH, hur ska jag kunna förklara?
Jag lättar ju inte lixom, som typ lätt sits, utan det blir som en liten lätt komma-upp-½cm-ur-sadeln-upplevelse...

Tycker det låter mer som ett försök till ryggning..?
När du ska göra halt ska du helt enkelt sätta dig djupare i sadeln, det blir lättare om du "tynger" ner dig. (Föreställ dig att du förvandlas till homer simpson :D)

Hehe Homer?! :bump: Det är inga problem att "leka" att jag är honom! Jag är ju lik honom, säger sambon... Med min putmage å så... :rofl:

Jamen jag har ett par vita trosor, å dom e rätt urtvättade å lite dålig resår i, men jag vägrar å kasta dom, för dom är de skönaste jag har!
Å när jag har dom på mig så ser jag ut som homer, bara för att jag har putmage å att trosorna sitter lågt, samt hänger i baken...! :rofl: :angel:

Mjo då rätt ok. Men jag ramlade av i lördags, hästen fick spunk, å jag flög av... (hur man nu kan göra det i en western sadel...)
Kraschade hela högersidan, revben å axel... Har dö ont! Är det inte något bättre om nån dag ska jag gå till doktorn tror jag.
Men halterna går lite bättre! :banana:

Äsh, man kan nog flyga av i vilken sadel som helst...
Flippar hästen och bockar och tvärnitar o så, så åker nog den mest rutinerade ryttaren av til slut...
Gå till läkarn... Inget roligt med revben som går av... du kanske behöver nåt märtstillande. Plus att kan du bara yt andas är risken för en lunginflammation stor...
Stackare, inge kul att bli skadad... :(

Sk agå till doktirn om det inte blir bra på nån dag. Revbens fraktur är det inte, då skulle jag ha ännu mera ont. Jag kan ju andas normalt, om man säger så...
Men smärtstillande vore bra, morfin eller nått... :devil:

morfin... ajjabajja...

Revbensfrakturer brukar inte göra SVIN ont förrän 2-3 dagar efteråt--- Så man vet aldrig... =(
Vi hopppas på det bästa så du kommer upp på ryggen fort!
/cj

Jag kanske har en fraktur? Men hon som äger kusen trodde inte det. Hon e läkare, så...
Men ska gå till doktorn om jag inte blir bättre. Lovar!!
Skulle rida på onsdag, men nu ska jag till tandläkaren... :(

Ja, kronis, gå till doktorn, för säkerhets skull... Och tandläkarn... usch, men du e duktig som går dit. :)
Sen upp o hoppa på hästen igen. Och köp en väst om du känner dig lite rädd.
Kram på dig tjejen!
/cj

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 810
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 122
Senast: Hermelin
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka