Jag har köpt en kokosnöt

Ta en syl och en hammare. Slå in sylen i något av nötens hål. Häll ut mjölken.

Sedan är det bara att ta hammaren och dänga den i nöten hårt som fan :D

Ta en syl och en hammare. Slå in sylen i något av nötens hål. Häll ut mjölken.

Sedan är det bara att ta hammaren och dänga den i nöten hårt som fan :D

Ett av hålen är mycket mjukare och går att forcera utan alls så mycket kraft, sist använde jag bara en spetsig kniv

(detta var vad jag tänkte skriva, men "någon kom på att jag hade tagit bort filmen han såg på och det blev livat)

Okej, tillhygge och muskler alltså.

Och när jag väl har öppnat den, vad kan jag förvänta mig då? Kokosmjölk som den i konservburk?

ÄLSKAR att buke svarar på vilka frågor som helst :D

Herregud, vem köper en kokosnöt frivilligt? Lycka till när du ska öppna den :D

Är det en brun du köpt? (Finns gröna med, iaf i Brasilien när vi var där).

Då kommer den vara vit inuti (så klart) och får du väck saften så är kokosen i fast form så det kommer inte kladda. Tycker inte det brukar finns så mycket saft i dom.
Jag brukar försöka riva kokosen och göra någon kaka av det.

Kokosmjölken är det du heller ut från hålet, är god sist hade jag den i bullsmeten.
sen tycker jag resten är mer riven kokos karaktär

Det är samma sorts nöt, de är gröna när de är färska. :)

@Blueberry Om du inte lyckas öppna den kan du sätta en tomteluva på den och göra den till en julprydnad.

Då lärde jag mig något nytt :)
Men när dom är gröna är dom ju mycket enklare att öppna isf. När strandkillen öppnade dom så såg det så enkelt ut. Ett stort hugg med en gigantisk kniv visserligen :p

@Hedinn - dagens roligaste tips! :D
Ja, man kan göra samma sak med butternutpumpor, de ruttnar dock och håller bara en säsong, kokosnöten överlever åtminstone två år (min har varit med i tre jular nu :D).
2091wtw.jpg

Butternutpumpan fick ögon efter bilden togs, eftersom han inte hade några naturligt.

Och när jag väl har öppnat den, vad kan jag förvänta mig då? Kokosmjölk som den i konservburk?

Nej, kokosmjölk som den man köper på konservburk är gjord på rivet kokoskött blandat med vatten, där man silat bort själva kokosen. Vätskan inuti kokosnöten är kokosvatten, det smakar lite sötjolmigt sådär. Kokosköttet inuti nöten kan ta loss och äta, eller ta loss, riva, blanda med vatten och sila, ifall du vill göra kokosmjölk av den.

Då lärde jag mig något nytt :)
Men när dom är gröna är dom ju mycket enklare att öppna isf. När strandkillen öppnade dom så såg det så enkelt ut. Ett stort hugg med en gigantisk kniv visserligen :p
Ja, de är inte lika tjocka och hårda då, mer vätska i (som sen stelnar och sätter sig efter kanterna) så det är i grönt tillstånd man brukar dricka dem.

:bow:

Tack för alla tips och svar.
Jag tänker dock inte göra någon tomte av den, haha :p

Jag lovar att uppdatera i kväll när jag provar. Först blir det träning med hundarna. (Om jag inte är tillbaka med svar senast 21:30 har jag eventuellt skadat mig själv med tillhygget.)

:bow:

Tack för alla tips och svar.
Jag tänker dock inte göra någon tomte av den, haha :p

Jag lovar att uppdatera i kväll när jag provar. Först blir det träning med hundarna. (Om jag inte är tillbaka med svar senast 21:30 har jag eventuellt skadat mig själv med tillhygget.)
Äh, skadar du ena handen kan du väl skriva här med andra? ;)

Lycka till!

Liknande trådar

Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
574
Senast: Tonto
·
Tjatter Jag har köpt en ny mobil, och har inget bank id på den. Inte heller swish. Och för att kunna fixa det måste jag ju kunna komma in på min...
Svar
16
· Visningar
985
Senast: Karfitsa
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
616
Senast: Mia_R
·
IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama