Jag har köpt råttor!

J

Jeffa

Nu har jag äntligen köpt råttor!
Det fick bli två svart/vita (fläckiga) rått - killar :love:
Dom heter Sawyer (uttalas sojjer) och Stifler.
Sawyer är det tuffaste och lugnaste råttan medan Stifler är den blyga och sprattliga råttan.
Dom är helt underbara :love:
Jag tog en stund med en i taget och klappade den och pratade lugnt innan jag satte in den i buren.
För tillfället så har de typ bara matskål, vattenskål, hus och en pringles - sak i buren för jag ville inte ta för lång tid på mig att fixa ordning för de var så stressade.
Men jag ska fixa lite mer i kväll när de lugnat sig tror jag, eller i morgon.
Om ni undrar hur jag ser skillnad på dem så har Sawyer ett avbrått med svart färg på ryggen medan Stifler är svart nästan hela vägen utan avbrott :smirk:

Sv: Jag har köpt råttor!

Åh, vad härligt med råttor! Jag hade en Doris förr. Blev tyvärr tvungen att ta bort henne pga att hon fick en stor knöl på sidan. Hon var verkligen jättetrevlig, rumsren, bet ALDRIG (som vissa tror att dom gör), och kom när man ropade. :) Det gick tom att lämna balkongdörren öppen så hon fick gå ut (bodde på markplan), sen när hon var nöjd kom hon in igen och var inne med mig. Såg ett par jättesöta dumboråttor (?) på blocket förr, lite sugen blev man!

Jasså, det måste ha varit en helt underbar råtta :)
Vad synd att det slutade så hemskt då :(
Ja, köp två råttor vett ja :D
Jag ångrar mig då iiiiinte!!

Ah kul att de kommit! :) Två hanar då alltså?

Nu vill vi se bilder på sötisarna också! ;)

Japp, jag är överlycklig :)
Yes, två helt underbara hanar :love:
Jadå, bilder kommer så småningom ;)

Okej, ska försöka ta någon bild i dag när de ska få gå ut på upptäcksfärd för första gången i mitt rum :)
Det är konstigt vad mamma och pappa blivit engagerade i råttorna :smirk:
I början innan vi köpt dom sa mamma "jag ångrar att jag lovade dig råttor".
Nu går hon och tjatar om när jag ska ta ut dem i rummet och hon frågar om vi ska ta ut dem utomhus någon gång och hon frågade om hon kunde få sy en hängmatta åt dem (hon hade sett en sån som råttorna låg på i en djuraffär).
Pappa har hämtat en gren när han var ute som jag kunde ställa in hos dem som dom kan klättra på och nu har han erbjudit sig att tillverka en trähylla att hänga upp i buren :D
Titt som tätt går dom in i rummet och ska kolla på dom och berätta hur söta dom är.
Och pappa ska försöka lära mig hur man sköter råttor...suck...som om han visste nått, "du ska ha bla bla bla kallt vatten och byta vatten bla bla" ;)
Dom gillar visst också råttorna skulle jag tro :p

Hehe klassiskt fall av nerkärade föräldrar!

Skatta dig lycklig, här är de almänt hatade iställrt - bortsett när man är nere med nån som ska hälsa på mamms eller syrran. Fast syrran får inte hälsa längre, allergi.
Andra syrran hatar råttorna, men Rex gillade hon iaf.
Pappa däremot skulle helst skjuta de... :p

He he, okej!

Nu har jag bilder på mina råttor men vet inte hur jag lägger in dem :confused:
De finns för tillfället några bilder på kollage på min lunar "Jeffa" :)
Så om någon har lunar så...

Hm...ingen aning, hur ser man det :D
Vad är det egentligen för färg och teckning på mina råttor :confused:

Dom har i alla fall blivit mycket mer tama nu!
Stifler har nästan lärt sig komma när jag ropar för när jag ropar "Stifler", så kommer han ofta rusandes.
Dessutom har han lärt sig följa min hand, så jag har fått honom att hoppa över saker genom att locka honom med min hand :)
Dessutom har han varit på min axel och självmant gått in i min ficka på tröjan :)
Det går ju as - bra det här!

Sawyer däremot är rätt så rädd av sig...
Han kommer i bland och nosar lite men springer helst tillbaka till "sitt" hörn av rummet...

Några tips på hur jag ska fortsätta med att få dom tama?
Ska jag ta upp dom mycket eller ska jag låta dom själv komma fram till mig eller?
Är det bra att jag har dom ute mycket i rummet eller ska jag låta dom vänja sig mer vid sin egen bur först?

När de har vita strån bland det svarta :)

Black hooded missmarked (ba hd mm) är de, sen om de är silvrerade så är det Silver black hooded missmarked (s/ba hd mm). Som mina pojkar :cool: :D

Det är bara bra att de får vara ute mycket :) För mycket bur i början ger bara resultatet bur=trygghet, när det ska vara matte=trygghet :)

Aha :idea:
Hur då :D

Jasså, det är ju alltid kul att veta :)

Okej, bra då fortsätter jag bara som jag gjort.

En bra sida med info om råttor är www.srs.st
tror jag...

jag har oxå två små sötnosar.. Bettan och Ulla-Britt.. :D
Bettan är vit och ja lite chokladbrun.. Ljuus cholkad..
O bettan är helvit.. båda röda ögon..! :)
mina små sötnosar..

vågar inte riktigt släppa dom lösa i rummet pga att jag har så mkt sladdar o diverse.. tror ni d e någon fara?!

Va bara tvungen att lägga in bilder på dem.. :) sorry.. bilderna blev lite små, men men

Här har ni Bettan!
x1paBBu00ipsl8VoWCLm47ZdBjoHyxtWvGRfM1VXsGc9SVzMzjMMpYPzjK3qPbXMwczCBKBiK7p1muE3QN64Z2IWFq0jZacSzxM0rGqWJt_uEciN4PqgTEH6-mDkzTENASdn76WtsqWBBQ

Och Ulla-Britt!
x1paBBu00ipsl8VoWCLm47ZdBjoHyxtWvGRfM1VXsGc9SVm1xgUiWess1OA2RItbL7GapzCZz64q82-8iC-s8vYirzMxsteSQY3Pa4JjyUYAQli_n58Wx1cZoFRccMRLBkYta6E1E-i3gU

o bettan igen.. :P
x1paBBu00ipsl8VoWCLm47ZdBjoHyxtWvGRfM1VXsGc9SV4mD_7Tl63eMU8SQmnp1yh0ZacuHz4hoinl8A4zBMwQ40YQeGa8oNbsJ9FPTFQMgq_8HvKII9IRYprR62ZtLugWXlQn8j5Rz4

Senast ändrad av en moderator:

När det kommer till SRS så finns nästan ingen fakta alls på hemsidan, men forumet rekommenderas!
När det kommer till fakta rekommenderar jag hellre Råttfabriken, minns inte adressen men på min hemsida (kolla profilen) finns den länken upplagd. Sen har Ratpower en massa bra länkar att kolla på också :)

Du kan alltid råttsäkra rummet annars. Finns väl nån slags sladdskydd på IKEA och andra byggvaruhus bla som man kan dra över. Men lösa måste de få springa iaf, det är mycket energi att bli av med för såna sötnosar och att springa runt och utforska är urbra hjärngympa vilket också är viktigt för de :)

Jaa.. absolut ska dom vara lösa.. jag brukar ha dom springa omkring i min säng men har aldrig vågat släppa ner dem på golvet..

Joo.. du verkar kunna väldigt mkt om råttor.. jag har haft mina i 7 månader ungefär men jag frå inte den vita och bli tam.. hur mycket jag än försöker.. :confused: den andra, hon är jätte busig och nyfiken på vad jag gör, klättrar på axlar o kikar på mitt ansikte o så... men jag vet inte vad jag ska göra med min vita sötnos... nåt bra tips kanske?

Ok. Fast sängen ger ju inte mycket motion direkt, så om jag vore du skulle jag råttsäkra och ha de på golvet också :)

Hmm... Jag vet inte riktigt, har inte tänkt speciellt mycket på att göra de tama utan har bara kört på liksom. Ja förutom Gudrun som är människorädd, honom pysslar jag inte annat med än att hälsa ibland och visitera varannan dag och väga varje vecka.
Du kan ju fråga i SRS forum, där finns betydligt fler kunnigt folk :) Och så kan du ju söka lite där också, tror det har varit diskussioner om det uppe flera gånger förut :)

Njah.. de brukar springa en del där men det är alltid bättre om d får större yta och röra sig på.. :)

har du dem ute på sommaren förresten.. heh

jojo.. det låter lite som min Ulla-Britt.. oxå människorädd, och fullständigt hopplös när det gäller o pissa på mig.. :p

Jepp :)

Ja mina är ute året om så ja, de kommer ut på sommaren. Då är det inte ovanligt att jag sitter nånstans en hel dag och bara gosar en massa med råttorna och så :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka