Jag har hittat en katt

Mynta2

Trådstartare
Katten är MAX 1 år, rödtabby och hona (huskatt troligast). Den satt i skogsbrynet vid min hundrastplats, verkar inte rädd utan mera (svårt att beskriva) lite mongo :confused:

Den är i underhull ganska mycket, dock ej skriande mager. Har aldrig sett denna katt i hela mitt liv och ändå går jag där relativt mycket. Verkar inte riktigt vara en vildkatt...fast ändå inte riktigt tamkatt. Förvirrande beskrivning av katten, men den känns skum. Den verkar liiite ostadig på benen eftersom jag flyttade den åt sidan lite lätt och då vinglade den lite...Annars är den supersnäll, jag kunde tex bara plocka upp den och bära hem den, och den lade knappt märke till mina andra katter och hunden visade hon bara tjock svans av..morrade lite men annars stod hon bara och glodde. Den har hyffsat rena öron, kunde vara renare men ingen panik...annars verkar den mest trött. En annan grej, den har underbett !!

Himla idiotiskt att bara plocka in en främmande katt såhär, men vad tusan skulle man göra. Den satt ju bara där och gnydde/glodde och var allmänt ynklig :(

Är det någon som vet om Polisen tillhandahåller nån apparat så man kan kolla om den åtminstone är chipad ?? Ska sätta upp lappar någon dag och kolla läget, men troligtvis hör nog ingen av sig...det brukar ju vara så.

Sv: Jag har hittat en katt

Gør ett førsøk!

Nu ær det påskhelg så folk har en massa annat att tænka på.
Dærfør kan du lika gærna hålla kattkraken inne i ett rum och ge den
livets nødtorft. Låt henne ha lite långtråkigt, och ge inte det godaste
krubbet før då vill hon sækert stanna hos dig.
Hon ær hona och hon ær ung. Hon kan ha løpt och villat bort sig,
eller kommit bort sig på annat sætt. Det ær inte sækert att ægaren
inte letar efter henne. Gør så gott du kan før att hitta ægaren.
Kontakta djurskyddsføreningen och kolla om hon ær efterlyst.
Ta kort och sætt upp på alla mataffærers anslagstavlor.
Lycka till

Bara du tänker på, att den kan ha någon sjukdom som du nu har burit hem till dina andra katter.

Det finns ju en sjukdom som sitter på balansnerven, som kallas "vingelsjuka" exempelvis, kattpest, mask, FIP, kattinfluensa med mera. Om katten verkade lite ur kondition, så kan man aldrig vara säker. Jag skulle INTE släppa in den tillsammans med mina övriga djur, utan i så fall försöka härbergera den hos någon utan djur, eller om man bor på landet och har uppvärmd sadelkammare, elller något annat man kan ha katten i, tills man kan ta den till veterinär.

Men himla härligt, med folk med "öppna hem"

Mvh

IngelaH

Jo, visst har jag tänkt sjukdom allt...men jag har ärligt talat inga alternativ. Dels är det påsk = veterinärstängt..ja, om man nu inte vill åka till Blå Stjärnan och bli ruinerad (har INTE de pengar Blå Stjärnan kräver...men har det hos MIN veterinär som öppnar på tisdag, där kan jag också få en räkning eftersom lönen kommer den 25: e)...ang ha katten hos annan, jag känner inte någon som kan det. Enda som skulle kunnat gå är min hundvakt, men hon är själv kattvakt just nu, samt har 3 egna + hund+kanin+marsvin+3 barn + man och dom bor i en 2: a :crazy: ...så jag kan omöjligt kräva av henne ta hand om en till katt.

Jag kanske såg fel när hon var lite ostadig eftersom hon utan problem hoppar upp i föntret och på bänken...Läste att Vingelsjuka katter har svårt för det. Hon kanske helt enkelt är en sån där *gosekatt* som blir lelös när man klappar henne. Hon verkar då himla kelen.

Har du sett en katt med oranga ögon någongång ??? Hon har det, och jag har ALDRIG sett det hos en katt, ser skumt ut...men det kanske hör i hop med färgen ??

Min röda har orangea ögon :love:

eloge till dig som värnar om ett till synes bortglömt liv i behov i påskhelgen.

Hos de flesta veterinärer kan man läsa av chip gratis, vi får låna hem chipläsare av vår vet om vi behöver.

Att kissen är lite "mongo" behöver inte vara den är sjuk utan chockad och omtumlad. Vet inte om vi menar samma, men har sett chockade katter :eek: som blivit typ alldeles nollställda, sitter och stirrar, verkar inte riktigt fatta var de är eller vad som händer omkring dem. Kortslutning i skallen, typ...

Isåfall går det troligen snart över, nu när kissen får lugn och ro hemma hos dig. Vem vet vad den varit med om innan?:cry:

Bra att du tog in den, även om jag också hade tvekat lite av rädsla för sjukdomar hade jag inte heller kunnat låta bli...

Vingelsjuka finns mest i Mälardalen och Uppsalatrakten, bor du nån annanstans är det inte nåt du behöver oroa dig för just nu... Att kissen är vinglig kan vara chock och näringsbrist, dåligt allmäntillstånd.

Knallorange ögon är verkligt läckert och hänger ihop med röd päls, har jag lagt märke till. :love:

Polisen ska ha chippavläsare att låna, även tullen tror jag. :)

:bow: :bow: och ett stort påskägg (fyllt med något gott ;) ) till dig för att du inte tvekar att öppna ditt hem (och din plånbok) för en vilsen liten misse!
Håller tummarna för att det ska visa sig att allt är som det ska med henne!

Tack för alla snälla ord :o

Katten verkar må fin fint. Verkar nästan som den bott här hela sitt liv. MEN den är ju inte lik andra katter...tycker jag. Allt den gör går i Slow motion, dvs när den går, klöser på klöspåle, hoppar upp på saker osv.., sen satte jag den på lådan i går kväll, då ställde den sig otroligt bredbent (har aldrig sett en katt bresa så :confused: ...sedan kissade den och gick därifrån UTAN att ens göra ett försök att kraffsa över. Den äter lite konstig också, den mest slickar i sig maten, men det kanske beror på hennes underbett ?! Tungan är för det mesta ute, men kanske även det har med underbettet att göra ?! Annars sover den mest hela tiden. Den är så frånvarande den här katten. Otroligt gosig men frånvarande...I dag har jag satt den flera ggr på lådan, men den har varken kissat/bajsat. Fast den kanske inte är nödig !?

Jag blir så fundersam om denna katt är en vildkatt modell väldigt ung eller helt enkelt en innekatt som förirrat sig ut ? Jag kan absolut inte sätta fingret på vad hon är...men ändå har jag ju heller inte sett några efterlysninglappar på den. Men i morse var min granne upp, och när hon såg katten sa hon: Presis en sådan där hittade jag där mamma/pappa bor. Dom bor i grannstadsdelen. Men sa jag, det kanske inte är samma katt. Men hon sa dom såg exakt likadan ut. Så kanske hon vandrat från stadsdelen bredvid...Det är ca 5-6 km med bil emellan. Antagligen mycket längre via skogen.

Senast ändrad:

Blir lite orolig när jag läser detta.

Har du sett katten ät och dricka?

Verkar den uttorkad? Dvs när du tar i nackskinnet så åker det tillbaka med en gång eller tar det väldigt lång tid innan det åker tillbaka?

Jag har själv nämligen tagit bort en av mina katter för några dagar sedan, vet konstaterade njursvikt. Kunde inte säga vad det berodde på men FIP kom upp och hade även en katt för några år sedan som hade blöt FIP.
Katten var slö, uttorkad, slickade på maten, kissade (enbart pga av att jag pytsade i honom vatten hela tiden). Det hela gick väldigt fort.

Tycker iallafall att du ska ta katten till vet snabbt om han inte äter ordentligt eller dricker.

Jag var beredd att åka till Strömsholm med min katt om det hade behövts och tagit kostnaden där efter. Nu kunde den lokala vet kontstatera njursvikt och att det inte fanns något att göra :(

Jo, jag har sett henne äta...men inte dricka. Jag och min kompis, misstänker hon är döv...för hon reagerar INTE på något ljud alls. Inte om man försöker uppkalla ett skrämmande ljud eller om man lockar. Hon bara kollar åt ett annat håll, tills man tar i henne.

Katten är troligen uttorkad och ni bör få i henne vätska snarast.

En katt dricker ca 40ml/kg och dygn. Så väger katten 4 kg så i med 1,6 dl, fördelat över hela dagen.

Använd en spruta för att få i katten vattnet på lättaste sätt.

En katt som inte äter, dricker och inte går på toaletten ordentligt är oftasten en mycket sjuk katt, har erfarenhet många gånger om:(

Katten går i slowmotion sa du? om hon sätter sig ner, "vinglar" hon då när hon sitter. Hmm hur ska jag förklara. Alltså att hon inte sitter still utan rör sig lite vingligt? går hon längs väggarna hellre än ute på golvet? och tar stöd?

I sånna fall kan det vara chock, vi hade en kisse som lyckades ramla ner från ett räcke och ner i trappan. Vetrinären sa chock och han fick en spruta, Sen blev han bättre.

Jag har en 2 ml spruta som jag nu fyllt 5 gånger och gett henne. Man behöver inte ens hålla i katten utan den dricker snällt ur sprutan. Ska ge henne mer senare. Den kanske väger 2 kg, för min katthona väger 2,5 kg och denna katt känns lättare..så jag gissar på ca 2 kg.

Nja, det bara går så sakta när hon ska göra grejjer. Hon går gärna ute på golvet.

Så här ser hon ut. Rätta mig gärna om jag misstagit mig på färgen..jag är ganska kass på kattfärger och dess rätta benämning.

Miathecat3.jpg

Miathecat4.jpg

Hon verkar må bra. Hon har vart uppe flera gånger och *spanat*, hon har även ätit 2 ggr med ganska god aptit. MEN har ännu inte sett henne gå på lådan i dag. Jag har ställt henne där flera ggr, men hon har inte gjort något. Någon gång måste hon väl bli bajsnödig ??

Har hon alltså varit hos dig sedan i fredags och inte gjort nr 2? Men kissat?

Dricker hon? Annasr tycker jag du ska fortsätta ge vatten i spruta.

Kanske är hon förstoppad? Om hon varit utan mat och dessutom uttorkad kan det lätt bli så...

Har du paraffinolja hemma? Det är det bästa, men till nöds kan du testa ge henne matolja eller messmör.

Är hon fortfarande "mongo"?

Jag är väl inte 100 på att hon inte bajsat, har inte sett det. Men jag har ju inte varit inne 24 timmar/dygnet heller. Kanske har hon bajsat eftersom det låg bajs i ena kattlådan som ej var överkraffsat. Mina andra 2 katter kraffsar över, så antagligen är det hon som vart dit då. Svårt att säga egentligen. Har heller inte sett henne dricka, men hon äter blötmat med stor aptit i dag...så lite vätska den vägen får hon ju. Sen så gav jag henne några vatten-sprutor till i går innan jag gick och la mig, ska ge lite mer i dag.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 323
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 310
Senast: Otherside
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 518
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Idag var mamma ute och gick i skogen (elljusspår) och såg en katt. Kanske inte skulle vara något att bry sig om, men hon tyckte att...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Idas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama