Jag har närt en terrorist vid min barm...

Morran

Trådstartare
Idag ringde de från dagis och min hund hade varit inblandad i bråk IGEN! Tredje gången på kort tid. För tredje gången får jag åka hem med en hund med jack i öronen. Nu började "fröken" tvivla på att det är lämpligt att hundskrället skall vara kvar på dagis.
Alla gånger har det smällt med olika hundar, hanar, äldre eller lika gamla. Inga jättebråk, men ändå på allvar.

Jag är beroende av dagis två gånger i veckan för att kunna göra "hundfria" saker och min hund älskar att vara där. Till saken hör att husse är i väg i veckorna och jobbar, tre veckor av tot. åtta har gått och vovve blir på allt sämre humör för varje gång han åker iväg.
Vet inte vad jag ska göra, utan dagis blir jag fastlås ute på landet och är tillräckligt lappsjuk som det är just nu då jag sitter och skriver min C-uppsats.

Det känns inte särkilt kul att vara hundägare just nu... :(

Sv: Jag har närt en terrorist vid min barm...

Trist att de inte har utrymme för din hund att få vara själv! Separat rastgård, eller så kan han väl få var inne eller ute beroende på vart de andra hundarna är? Två dagar i veckan borde de väl kunna fixa och dona lite? Det viktigaste är ju att han får rastning och så, inte få vara i rasthagen. Tycker jag iaf...

De är inte omöjliga på något sätt egentligen, men det känns surt att "ställa till besvär".
De går inga promenader, utan har en rastgård på 1ha där hundarna vistas i grupp. Min hund är väldigt dominant och har låg stresströskel, därför skapar han oro i gruppen när han snor runt och skall ha koll på alla och tillslut smäller det när han inte vill ge sig för äldre hanar, högre i rang.

Inomhus har de tre utrymmen de kan vistas i. Skall fråga om jag inte kan få ta med två kompostgaller som de kan göra en "hörna" av.
Det är dock inte inomhus som är egentliga problemet, utan utomhus.

Han kan kanske få vara inne ensam lite mer ändå!! Då slipper han stressa och sno runt så mycket!

Sant att han kan behöva få vara ensam på dagis en stund för att "koppla bort" en stund och slippa hålla koll på allt och andra, kan dock leda till att han blir ännu mer stressad av den orsaken att han inte alls har koll då. en sak du kan pröva är att försöka göra roliga saker med honom hemma, aktivera honom när husse är borta så han slipper vara hemma och bli på dåligt humör såfort husse åker bort.
Se till att du är minst lika rolig att vara med :D

Hm skumt dagis. Trevligt att plocka upp hundskit i massor dagligen oxå :D
Vi har ju hunddagis där jag har min häst å där är det aldrig sådana här saker man hör talas om. Fast det är lite annorlunda utformat. Alla hundar har separat bur inne (dock finns det några som är mer än dubbelt så stora som det sitter 2 st i ibland) + större burområden utomhus där dom sitter 2 stycken åt gången när det är fint väder (mest stamisarna som har en plats där). Där är det rastning 2 ggr per dag som gäller 20 till 30 minuter och vissa hundar får leka i ett rastområde d.v.s. dom som kommer överens och som vill leka, vissa vill faktiskt inte leka otroligt men sant men då är det inte i närheten av alla hundar samtidigt utan ett par till max fem stycken åt gången.
Det finns inget annat dagis som du kan byta till som har lite andra förutsätningar som passar din hund bättre?

Att vara helt ensam inne är inget alternativ, då går han i taket när han vet att dom andra är ute och springer, tyvärr :(

Det är redan jag som är "den roliga" och ledaren hemma, men det är öken när husse (som är tvåa i rang :devil: ) åker ändå. Har aldrig sett honom så här, men han riktigt skiner upp när BÅDA är hemma och han får ligga mellan oss i soffan.

jadu, ni har inte funderat på en katt, guldfisk eller så?:P

Då kanske du ska försöka att hitta ett annat dagis! Jag har haft mina hundar på dagis ett par gånger och min ena tik går defentivit inte ihop med "daghundarna". Så hon har fått vara i egen hage och så har hon fått vara med lugna löptikar. Men absolut inte med en flock.

Det är ett helt fantastiskt dagis tycker jag. Hundarna får röra sig lösa på stora ytor, i flock och bete sig som hundar. Inne finns soffor så det räcker åt alla och möjlighet att gå undan för de som vill det.

Problemet är min strul-pelle som måste ha järnkoll på 15 hundar spridda på 1000 kvm ute och som har svårt att koppla av inne om inte ALLA ligger ned och sover. Man måste tvinga honom att vila på ren lydad i bland. Därav funderingen på en liten komposthörna inne, då finns inget alternativ till att lägga sig ned och ta det lugnt.
Det löser inte problemet ute dock...

Katt har vi tre stycken och guldfisken skulle katterna äta upp. :smirk:

Det finns bara ett dagis till på ön. Det är mindre, men kötiden så oändligt mycket längre. Men jag skall faktiskt ringa och höra!

Dock skönt att få tips och råd från andra!

ja jisses:eek: , jag ger mej!:crazy:
hoppas att det löser sig med din hund, i värsta fall får du väl rta honom till psykolog:)

Har funderat på en hundpsykolog som kan skriva ut något mot ADHD:n. ;)

Däremot funderar jag på om hans slagsmål kan hänga ihop med att husse är borta. Det gick jättebra under inskolningen och månaden efter det. Det är de senaste tre veckorna som han haft kort stubin och varit extra stingslig. Dessutom har han varit hängig och haft svullna körtlar på halsen. Passade på att ta blodprov hos vet. när vi städade upp dagens skadeskörd, får se om det visar något.

Morran skrev:
Det är ett helt fantastiskt dagis tycker jag. Hundarna får röra sig lösa på stora ytor, i flock och bete sig som hundar. Inne finns soffor så det räcker åt alla och möjlighet att gå undan för de som vill det.

Problemet är min strul-pelle som måste ha järnkoll på 15 hundar spridda på 1000 kvm ute och som har svårt att koppla av inne om inte ALLA ligger ned och sover. Man måste tvinga honom att vila på ren lydad i bland. Därav funderingen på en liten komposthörna inne, då finns inget alternativ till att lägga sig ned och ta det lugnt.
Det löser inte problemet ute dock...

Uppenbarligen är det INTE ett fantastiskt dagis, för din hund.
Jag är övertygad om att din hund skulle må betydligt bättre ensam, eller med en enda kompis.
Som det är nu så är han säkerligen stressad av situationen,
En kompost öran är nog en bra ide - om det inte kan orndas så han kan vara ifred på ngt annat sätt.

Nej, jag håller med om att det inte är ett fantastiskt dagis för min hund i dagsläget. Jag menade att att jag gillar hur de bedriver sin verksamhet, utan boxar och stora ytor att springa på.
Det är bara så j-a synd om vovve inte kan fortsätta vara där, för som sagt gick det bra i början och han stortrivdes. Förhoppningsvis är det något annat som spökar, som går att lösa, eftersom han varit allmänt konstig.
Själv vill han ABSOLUT inte vara, han hatar att vara själv...

Du har säkert redan tänkt på detta, men...

vad jag förstår bor du på landet och det gäller bara två dagar i veckan. Kan itne hunden vara hemma då med någon granne som kommer och går ut en sväng under dagen. Eller finns det rentav någon bonde eller annan där ute på landet som själv har hund och hundgård och där du kan få ha sin hund också. Finns dätill många ensamma människor (särskilt på landet) som gladeligen skulle vilja ha lite hundsällskap ett par dagar i veckan.

Verkar inte som din hund trivs med att vara i stor flock, därav min tanke att det kanske vore bättre att vara med en enda hundkompis-granne eller så.

Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 752
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar