Jag har hittat en "nyckel"! :D

Skogstrollet

Trådstartare
Har länge funderat och försökt få min hund att gå fot med ögonkontakt och med lite "intresse" (dvs inte bara gå och sega runt en halvmeter bakom och så tydligt visa hur trist det är att följa efter matte...).
Kan med peppning få upp motivationen lite iaf kortare stunder men det där med ögonkontakten har aldrig funkat. Så länge hon suttit och stått stilla är kontakten fin men så fort man ska börja gå så lägger hon blicken framåt.

Men NU snubblade jag plötsligt över lösningen (nyckeln) när vi var ute...!! :bump:
Hon var pigg efter att ha varit ensam hemma några timmar och vi gick ut och fick möte med annan hund. Då vill hon gärna hälsa men får inte-ska gå fot.
Vi brukar stanna till några gånger under mötet så hon får sätta sig och liksom "samla" sig lite och fokusera på mig. Den här gången, när vi skulle gå igen, så stissade jag lite med rösten och lutade mig framåt som om vi skulle springa ikapp eller något. Och hon hakade genast på!! :p
Hon sköt verkligen ifrån när vi gick igen, precis rätt position och ÖGONKONTAKT för att se vad nästa drag skulle bli!!!
:banana: :banana: :banana:
Himmel vad snyggt hon gick hem sen... :love:

Jäklar vad kul det är att ha hund när framstegen kommer så här.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har hittat en "nyckel"! :D

Sånt är alltid kul! Mina hundar är ju väldigt små och ska dom titta på mig hela tiden så tappar dom lätt fokus över vart dom går och hamnar lätt för långt bort. Men det blir bättre o bättre. Lärde taxen det där med ögonkontakt 8som han tycker är hotfullt) att det är okej genom att berömma så fort han tittar på mig även i vardagssituationer.:idea:
 
Sv: Jag har hittat en "nyckel"! :D

Hej!

Ok smart... har ett annat smart tips jag med , och kan säga att hunden går alltid fot med ögonen på mej..:)

Levergodis , klia dej över näsan samtidigt som du stoppar in en levergodis mellan dina egna tänder, visa hunden när du gör det och vips du har en hund som fokuserar på dej...:angel:
Droppa godisen när som helst (gör hunden ännu mer fokuserad nästa gång då den vet att du kan droppa den varsomhelst .
Nu behövs ingen godis längre, bara ett svep över munnen näsan med handen så fokuseras det , så invant...ibland på träningarkör jag med godis ..men annars beröm och åter beröm...Prova:banana:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 474
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 031
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 217
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp