Jag har kört på en katt...

Sv: Jag har kört på en katt...

Jag fattar inte hur du resonerar!

Tycker du att alla katter skall vara instängda? Bor man på landet så har man katten ute, oftast iaf och den katten som du körde på kanske hade halsband som den tappat, vad vet du?

Sedan vaddå "förstört min jul" du skulle gett fan i och köra på katten så hade du fått en fridfull jul. Hur kan du komma på tanken att säga en sådan sak. Jag lider inte med dig.

Och JA, jag är oansvarig och idiot, för min katt är inte öronmärkt eller chipmärkt, han går ute lös, med halsband.

Risken att nån av mina katter ska bli påkörd är ganska minimal eftersom de är under sträng uppsikt och i koppel när de är ute. Tycker om dom alldeles för mycket för att ens komma på tanken att släppa dom lösa. Flera har frågat mig om katterna får gå lösa nu när vi flyttat till landet, men nix, aldrig i livet! :love:

Du älskar dina katter så mycket att du inte kan unna dem frihet för då kanske dom dör och då blir du ledsen!?

Själv älskar jag min katt så mkt att jag låter han gå vart han vill när han vill, om han skulle dö vet jag att han skulle dö lycklig (fri)!

Själv älskar jag min katt så mkt att jag låter han gå vart han vill när han vill, om han skulle dö vet jag att han skulle dö lycklig (fri)!

Tror du denna katt dog lyckligt? I dödsögonblicket som kan vara i flera timmar eller dagar om det vill sig illa tänker inte katten tillbaka på sitt lyckliga liv.

Tror du denna katt dog lyckligt? I dödsögonblicket som kan vara i flera timmar eller dagar om det vill sig illa tänker inte katten tillbaka på sitt lyckliga liv.

Jag pratade inte om den påkörda katten över huvudtaget, då jag inte vet nåt om dens liv!:smirk:
Hänvisade till min egen vilket man kan läsa i mitt tidigare inlägg!

Så man skall låta sin katt vara inne så den kan dö lyckligt, att man inte vågar släppa ut den pga att den skall dö?

Klart inte alla katter dör knall fall, jag har haft tur om man får lov att säga det så han min gammla katt blivit påkörd och han dog direkt, han hade halsband men det var ingen som ringde:smirk:
Så ibland känns det som om halsband kvittar.

Ja, halsband kan kvitta då de kan åka av. Chipmärkning + halsband är betydligt bättre!

Jag har inget emot utekatter om man bor lämpligt till men jag vet flera som har katt nära trafikerade vägar med hög hastighet.
Jag har heller inget emot att folk går i koppel med sina katter, har sett flera som trivs bra med det.
Och jag har inget emot innekatter så länge man tar sitt ansvar och aktiverar dem mycket.

Du älskar dina katter så mycket att du inte kan unna dem frihet för då kanske dom dör och då blir du ledsen!?

Såna här inlägg gör mej förbannad, så borde inte svara igentligen.
Tar detta personligt då jag själv har innekatter.

men hur vågar du ta dej rätten att påstå att exempelvis mina katter INTE är lyckliga, för det är så jag tolkar ditt inlägg? Tar också illa vid mej när du påstår att mina katter inte är fria, dom har enligt min uppfattning ett helt underbart liv. Dom tar för sej det dom behöver och mer därtill. Avstår också från riskerna att mina bebisar blir påkörda, bråkar med andra katter (revirbråk) eller att nån tysk tar med dom hem (detta har hänt min pappa, lite löjligt exempel jag vet.)
Påstår dock inte att jag har nåt imot utekatter, då min mamma har sådana, och just DOM katterna trivs med det. hade jag släppt ut den ena av mina hade han förmodligen dött av stressen. Du får förlåta om det blev för otrevligt.

Jag fattar inte hur du resonerar!

Tycker du att alla katter skall vara instängda? Bor man på landet så har man katten ute, oftast iaf och den katten som du körde på kanske hade halsband som den tappat, vad vet du?

Sedan vaddå "förstört min jul" du skulle gett fan i och köra på katten så hade du fått en fridfull jul. Hur kan du komma på tanken att säga en sådan sak. Jag lider inte med dig.

Och JA, jag är oansvarig och idiot, för min katt är inte öronmärkt eller chipmärkt, han går ute lös, med halsband.

Men gud så patetisk du är!! Låtit bli att köra på katten? Har du nån koll på hur verkligheten fungerar?

Och ja, jag tycker att alla katter som bor nära väg med mer trafik på ska hållas inne eller ute under uppsikt. Katten är idag det enda djuret man med (tydligen) gott samvete släpper ut utan att bry sig om konsekvenserna och senskyller på den ändå dog lycklig. Lycklig? Ja, möjligtvis om den dog direkt. Vilket långt i från alla gör. Men visst. Om du inbillar dig att en katt som har krossat bäcken, stora inre blödningar, punkterade lungor osv är lycklig så får det stå för dig. Jag tycker den totalt nonchalanta inställningen är förskräcklig. När du låter dina hästar och eventuella andra djur gå ute utan uppsikt under samma bolimer som katterna, DÅ ska jag börja ta dig på allvar. Men nu...

Senast ändrad:

Så man skall låta sin katt vara inne så den kan dö lyckligt, att man inte vågar släppa ut den pga att den skall dö?

Klart inte alla katter dör knall fall, jag har haft tur om man får lov att säga det så han min gammla katt blivit påkörd och han dog direkt, han hade halsband men det var ingen som ringde:smirk:
Så ibland känns det som om halsband kvittar.

Den ska vara inne av flera saker. Säkerheten är en, ja. Den riskerar inte att äta råttgift, eller förgiftade råttor. Den riskerar inte att bli skadad i bråk med annan katt, eller bortdriven från sitt revir av en större katt. Den riskerar inte att bli tagen av andra rovdjur, samt att stjälas av människor. Många katter har gått sitt öde till mötes i händerna på alltfrån ungdomar som misshandlar ihjäl katten till "kattsamlare" som tar in dom som verkar hemlösa och sen inte kan ta hand om dom.
Den riskerar inte att hamna i nån farlig jordbruksmaskin och inte heller under hjulet eller i motorn på nått fordon.
Den riskerar inte att störa folk runtom som inte vill ha katt, utan tycker det är jobbigt när katten pinkar ner deras tvätt, barnvagn, soffkuddar osv. Eller gräver upp deras blommor. Inte heller riskerar den att reta upp nån bilägare som fått hela huven repad av vassa kattklor.

Och samtidigt riskerar dom då inte heller att ägarna till de saker dom verkligen förstör ska ta itu med problemet på eget sätt.

När jag flyttar ut på landet ska mina katter få en enorm rastgård av få strosa i, där dom kan mysa och leva livet. Men helt lösa utan uppsikt kommer dom aldrig att vara. Och det beror inte på att det är 6000-kronorskatter, utan det beror på att jag som kattägare inte bara har mig själv att tänka på. Även katten OCH alla andra runtomkring måste tas in i tanken när man skaffar katt.

Jag tänker inte tala om för dig att du skall släppa ut dina katter för att de skall bli lyckliga.
Varför säger du till oss med utekatter att vi skall stänga in våra katter?
Vad ger dig rätten att avgöra vad som är ett moraliskt riktigt sätt att hålla djur på?
Vill påminna att diskussionen i denna tråd började med att TS klagade på folk med utekatter.
Angående dö lycklig så är det inte säkert att dina innekatter dör stillsamt o lyckligt heller.
PL

Men gud så patetisk du är!! Låtit bli att köra på katten? Har du nån koll på hur verkligheten fungerar?

Och ja, jag tycker att alla katter som bor nära väg med mer trafik på ska hållas inne eller ute under uppsikt. Katten är idag det enda djuret man med (tydligen) gott samvete släpper ut utan att bry sig om konsekvenserna och senskyller på den ändå dog lycklig. Lycklig? Ja, möjligtvis om den dog direkt. Vilket långt i från alla gör. Men visst. Om du inbillar dig att en katt som har krossat bäcken, stora inre blödningar, punkterade lungor osv är lycklig så får det stå för dig. Jag tycker den totalt nonchalanta inställningen är förskräcklig. När du låter dina hästar och eventuella andra djur gå ute utan uppsikt under samma bolimer som katterna, DÅ ska jag börja ta dig på allvar. Men nu...

Jag har aldrig skrivit att katten dog lyckligt utan det verkar som om alla som har sina katter inne verkar tro att den dör bättre än den som dör ute.

Sedan så så jag att inte alla katter dör knall fall, bara sådär rätt upp och ner och vissa katter får lida oändligt det är jag medveten om, men jag hade TUR att min katt dog omedelbart och inte behövde lida.

Läs inläggen ordentligt innan du börjar skriva..

Jag vet hur verkligheten fungerar, men TS är ju besviken pga att katten som dog förstörde hennes jul. Att man skriver så korkat som om katten förstört hennes jul pga att hon körde på den så skrev jag lika korkat som att hon skulle låta bli att köra på katten, då hade hon fått en fridfull jul.

Man säger inte så.

Jag vet hur verkligheten fungerar, men TS är ju besviken pga att katten som dog förstörde hennes jul. Att man skriver så korkat som om katten förstört hennes jul pga att hon körde på den så skrev jag lika korkat som att hon skulle låta bli att köra på katten, då hade hon fått en fridfull jul.

Man säger inte så.

Svara på mitt inlägg.

Med tanke på att Ts tog väldigt illa vid sej menar hon nog inte att det är kattens fel att den blev påkörd, utan bara ville avreagera sej från choken, men jag är inte Ts så vet ju inte igentligen. att börja hugga på henne ser jag som helt meningslöst, då en olycka händer mycket lätt.Nästintill idiotiskt att skriva "hon skulle låta bli att köra på katten, då hade hon fått en fridfull jul." eftersom både du och jag förstår att det inte var menningen och vi båda vet att hon mår dåligt över det.

Jag tänker inte tala om för dig att du skall släppa ut dina katter för att de skall bli lyckliga.
Varför säger du till oss med utekatter att vi skall stänga in våra katter?
Vad ger dig rätten att avgöra vad som är ett moraliskt riktigt sätt att hålla djur på?
Vill påminna att diskussionen i denna tråd började med att TS klagade på folk med utekatter.
Angående dö lycklig så är det inte säkert att dina innekatter dör stillsamt o lyckligt heller.
PL

Fast chanserna måste ju öka om stillsam död om katten är inne.Vill inte kritisera har du har utekatt, då min mamma har det också och dessa katter är genomlyckliga. Men angående dödsantalet tror jag att det oftare händer att utekatter dör än innekatter. Jag har dock inga källor på det.

Den ska vara inne av flera saker. Säkerheten är en, ja. Den riskerar inte att äta råttgift, eller förgiftade råttor. Den riskerar inte att bli skadad i bråk med annan katt, eller bortdriven från sitt revir av en större katt. Den riskerar inte att bli tagen av andra rovdjur, samt att stjälas av människor. Många katter har gått sitt öde till mötes i händerna på alltfrån ungdomar som misshandlar ihjäl katten till "kattsamlare" som tar in dom som verkar hemlösa och sen inte kan ta hand om dom.
Den riskerar inte att hamna i nån farlig jordbruksmaskin och inte heller under hjulet eller i motorn på nått fordon.
Den riskerar inte att störa folk runtom som inte vill ha katt, utan tycker det är jobbigt när katten pinkar ner deras tvätt, barnvagn, soffkuddar osv. Eller gräver upp deras blommor. Inte heller riskerar den att reta upp nån bilägare som fått hela huven repad av vassa kattklor.

Och samtidigt riskerar dom då inte heller att ägarna till de saker dom verkligen förstör ska ta itu med problemet på eget sätt.

När jag flyttar ut på landet ska mina katter få en enorm rastgård av få strosa i, där dom kan mysa och leva livet. Men helt lösa utan uppsikt kommer dom aldrig att vara. Och det beror inte på att det är 6000-kronorskatter, utan det beror på att jag som kattägare inte bara har mig själv att tänka på. Även katten OCH alla andra runtomkring måste tas in i tanken när man skaffar katt.

Det är pågrund av detta tänkaded jag respekterar dej nåt så fruktansvärt som kattägare. Good work! :bow::bow:

Jag har inte skrivit att du måste hålla dina katter inne. Men jag lovar att du är en av få som i så fall inte säger att det är synd om mina katter som får vara inne. Och att dom inte är lyckliga.

Så egentligen vet jag inte vad du menar med ditt inlägg?

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 594
Senast: Safir
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 234
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 868
Senast: Altaria
·
F
Övr. Katt På vägen när mamma körde mig till ett kalas idag körde vi på en storväg. Så plötsligt small det till rejält i bilen. VAD I ******** VAR...
Svar
5
· Visningar
1 266
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama