Jag har hittat en katt

Sv: Jag har hittat en katt

Vad är det för skillnad på Cremefärgad och rödtabby ? Hittar inga bra färgkattsidor så jag kan lixom inte jämföra. Det kort där hon ligger i en stol gör henne inte rättvis i färgerna eftersom blixten gjorde så hon ser blekare ut, pälsen är ganska djupt röd...inte direkt beige som det ser ut på bilden.

Röd:
d09_tn.jpg

Creme:
vuxen_fantasio_s.jpg

Tycker du att hon är kraftigt orange/röd så är hon röd, färger är svårt att få rätt på bild.

Är hon uttröttad och försvagad kan hon bete sig underligt ett bra tag utan att det egentligen är någon större fara. Det behöver ju inte ligga sjukdom eller skada bakom det. Är hon dessutom döv kan beteendet bli ett annat är det man förväntar sig från en katt.

Då är nog katten röd som övre bilden, den undre katten var för ljus.

Mynta2 skrev:
Så här ser hon ut. Rätta mig gärna om jag misstagit mig på färgen..jag är ganska kass på kattfärger och dess rätta benämning.

Miathecat3.jpg

naaaww vad söt. Hon ser liksom lite vindögd ut - är hon det i verkligheten oxå???? Hur mår hon?! ska du behålla henne?

Det går hur bra som helst. Det känns som hon alltid bott här...hon är såå lättsam. Spatserar runt lite då och då och kollar läget, går och äter, går på lådan och ligger mest i fönstret och spinner. En riktigt riktigt gosig katt är det. Hade en kompis som sov över här förra natten, och efter bara nån minut så kröp hon ned till honom på golvet, burrade in sig och sov hos honom...bara sådär helt utan vidare. Inget avvaktande eller annat...Jag vill ärligt talat INTE sätta ut lappar :(..helst inte då min kompis jättegärna vill ha henne. Fast jag kanske måste, men jag kan ju avvakta lite och se om jag ser någon som efterlyser ;)

Japp, och nu på måndag ska vi till veterinären. Hon har börjat bli svullen på ena sidan av ansiktet, svullnaden börjar under ögat och ned över hela kinden :confused: . Ser faktiskt mycket märkligt ut, men hon är helt oberörd när jag klämmer och känner och hon äter sin mat med god aptit. så undra vad det kan vara !? Återstår att se på måndag.

Den lille kissens böld på kinden har vuxit :confused: ...Dessutom har det börjat komma vätska från själva utbuktningen. Enbart klar/vattenvätska, inget var. Det luktade lite urk när jag sniffade. Fast det är klart, infektioner/gammalt jox luktar ju inget vidare.

Ska man våga vänta tills på måndag när jag ändå har vet tid, eller åka in nu ? Katten beter sig helt normalt, den äter med god aptit, tvättar sig, sover, går omkring, går på lådan, spinner och åmar sig när man klappar/kelar med den osv...verkar inte på något sätt ha obehag av denna svullnad. Tror ni man kan vänta ändå tills på måndag ? :confused: :confused:

Hade den varit påverkad/mått dåligt hade den väl knappast ätit så mycket som den gör och den hade väl också dragit sig undan, villket den inte gör. Är lite i valet och kvalet, samtidigt som jag tycker det ser aningens groteskt ut så är ju katten presis som den alltid varit.

ooootroligt söt katt :love:
jag har ju en förkärlek för röda katter och fuxar :D

om den är så pigg så kan du nog avvakta tills måndag men åka in direkt om hon blir dålig på annat sätt.. eller?

Plötsligt när hon åt så sprack bölden :crazy: . Ut rann massa gult var samt blod. Eftersom katten är så supersnäll så kunde jag hålla den i famnen och trycka...det rann ganska mycket var, jag såg för första gången ett ingånghål dör bölden suttit...ett litet litet hål typ knappnål stor. Jag tryckte ut allt var tills det enbart var rent blod som sipprade ur hålet, katten är helt oberörd. Den tvättar sig, och går omkring som inget har hänt. MEN svullnaden finns inte mer...Så vad göra nudå ? Katten mår ju alldeles utmärkt trots böldsprickning. Något var rinner ju inte längre heller och hon är presis som vanligt.

Vänta tills måndagen eller inte ?

Jag tror du kan avvakta tills måndagen. Sådana där knölar kan uppstå på hundar iaf vet jag och de är helt ofarliga. Man klämmer bara ut det och tvättar rent, ibland kan det komma tillbaka.
Vet inte exakt vad det kallas; har hört något om fettknölar men..
Hör av dig till vet. på måndag för säkerhets skull.

Ok, tack för svaret. Jag ska ju ändå till veterinären på måndag för den här bölden..har tid 17,40.

Glömde svara på ditt inlägg. Katten var troligtvis *vindögd* pga av att hon antagligen redan då när vi tog kortet hade en begynnande svullnad. Det är vad jag tror, eftersom hon inte är speciellt vindögd nu när bölden spruckit.

Glömde svara på ditt inlägg med såg jag. Numera är katten inte klassad som *mongo* mer. Hon har stabiliserat sig och är inte lika *disträ* som när jag hittade henne...eller *tog* henne...vad jag nu gjorde ?! Hoppas inte veterinären hittar ett chip, för vi (jag&kompis) vill att hon stannar här.

Svarar mig själv ang dövheten...katten hör, men det verkar vara lite. Den reagerar inte speciellt på ljud, plötsliga saker o dyl. Kanske den måste bo in sig för att reagera...vad vet jag ?

Hur vet man egentligen om en katt hör illa eller bara ignorerar ?

Skönt att hon verkar må bättresötnosen! :love:. Hoppas att vet. finner henne frisk också! :)

Hoppas att du får behålla henne! ;) Så som hon verkar ha funnit sig till rätta med att bo hos dig. Men har du satt upp lappar eller något liknande i området? Det kan ju kanske vara någon som äger henne trots att hon inte är märkt.

Nu har vi varit till veterinären. Veterinären rakade bort det inkleggade pälsen runt där bölden suttit och drog sedan av världens varskorpa och under var det en varhärd. Så nu ska hon äta antibiotika i 10 dagar. Troligtvis hade hon fått ett bett eller stryk av annan katt trodde vet, därav ingångshålet jag såg och att det blev en sån böld så fort. Kanske nån av mina katter dängt till henne ?!...Vem vet, jag har ju inte sett dom vart dumma mot henne, fast kanske nån slängt ut en klo av misstag, eller så hade hon det redan innan jag tog in henne. Nåja, katten hade inget chip så nu är det min kompis kisse, men hon ska ju bo här eftersom kompisen snart ska flytta in här. Sen ska vi maska i morgon eftersom hon hostar lite....Annars är det en gudasnäll katt, lyfte knappt ett öra åt veterinären. När veterinären gick för att hämta antibiotikasprutan så hoppade hon upp på taket på transportburen och vräkte ut sig och spann ;). Veterinären kunde även ta stora rakapparaten och raka henne i ansiktet utan lugnande, då protesterade hon lite halvtamt men fogade sig....

Annars såg/känndes hon ganska ok, förutom att vet tyckte hon var liiite uttorkad ännu, men absolut ingen panik. Hon vägde 2,3 kg. Ska väl gå upp till 3 kg tycker jag eftersom min hona väger 2,5 och hon är en liten katt, denna är snäppet större. Men det kommer väl det med. Sedan hade hon snett bett, så det är inte säkert hon klarar äta stora kulor torrfoder så isåfall skulle vi köpa torrfoder typ åt kissungar...Men det återstår att se. Jag trodde hon enbart hade underbett, och det hade hon ju med...fast snett underbett. Nu går den stackars katten med krage, inte så poppulärt, men nödvändigt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 323
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 310
Senast: Otherside
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 518
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Idag var mamma ute och gick i skogen (elljusspår) och såg en katt. Kanske inte skulle vara något att bry sig om, men hon tyckte att...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Idas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama