Jag har lite funderingar...

S

Sookie

...som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med ang. hästarn förbränning.

Jag läser friskvård i skolan och vi pratar just nu en hel del mat och så. Min lärare gjorde en jämnförelse för att enkelt förklara (sammanfatta) människans förbränning. *kommer längre ner*

Min fundering är först hur fungerar egentligen hästens förbränning och finns det någon likhet på människans (enl. det jag skriver nedan) och hästens? Och om det finns det, hur lite mat (hö) kan man då ge en häst som är överviktig och bantar utan att "förstöra" bantningen?


Jämnförelsen då:

Kroppens (människans) förbränning fungerar ungefär som en ved eldad panna. Om man trycker in för mycket ved på en gång i den kväver man elden så den slocknar (=förbränningen slutar). Lägger man in för lite virke dör elden ut (=förbränningen slutar). För att få högst förbränning stoppar man in lagom med virke med jämna mellanrum hålls elden (och förstås också förbränningen om någon fortfarande missat hur jag menar ;) ) igång.

Hoppas ni nu förstår hur jag menar och att det blir en intressant diskussion omkring det här :)

/Sookie
 
Sv: Jag har lite funderingar...

Så vitt jag vet är det väl alltid så att kroppen anpassar sig efter de förhållanden som råder (så gott det går), så om det finns tillgång till mycket lite mat går kroppen "på sparlåga". Om man svälter ett djur kommer det naturligtvis förr eller senare bli utmärglat, men det är ju inte detsamma som att banta... Personligen tror jag inte på att dra ner hästens grovfoder till ett minumum pga att hästen är för tjock, jag tror att det gör mer skada än nytta i form av magsår och beteendestörningar.
 
Sv: Jag har lite funderingar...

Ungefär som jag tänker då.

Hur skulle du fodra en överviktig (kraftigt) ponny i C-D- ponny storlek som just sätts igång efter en lååång tids vila (kraftigt generaliserat då förstås)?
 
Sv: Jag har lite funderingar...

Vet ni några bra sidor med information om hästens matsmältningssystem och förstås om utfodring också får ni gärna lägga dom här :bow:

/Sookie
 
Sv: Jag har lite funderingar...

Hur jag skulle fodra den? Med stor mängd grovfoder med lågt men balanserat näringsinnehåll. Absolut minsta mängd grovfoder är 1 kg TS/100 kg häst, det ska man inte underskrida.
 
Sv: Jag har lite funderingar...

Magdalena skrev:
Hur jag skulle fodra den? Med stor mängd grovfoder med lågt men balanserat näringsinnehåll. Absolut minsta mängd grovfoder är 1 kg TS/100 kg häst, det ska man inte underskrida.


Låter så som jag skulle vilja ha det.

Som det ser ut nu (eller fram till nu) äter han VÄLDIGT lite hö samt lite kraftfoder och jag tycker det känns väldigt fel (och förstår inte alls vad han blivit så tjock på :confused: ).

Höet har vi ökat och kraftfodret ligger som innan (men dom i stallet vill öka det med). Sen så ska han ridas igång sakta också förstås.

Själv kan jag inte mycket om foder och sånt (har jag insett :crazy: ) men jag får väl läsa och höra med massa duktigt folk så kanske jag med lär mig *optimist*
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 190
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 255
Senast: Mirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 649
Ekonomi & Juridik Hej! Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör...
2
Svar
33
· Visningar
3 253
Senast: NNH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp