Jag har kört på en katt...

Sv: Jag har kört på en katt...

Usch vad hemskt. :(

Himla bra gjort av dig att ta katten till veterinär iaf, det är mer än vad många skulle gjort!

knappen!

Stackars dej och kissen, han blir nog bra ska du se.

Jag har min katt tatuerad, chippad och halsband med namnbricka, inte hjälpte det när han var försvunnen i 55dgr..

-Vickan, oansvarig ägare som bor och släpper ut sin katt mitt i byn..

Åh, känn dig inte skyldig - man tar alltid en risk när man låter katten var utekatt och speciellt när det finns vägar i närheten. När man som ägare ändå låter de vara ute, då är man väl medveten om riskerna.
Jag ger dig istället en eloge för att du tog ditt ansvar och körde in med katten till sjukhuset, det var verkligen exemplariskt gjort.

Själv blev min älskade katt påkörd igår, avled antagligen direkt då ansiktet var krossat, men det var inte bilföraren som ringde och berättade utan en kille som hittat honom när han väntade på bussen precis utanför oss (hade halsband med nummer).

En liten tröstkram skickas till dig! :love:

Åh, känn dig inte skyldig - man tar alltid en risk när man låter katten var utekatt och speciellt när det finns vägar i närheten. När man som ägare ändå låter de vara ute, då är man väl medveten om riskerna.
Jag ger dig istället en eloge för att du tog ditt ansvar och körde in med katten till sjukhuset, det var verkligen exemplariskt gjort.

Själv blev min älskade katt påkörd igår, avled antagligen direkt då ansiktet var krossat, men det var inte bilföraren som ringde och berättade utan en kille som hittat honom när han väntade på bussen precis utanför oss (hade halsband med nummer).

En liten tröstkram skickas till dig! :love:

En jättetröstkram till er bägge! :love::love::love:

*kl*

Ush, hemskt när det händer.
Bara häromveckan när jag o en kompis var på väg att köpa foder till hästarna så var det en mötande bil som körde på en katt, de saktade inte ens ner.
Eftersom vi passerade precis i samma ögonblick satte jag mig i stort sett på bromsen o på med varningsblinkersen. Min kompis hoppade ut och plockade upp den stackars katten. Som tur var var andra bilister runt om oss trevliga och vettiga nog att också stanna och sätta på varningsblinkersen och med kisen inlindad i en gammal handduk som jag hade i bilen åkte vi direkt till vet med den ("vår" vet. klinik ligger som tur är bara 10 min i bil därifrån), vi var hos vet inom 5 min med tyvärr var misen för svårt skadad så de avlivade den direkt.
Jag tycker synd om katten och ev ägare, men det kändes bättre att ta till vet och avliva än att låta den ligga, det hade vi bara inte kunnat göra. De 10euro som vi fick betala hos vet för avlivningen var värt det. Stackars katt...jättefin var h*n också...

vadå oansvarit att låta katten springa lös?!?!?! ska katten va instängd hela dan då eller?:eek: vad är det för liv tror du?? katter ska kunna gå vart de vill och när de vill, de ska inte va Instängda!!!

det är upp till var och en att väjla att chip märka katten eller ej. man är inte en idiot i fall man inte gör det!

Du är inte ensam GT! Jag sällar mig o mina fem katter till idiotgruppen!:D /L

*kl*

Först och främst vill jag skicka varma tankar till TS och katten!

Men ....
Om man nu ska ha katten ute så bör man bo lämpligt fast eftersom olyckan givetvis kan vara framme ändå så bör man ha ID-märkt katten.
Varför? Jo, det finns 3 orsaker:

* Risken att DU slipper oroa dig för vad som har hänt minskas när bilägaren kan få tag på dig och berätta vad som hänt. Du får veta om katten dog direkt och slippa undra om den långsamt svalt ihjäl efter den råkat bli instängd någonstans eller dött på andra plågsamma sätt.

* KATTEN har större chans att få vet.vård om man ser att katten är märkt eftersom det då är bekräftat att det inte är en vildkatt och det finns en ägare som kan betala veterinären - antingen för avlivning eller vet.vård.
Om katten bara har brutit benet och den inte är märkt kan det hända att bilägaren väljer att "avsluta lidandet" fast katten hade kunnat räddas.

* BILÄGAREN slipper springa runt som TS och sätta upp lappar, ringa polisen och sätta ut annonser på kattsidor.

Jag sällar mig till dem som tycker att det är elakt och oansvarigt mot både katten och bilägaren att inte ID-märka sin utegående kisse. Jag rekommenderar även att ID-märka innekatter då de kan lyckas smita.

vadå oansvarit att låta katten springa lös?!?!?! ska katten va instängd hela dan då eller?:eek: vad är det för liv tror du?? katter ska kunna gå vart de vill och när de vill, de ska inte va Instängda!!!

Det borde hästar och hundar också få! Jag röstar för att vi låter bli att stängsla in hästarna och låter de springa fria i skogen och skippar kopplet på hundar!

Jag vet faktiskt en gubbe som hade sina hästar lösa ute i skogen, de kom när han visslade. :bow: Att det sedan var två hingstar gör väl inget; det är ju gulligt med föl. :love: Onödigt att kastrera, dessutom är det ju stoägarnas problem om det skulle råka bli något. Och han visste att det inte fanns några ston i närheten ändå ...

det är upp till var och en att väjla att chip märka katten eller ej. man är inte en idiot i fall man inte gör det!

Det är omtänksamt och lämpligt att ID-märka en utekatt. Dels är det ju oerhört viktigt i en situation som TS råkat ut för. Om katten kommer bort och hittas levande är det ju trevligt för både katten och ägaren om katten kan återbördas till sitt hem.

*hugger sista knappen*

Imorse la vi lappar i alla brevlådorna som fanns i den aktuella "byn". Ännu har ingen ringt till mig.

Prick kl 8 när djursjukhusets växel öppnade ringde jag för att höra hur det hade gått för den stackars katten. Röntgenbilderna visade på flera bäckenfrakturer, men vad jag fattade det som var ryggen hel och hade de försökt att rädda katten. Tillståndet hade dock förvärrades under kvällen och h*n fick problem med andningen, därför avlivades katten.

Det kändes som en lättnad faktiskt eftersom jag inte tror att någon ägare hade hört av sig. Då hade den ändå avlivats senare.

Alla ni med utekatter, SNÄLLA, märk dom. Tänk om det här verkligen var en älskad katt som någon sitter och saknar just nu och undrar varför den inte kommer hem. :cry: Det gör ont i mig att inte få meddela ägaren om vad som har hänt.

Jag vet inte vad ni tror på/inte tror på men säger ödet att "nu är det dags att dö" så tror jag nog att man dör vare sej det är mitt i city av en bil, eller i skogen av ett fallande träd. Man han nog inte så mycket att säga till om. En chipmärkning gör nog varken till eller från, förr eller senare fattar man nog att kissemiss inte komemr hem. Jag skulle nog inte vilja veta att min katt ligger mos på den och den gatan. Hellre vara ovetande. Faktiskt.

Men det är ju bara jag..

KL Här har vi ett problem med ekonomin. Om man ringer polisen o de tar hand om katten blir det de som är betalningsansvariga om ingen ägare hittas, annars är det den som lämnar in katten!
PL

Mina katter hatar att vara ute. dom är instängda dygnet runt, året runt (förut promenader 1 gång/veckan på sommaren, med mycket hög puls)

och du har säkerligen förstöre kattägarens jul också..!!!

det var väldigt elakt sagt, visst det är hemskt att köra på et djur men det är ju mkt hemskare för ägaren till djuret! tänk om det var Ditt djur som låg där i en blodpöl, vad skulle du tycka om den som körde sagt till dig "nu har du fan förstör min jul!".

förstår att du är upprörd men det där var onödigt.....

:crazy: .:crazy:

Risken att nån av mina katter ska bli påkörd är ganska minimal eftersom de är under sträng uppsikt och i koppel när de är ute. Tycker om dom alldeles för mycket för att ens komma på tanken att släppa dom lösa. Flera har frågat mig om katterna får gå lösa nu när vi flyttat till landet, men nix, aldrig i livet! :love:

Det här har dragits i långbänk förrut man jag vidhåller att ett fritt liv uppväger riskerna för de flesta katter. Låt katten välja själv!
Håller i övrigt med centaur ang tonen i ditt inlägg smamtidigt som det var jyst att du tog ditt ansvar.
PL

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 594
Senast: Safir
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 234
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 868
Senast: Altaria
·
F
Övr. Katt På vägen när mamma körde mig till ett kalas idag körde vi på en storväg. Så plötsligt small det till rejält i bilen. VAD I ******** VAR...
Svar
5
· Visningar
1 266
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama